סדום התהפכה, מליחותה המוסרית הפכה לסמל ולשם נרדף לשחיתות מימסדית כבר בימי הנביאים: "שמעו דבר ה' קציני סדום" - מוכיח ישעיה הנביא את בכירי הממשל - "האזינו תורת אלוקינו עם עמורה" (ישעיהו א', י'). עונשה של סדום משמש עד היום כתמרור אזהרה לאנושות. תמרור המזהיר כי ההשגחה אינה סולחת כאשר החברה האנושית פוגעת באושיות קיומה שלה עצמה.
דומני, שכל המעיין בקובץ החוקים הסדומיים יסכים שבצדק קנתה סדום את גורלה ובצדק זכתה בעונשה המידתי. חברה המחוקקת חוקים החותרים תחתיה, מאבדת את זכות קיומה.
אולם אם משמשת סדום כערובה לחורבן, כיצד מוצאים אנו שמערכות חברתיות הנגועות במוסר סדומי מושחת ומעוות אינן קורסות תחתיהן? האם עונשה של סדום חריג היה? והלא כבר נאמר: "כי כל דרכיו משפט"?
מדוע אין העולם מתהפך? מדוע השמים אינם נופלים? שואלים אנו כל אימת שאנו נתקלים במעשים זוועתיים של הכלל ושל הפרט. היכן הוא הצדק, שואל האדם, כאשר אמצעי התקשורת מציפים את הדעת במידע "שלא יעלה על הדעת". כיצד ההשגחה שותקת ואינה מחזירה את העולם כולו לתוהו ובוהו? וכי איפה ואיפה יש כאן?
לדברי הגאון רבי אליהו לופיאן זצ"ל תפילתו של אברהם ועונשה של סדום גם יחד, משמשים כתקדים משפטי על כל מרכיביהם. כמו שעונשה של סדום מזהיר את החברה האנושית מחורבן עצמי, כך גם תפילתו של אברהם מהווה עדות אילמת להצלתה של אותה חברה.
הבה ננסה לתאר לעצמנו שהיו נמצאים בסדום עשרה צדיקים, האם היתה סדום נהפכת? לא ולא! "לא אשחית בעבור העשרה", קובע הבורא. התהפכותה של סדום מלמדת שני דברים. האחד – שאפילו עשרה צדיקים לא היו בה. השני – שאם היו בה עשרה צדיקים, היתה סדום נותרת לעמוד על תילה, על אף שחיתותה ולמרות עיוותיה הנוראים.
אם סדום לא היתה מתהפכת, האם היינו יודעים בשל מי הדבר? מסתבר שלא. העולם היה ממשיך לנהוג כמנהגו. איש לא היה מעלה בדעתו כי מדינתו היתה נתונה בסכנת הפיכה. חורבנה של סדום מלמד לדורות כי אם רואים אנו מדינות המחוקקות חוקים מן הזן הסדומי, ולמרות זאת אינן מתהפכות, סיבת הדבר היא הצדיקים המצויים בהן.
האם בעקבות נס ההצלה יכבדו אזרחי סדום את הצדיקים השוכנים בקרבם? האם יכירו להם טובה על כך? ברור שלא. מדוע? משתי סיבות. האחת – אין הם מודעים לעובדה כי הם חיים בזכות הצדיקים. השניה – גם אם יוודע הדבר, הכרת טובה מנוגדת לחלוטין לחוקי סדום המקוריים ועומדת בסתירה למוסרה.
האם סדום תתהפך שוב? אינני יודע. אך אם לא – אין בכך כדי להוכיח שחברתנו מוסרית, אלא שכנראה, צדיקים יש בה ומגינים הם עליה.
מי הם הצדיקים? תחליטו אתם!!!