שוהם בן פזית דניאל בן שמרית אליהו בן חנה משה בן דנה אלון בן אילה אביאל בן ענת ניר בן ריטה שלמה בן אפרת נדב בן מלכה נצחיה יהודה בן אורית דרור ישראל בן רות ליאם בן ענת רז סופר בן רונית מעיין בת גלי חיים יחיאל בן מרים נהוראי בן חגית שחר בן שרה רפאל בן בינה משה בן אמה שילה בן תרצה דניאל בן טניה יונתן בן איריס יוסף ספי בן איריס ובן ציון עדן בת אורין עמית יצחק בן לימור הראל בן צפורה אורי בן עינב נועם אלון בן טובה יוסף חיים בן זיווה אביב בן פליאה דוד בן איריס ליאור בן אילנה רון בן מעיין נפתלי בן הדסה עומרי יחזקאל בן לוטי בכור חי בן הדס אופק בן לבנת דוראל בן אושרית יהונתן חיים בן גלוריה אנה יחזקאל בן מזל טל בן ענבר עומר בן רקפת נועם בן עליזה בן צמח בן נעמה רחמים בן דינה עומר בן טלי ארי בן אילנית דני בן חווה תומר בן יעל יונתן צבי בן חגית לאה שוהם בן פזית דניאל בן שמרית אליהו בן חנה משה בן דנה אלון בן אילה אביאל בן ענת ניר בן ריטה שלמה בן אפרת נדב בן מלכה נצחיה יהודה בן אורית דרור ישראל בן רות ליאם בן ענת רז סופר בן רונית מעיין בת גלי חיים יחיאל בן מרים נהוראי בן חגית שחר בן שרה רפאל בן בינה משה בן אמה שילה בן תרצה דניאל בן טניה יונתן בן איריס יוסף ספי בן איריס ובן ציון עדן בת אורין עמית יצחק בן לימור הראל בן צפורה אורי בן עינב נועם אלון בן טובה יוסף חיים בן זיווה אביב בן פליאה דוד בן איריס ליאור בן אילנה רון בן מעיין נפתלי בן הדסה עומרי יחזקאל בן לוטי בכור חי בן הדס אופק בן לבנת דוראל בן אושרית יהונתן חיים בן גלוריה אנה יחזקאל בן מזל טל בן ענבר עומר בן רקפת נועם בן עליזה בן צמח בן נעמה רחמים בן דינה עומר בן טלי ארי בן אילנית דני בן חווה תומר בן יעל יונתן צבי בן חגית לאה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הפרושים והצדוקים
נח גוטמן
מדוע היהדות היא הדת הטובה יותר?
אהרן לוי
הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל
ערכים
הארץ נקנית ביסורים
ערכים
האם לרדת מהארץ?
ישי וליס
הרצאות דומות
מלחמת גוג ומגוג - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
-
ינון קלזאן
הסכסוך הערבי ישראלי - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
- ..
שלמה שבקס
בין פלסטין לפלשתים - פרק ..
ינון קלזאן
מאמרים בנושא
מדוע שונאים אותנו?
יחיאל ויצמן
העם הנצחי
ערכים
מהי הזכות המוסרית שלנו על ארץ ישראל?
ערכים
הגורם לשואה
זאב גרינוולד
אנטישמיות
ערכים
מאמרים נוספים
היהודי הנודד
השאלה
מדוע דבק בנו הכינוי "היהודי הנודד"?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
קיים קשר פנימי ועמוק בין הארץ שהפכה לשממה לאחר שגלו ממנה בניה לבין היהודי הגולה שלא מצא מקום קבוע להניח בו את רגלו
לעם ישראל נועד גורל של חורבן וגלות, בעקבות חטאיו. גורל דומה נועד גם לארץ ישראל. ה' הזהיר שהארץ תחרב ותהפוך לשממה בעקבות חטאי העם: "והשימותי אני את הארץ... והיתה ארצכם שממה ועריכם יהיו חרבה" (ויקרא כ"ו, ל"ב-ל"ג). ואכן, נבואה זו התקיימה במלואה. ארץ ישראל היא הארץ היחידה בתבל שהיתה מיושבת בתקופה העתיקה בצפיפות גדולה, והיתה נודעת בפוריותה, עד שנקראה 'ארץ זבת חלב ודבש', ולאחר החורבן היא הפכה בקיצוניות מדהימה לשממה ולמדבר. גם על ארצות אחרות עברו מלחמות וחורבנות, גם להן היו עליות וירידות, אולם אף לא באחת מהן אירע מהפך כה קיצוני. עובדה זו נודעה והיתה מפורסמת בפי כל הגויים, והם התבטאו: "על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת, מה חרי האף הגדול הזה..." (דברים כ"ט, כ"ג). השינוי היה כה קיצוני, עד שגם הגויים הבחינו כי יד ה' היא שעשתה זאת, כדברי הנביא: "וידעו כי אני ה' נתתי את הארץ שממה" (יחזקאל ל"ג, כ"ט). כולם חשו שהדברים התהוו על ידי מהלך אלוקי ואין אפשרות לייחס זאת למהלך הטבעי המקובל.
זאת ועוד, לאן ישים עם ישראל את פעמיו בצאתו לגלות? היכן הוא יקבע את מקומו? האם הוא ישתקע בארץ ניכר? התורה קבעה מראש שהוא לא ישתקע במקום אחד, לא תהיה ארץ כלשהי שתקלוט את כולם: "והפיצך ה' בכל העמים מקצה הארץ ועד קצה הארץ" (דברים כ"ח, ל'). גם אצל עמים אחרים אנו מוצאים תופעות גלות ונדידה, אך אי אפשר להשוותן כלל לזו של עמנו. רק עם אחד נפוץ בכל רחבי תבל, כפי שציין זאת המן הרשע: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים" (אסתר ג', ח'). עמים אחרים שנדדו ממקומם, התמקמו במרוצת השנים במקום מן המקומות ולא נפוצו עוד. רק העם היהודי התפזר לכל עבר, עד שדומה שאין חבל ארץ בעולם שאין בו יהודים.
דמותו של היהודי הנודד ומראיה של ארצו, שהפכה לשממה, הפכו זה מכבר לסמל נצחי של העם היהודי. הזיקה בין השנים לא חלפה לעולם. נראה, כאילו שניהם מצפים להתאחדותם מחדש. כאשר תדרוך כף רגלו של היהודי הנודד על כברת הארץ האהובה עליו, שוב ישכון העם בארצו ושוב תתן הארץ את פריה.
מהלך עתידי זה, שנחזה על ידי התורה מראש, הינו אחד מהמהלכים המורים באצבע על קיומה של השגחה פרטית המכוונת את מאורעות תבל לקראת עתיד טוב יותר, לקראת הגאולה השלמה!
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית