עד לפני כ-4 דורות היה העם, רובו ככולו, שומר אמונים לתורה ולמצוותיה. כל בן ובת ראו את הוריהם מקיימים כל יום את מצוות התורה החל מ'מודה אני' בשעת הקימה ועד לקריאת 'שמע' בטרם שינה. אורח החיים הרצוף והתמידי היה אורח חיים יהודי.
"ההורים שלנו", כך הסבירו כל ההורים לבניהם, "אמרו לנו, שהם קיבלו אורח חיים זה, במדויק, מהוריהם, וכך הלאה בשרשרת הדורות, עד לזוג ההורים הראשון שעמד למרגלות הר סיני. יחד עמם עמד עם שלם, וכולם חזו במאורע הגדול. הם ראו עין בעין את מסירת התורה. מכח מעמד זה, הועברו תרי"ג מצוות לדור ההמשך".
"גם אתם, הבנים והבנות", הוסיפו ההורים בכל דור, "העבירו את אשר ראו עיניכם הלאה, לדורות העתיד".
דברים אלו אינם תלויים בידיעות היסטוריות עקרות ללא רקע מעשי. גם לא במערכת מידע שנדדה מלשון ללשון ומעם לעם. לא מדובר גם בפרטים מעטים, שייתכן שהשתרבבו למערכת מוסכמות. מדובר בתורת חיים מקיפה. איננו עוסקים גם באנשים בודדים, שהעבירו מידע לאנשים בודדים בדור הבא.
מורשת סיני היא מערכת-חיים, שבני עם שלם ביצעו אותה בפועל, ומסרו עליה את נפשם. שבעים שנות חיים, ובהן מצוות ואיסורים, רעיונות ורגשות, כיסופים וזכרונות הועברו בדייקנות מירבית. מספר מצטבר של מאות מליוני איש ואישה העבירו את דרך התורה באמינות לאורכה של שרשרת הדורות. התורה שניתנה בסיני נמסרת מדי דור לבנים ולבנות, והיא מדוייקת כביום נתינתה.
במעמד הר סיני ניתנה לעם ישראל התורה שבכתב. יחד עמה נמסרה לו גם התורה שבעל פה, שהיא הביאור של התורה שבכתב. לעומק הרב הגנוז בתורה ולמרחבים האינסופיים שלה אין דוגמה או משל בכל תחום תרבותי אחר.
הדברים הללו אמורים בכל תחומי התורה והמצוות. הביטוי, שנאמר על התורה (עירובין כ"א, א'): "רחבה מיני ים וארוכה מארץ מידה", אינו מליצי כלל. הוא מבטא מרחבים של תכנים, רעיונות ועשייה המשתרעים על פני אלפי תחומים. כידוע, אין תחום בתרבות העולמית שנכתבו עליו ספרים כה רבים, כפי שנכתבו על התורה.
מידע זה מועבר בשלמותו מדור לדור, מאב לבנו. לא מדובר במידע תאורטי בלבד. המידע הינו מעשי ומיושם תדיר. במשך היום אנו מקיימים מצוות אין ספור, ומקפידים על פרטי פרטיהן. אנו עושים זאת לאורך כל שנות חיינו, יום אחר יום.
מליוני האנשים, המעבירים בו זמנית את התורה למליוני ילדיהם לאורך כל הדורות, מפריכים בעצם קיומם והנהגתם את דבריהם של המכחישים.
גם אם ישתמשו בכל מחשבי-העל יחדיו, לא יוכלו לעולם להכיל את אוצרות התורה המועברים מדור לדור, מאב לבנו ומרב לתלמידו. אוצרות מידע אלו קשורים בקשר בל יינתק לעשייה מעשית יום יומית או תקופתית. הרעיון והמעשה חוברים יחדיו, והופכים לדרך חיים קבועה וברורה.
המזוזה, הקבועה בפתחנו, והתפילין, שאנו מניחים יום יום, זהים למזוזה ולתפילין של אבותינו במשך כל הדורות. לא חל בתחום זה שינוי, וכך הם פני הדברים בכל תחומי התורה והמצוות.
אבותינו, שהעבירו לנו את התורה דור אחר דור, שרשרת האנשים בני כל הדורות שלמדו אותה בשמחה וקיימו את מצוותיה בחרדת קודש, הם העדים למעמד הר סיני, מעמד שלא היה כדוגמתו, ולא יהיה כדוגמתו לעולם, וכפי שנאמר (דברים ד', ל"ג): "השמע עם קול אלקים חיים מדבר מתוך האש, כאשר שמעת אתה, ויחי".
|