קובץ חוקים, נועד להסדיר חיי חברה מתוקנים. לעולם אין הוא מתיימר להיות מחנך או להפוך אנשים למאושרים יותר. לעומתם, כל מצוה ודין שבתורה הם מלאי תוכן ופנימיות.
כשם שרק אדם שטחי ישווה את הפסל הניצב במוזיאון לאדם חי ונושם, כך היא גם ההשוואה המדומה בין המצוות לחוקים מעשי בני אדם. בעוד ש"קודקס", ככל שיהיה עבה יותר ומכיל יותר חוקים, יקשה על אנשים למלא אחריו, חוקי התורה, שחוקי חיים הם, ינעם לקיימם.
אחד הקוים הבולטים של מצוות התורה הוא עובדת היותם מתאימים בהתאמה מדוייקת לחיים. בכמה מישורים תבחן אותה התאמה. נביא מספר דוגמאות:
מצות האמונה מחייבת כל אדם להאמין בבורא העולם ומנהיגו. התבוננות כנה תלמדנו שהאמונה מעוגנת היטב בנפשו של כל אדם. בכל אדם קיימת נקודה סמויה הקוראת לו להאמין באלוקים שלמעלה ממנו.
אמנם היו שחיפשו "תחליפים" לאמונה בבורא. אצל עובדי האלילים בזמן העתיק היה התחליף פסלי עץ או אבן. לאחר גלגולים שונים, נמצאו "תחליפים" בדמות דתות שונות שבדו בני האדם מליבם. גם אותם המצהירים על עצמם שהם אתאיסטים, בקרבם קיימים גרגירי אמונה. מאמינים הם, אלא שאמונתם מופנית אל כוחם ועוצם ידם, או אפילו אל... פרסה התלויה בפתח ביתם. כבר אמר אחד החכמים כי "כופרים" לא ראה מעודו, הוא ראה רק אנשים המאמינים בכפירה...
גם החיוב להתפלל לבורא מתמזג עם השתוקקות הקיימת בלב כל אדם. ימים ושנים עלול אדם להתעלם מאותה כמיהה שבלב לתפילה, אך לשנות את טבעו אין באפשרותו. דומה הדבר למעיין תת-קרקעי, הנסתר מעין כל, שבאחת השנים הוא יבקע לו דרך ויפרוץ החוצה. בעת צרה, חלילה, או בעתות שמחה, יכולים אנו לראות אדם שבזמנים כסידרם התפילה אינה בראש מעייניו, כשהוא עומד בתפילה נרגשת המלווה לעתים בדמעות, הוא מודה על העבר ומבקש על העתיד.
דיני אישות, הכוללים איסורי חיתון עם קרובות משפחה ועם אשת איש, הוכיחו את עצמם במשך אלפי שנים, כמסוגלים לבנות משפחה יציבה ומאושרת. ההסטוריה מלמדת שירידתן של אימפריות אדירות מעל בימת ההסטוריה, החלה בד בבד עם פריקת חוקי האישות.
התאמה זו שבין דיני התורה והמציאות, ניכרת גם בדיני טהרת המשפחה, הם מועילים מבחינה בריאותית, גופנית ונפשית גם יחד.
דברים אלו נכונים הן בחלק התורה שבין אדם למקום והן בחלק שבין אדם לחברו, המסדיר באופן נפלא את יחסי החברה.
בין התורה והמציאות קיימת חפיפה מושלמת.
התורה לא אסרה דבר שהוא למעלה מכוחות אנוש, מאידך, מה שנאסר בה, יש ביכולת האדם לעמוד בו. התיחום המדויק, מה בהישג כוחותיו של אדם ומה לא, נתון להחלטת שוכן מרומים. הוא היודע עד היכן מסוגל בשר ודם לשלוט ביצרו, ובהתאם לכך כתב בתורה איסורים והגבלות.
לא תורת אידיאות בלבד היא תורתנו. אמנם מרבית הרעיונות הנעלים המרחפים בחלל עולמנו, מקורם בתורה ובדברי הנביאים. תורתנו מעלה על נס את רעיון החמלה והאהבה לזולת ואת עקרונות הצדק. על יסודותיהם נבנו האידיאלים הנשגבים, המשמשים כיום את יושבי תבל. אך ייחודה של התורה הוא בכך שהביאה את הדברים לביצוע מעשי. רק בתורה נמצא שילוב בין רעיונות מוסריים עם מסגרות המעשה, כששניהם כאחד משולבים ותואמים לטבע האנושי. התורה היא תכנית אב לבנין העולם בכלל ולבנין האדם בפרט, וכל הבריאה אינה אלא הוצאה לפועל של תכנית זו.
|