אליה בן אורלית טל בן סימה הדר בת גליה ישראל בן שרה תומר בן אירנה שוהם בן שלומית ליאל בת אורית אלנתן בן מזל בצלאל בן חוה נתנאל חי בן בלה ניב בן חוה איתי בן מירית אביב בן תלמה בנימין בן אליזבט אליה בן סיגי עופרי בת רונית אלמוג בן נירה עלמה בת יונת שירת ים בת קרן חגית בת שרה דוד נתנאל בן כנרת שי נחמן בן אהרון וגולי רוני בת לילך סנדרה עקיבא צדוק משה בן לאה לביא בן יעל דוד ישראל בן אתי טל עמית בן הלנה אן יאיר בן ציונה צילה אלעאי בן איילה אורית עידן בן חגית ירדן בת אורלי אליה בן דבורה שגיא בן אורנה נתנאל בן נאוה דניאל בן גאולה סביון בת מיכל אלעזר בן מזל אמיר משה בן שרה לירון בן אורית אסף בן חוה אייל בן שולמית אלון בן דקלה גולן בן גבריאלה נדב בן חנה נילי בת דפנה ליאורי מוריה אמיני  עמית בן רחל יאיר זכריה בן אורלי שחק יוסף בן מירב ירושה אורי משה בן חנה חיה אליה בן אורלית טל בן סימה הדר בת גליה ישראל בן שרה תומר בן אירנה שוהם בן שלומית ליאל בת אורית אלנתן בן מזל בצלאל בן חוה נתנאל חי בן בלה ניב בן חוה איתי בן מירית אביב בן תלמה בנימין בן אליזבט אליה בן סיגי עופרי בת רונית אלמוג בן נירה עלמה בת יונת שירת ים בת קרן חגית בת שרה דוד נתנאל בן כנרת שי נחמן בן אהרון וגולי רוני בת לילך סנדרה עקיבא צדוק משה בן לאה לביא בן יעל דוד ישראל בן אתי טל עמית בן הלנה אן יאיר בן ציונה צילה אלעאי בן איילה אורית עידן בן חגית ירדן בת אורלי אליה בן דבורה שגיא בן אורנה נתנאל בן נאוה דניאל בן גאולה סביון בת מיכל אלעזר בן מזל אמיר משה בן שרה לירון בן אורית אסף בן חוה אייל בן שולמית אלון בן דקלה גולן בן גבריאלה נדב בן חנה נילי בת דפנה ליאורי מוריה אמיני  עמית בן רחל יאיר זכריה בן אורלי שחק יוסף בן מירב ירושה אורי משה בן חנה חיה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל
ערכים
מדוע היהדות היא הדת הטובה יותר?
אהרן לוי
הארץ נקנית ביסורים
ערכים
האם לרדת מהארץ?
ישי וליס
מערבה מכאן /יעקב אסטרייכר
נח גוטמן
הרצאות דומות
מלחמת גוג ומגוג - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
-
ינון קלזאן
הסכסוך הערבי ישראלי - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
- ..
שלמה שבקס
בין פלסטין לפלשתים - פרק ..
ינון קלזאן
מאמרים בנושא
מדוע שונאים אותנו?
יחיאל ויצמן
העם הנצחי
ערכים
מהי הזכות המוסרית שלנו על ארץ ישראל?
ערכים
הגורם לשואה
זאב גרינוולד
אנטישמיות
ערכים
מאמרים נוספים
הפרושים והצדוקים
השאלה
בתקופת בית שני היו בעם ישראל כמה זרמים. מי ערב לנו שהזרם ששרד הוא המקורי?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת נח גוטמן
השלום והברכה,

בכל ספרי ההיסטוריה המודרניים מופיע הנתוח המפורסם, שעל פיו היהודים בבית שני נחלקו לשלושה כתות - פרושים, צדוקים ואיסיים. עם חורבן הבית ומלכות הורדוס, נכחד הזרם הצדוקי והאיסיי מן העולם, וכך נותרו הפרושים וממשיכי דרכם האפוטרופסים היחידיים על מסירת התורה לדורות הבאים.

עובדה זו משמשת פעמים רבות ככלי נשק מרכזי של מכחישי המסורת, ובפיהם הטענה, מי אמר שהמסורת הפרושית המצויה בידנו לגבי פירוש התורה היא הנכונה?

ובכן, השואלים שאלה זו מתעלמים משני נקודות חשובות. נקודות שמוזכרות בכתבי יוספוס שוב ושוב, ואיש אינו חולק על עובדות אלו, למרות הנטיה הרווחת להתעלם ממשמעותם.

א. עם ישראל בבית שני לא נחלק לשלוש קבוצות, אלא לזרם המרכזי, ולשני קבוצות שוליות ביותר. עם ישראל בכללותו היה נאמן למסורת אבותיו, וציית אך ורק לחכמי התורה, הלא הם החכמים הפרושים. הצדוקים היו קבוצה קטנה ושולית, שלא שאבה את כוחה מכמותה המספרית, אלא מהעובדה שהם היו מקורבים לחוגי השלטון של מלכים שונים מבית חשמונאי ובית הורדוס ונציגי השלטון הרומאי. כמו כן ניהלו אותם חוגים קשרים ענפים עם המיעוט הנוכרי בארץ ישראל. דרך קירבה זו הצליחו הצדוקים להגיע לעמדות כח חשובות. (קדמוניות יג' י' ה', ועוד מקומות רבים בכתבי יוספוס.) האיסיים לעומתם, היו כל כך חסרי משמעות, שחז"ל לא טרחו להתייחס אליהם כלל, בניגוד לצדוקים שמוזכרים רבות בדברי חז"ל.

ב. הצדוקים לא ניסו להיות יהודים אדוקים, גם לא לשיטתם. הם היו מעין "ריפורמים", אנשים שהיו רחוקים מאד מחיי תורה. הם היו מקורבים לאומות העולם ולתרבותם ההלניסטית והרומאית. זו הסיבה שהם היו כה שנואים על העם שבשדות, וזו הסיבה לכך שהם נעלמו מיד עם חורבן בית המקדש. כאשר העם היהודי הפך לעם גולה ונרדף, לא ראו אותם "חילונים" כל ענין להשאר חלק מאותו עם נרדף, והם נשרו כמו עלים יבשים בשלכת.

לכן, הצגת הדברים כאילו היו כמה זרמים ביהדות ו"במקרה" רק אחד נשאר, זו שגיאה. הזרם המרכזי והרציני היה תמיד ויהיה תמיד הזרם של חכמי התורה, שממשיכים את מסירת התורה בטהרתה מדור דור.

בברכת חג שמח, נח.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית