|
השאלה-צפירה מנדל
01/02/2011
|
איפה מקום הכבוד לאישה ביהדות? מדוע היא נחותה, והגבר הוא הכל? האישה מאחורי הקלעים, אף בחיי הזוגיות, למרות שתפקיד האישה בחינוך הילדים, בסופו של דבר, הגבר הוא המחליט ולו הדיעה.
|
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
|
תשובה מאת נח גוטמן
|
שלום צפירה,
במענה לשאלתך, חשוב להדגיש נקודה יסודית.
התורה איננה דוגלת באף אחת מהאידיאולגיות החדשות של המאות האחרונות. התורה איננה לא שוביניסטית ולא פימיניסטית, לא סוציאליסטית ולא קומוניסטית, לא ימנית ולא שמאלנית. התורה אומרת רק דבר אחד - את האמת, את כל האמת, ורק את האמת. והאמת עצמה, לפעמים היא פימיניסטית, ולפעמים להיפך. בנושאים מסוימים יש יתרון לגברים, ובנושאים אחרים יש יתרון לנשים, ולכן התורה נותנת לכל אחד בדיוק את מה שמתאים לו.
למשל -
בחברה המערבית מקובל שנשים צריכות לעבוד ולנהל קריירה באותה מידה כמו גברים. האם זה מתאים לאופי הנשי? ודאי שלא. זו התעללות איומה, הפשע האיום ביותר נגד המין הנשי. התורה לעומת זאת איננה מנסה להפוך את האשה לגבר, ולא את הגבר לאשה. התורה נותנת לכל אחד את התפקיד המתאים לו.
האם בחברה המנוהלת על פי חז"ל הגבר שולט על האישה? ממש לא נכון. כל מי שחי בסביבה דתית או חרדית יודע היטב שברוב המשפחות קולה של האשה נשמע לא פחות מזה של הבעל. בנושאים מסוימים יש לאשה השפעה חזקה מאד על בעלה, בעיקר בנושאים שקשורים לניהול הגשמי של הבית, ואילו בנושאים רוחניים על פי רוב הבעל הוא הדומיננטי. תמונה אחרת איננה מציאותית. ישנם משפחות חריגות לכל צד, אבל לצייר את התמונה השוביניסטית הזאת כסטנדרט, זה ממש לא מדויק.
אם אנו מעוניינים לבדוק את יחסה של התורה לאשה, עלינו לבדוק רק דבר אחד - את התוצאות בשטח. האם אשה שחיה בחברה תורנית היא יותר מאושרת או חלילה להיפך. האם צניעות וקדושת הבית גורמים לאשה להרגיש נחותה, או להיפך. את יכולה לגשת לנשים צנועות וחסודות, ולברר אצלהם עד כמה חסרים להם חיי פריצות. הם לא יבינו מה השאלה. רגש הצניעות הוא רגש בסיסי, עמוק ויסודי בנפש האשה, כל עוד רגשות אלו לא הושחתו על ידי התרבות המערבית. התרבות המתירנית המערבית כופה על האשה לחיות באופן לא טבעי, ואילו התורה נותנת לאשה לחיות כפי טבעה העצמי. הלזו תיקרא אפליה? זו אינה אפליה, זו מתנה טובה שנתנה התורה לאשה, את האפשרות לחיות את חייה כמות שהיא, ולא לנסות להפוך אותה למשהו שהיא איננה כזו, והיא לעולם לא תהיה כזו.
בברכה, נח.
|
|
|
|
|
|