אלירן בן מרינה יעקב אביחי בן מרים שלומי בן רוזיטה נתנאל משה בן יוכבד מיכאל בן רחל עילַי בן שלומית ראם בן דקלה איתן בן שרה אלנתן בן מזל אליהו בן חנה אלון בן עדית טובה איתמר בן יעל נהוראי ביטון בן אורה עמית בן אילנה אילנית שגיא בן יעל רונן בן בתשבע מתן יוסף בן ג´ינוס חנה עמית בן אודל יוסף חיים בן יעל מלכיאל בן רבקה אביחי בן נעמה אדיר בן אירית אוראל בן איריס יצחק בן אנטה חנה אלחנן בן לבנת ליאל בן יונית מנשה בן לימור אייל שמואל בן אביבה ניר בן לימור דני בן חווה ישעיהו בן חנה יגב בן אסתר דניאל בן אילנה קארינה בת סבטלנה רותם חוני בן מזל דור בן מיכל שלמה בן מירב ברוך בוריס בן אירנה הדס בת קסאה לירז לריסה בת רונית שאול יוסף לורן בן אביבה יהונדב בן פריבה אייל בן שולמית אלישיב בן גילת בנימין בן אליזבט מכאל בן צורית לירון בן סימה בת אל מרים בת אורלי איתמר בן מיכל חגי בן אוריאנה אלירן בן מרינה יעקב אביחי בן מרים שלומי בן רוזיטה נתנאל משה בן יוכבד מיכאל בן רחל עילַי בן שלומית ראם בן דקלה איתן בן שרה אלנתן בן מזל אליהו בן חנה אלון בן עדית טובה איתמר בן יעל נהוראי ביטון בן אורה עמית בן אילנה אילנית שגיא בן יעל רונן בן בתשבע מתן יוסף בן ג´ינוס חנה עמית בן אודל יוסף חיים בן יעל מלכיאל בן רבקה אביחי בן נעמה אדיר בן אירית אוראל בן איריס יצחק בן אנטה חנה אלחנן בן לבנת ליאל בן יונית מנשה בן לימור אייל שמואל בן אביבה ניר בן לימור דני בן חווה ישעיהו בן חנה יגב בן אסתר דניאל בן אילנה קארינה בת סבטלנה רותם חוני בן מזל דור בן מיכל שלמה בן מירב ברוך בוריס בן אירנה הדס בת קסאה לירז לריסה בת רונית שאול יוסף לורן בן אביבה יהונדב בן פריבה אייל בן שולמית אלישיב בן גילת בנימין בן אליזבט מכאל בן צורית לירון בן סימה בת אל מרים בת אורלי איתמר בן מיכל חגי בן אוריאנה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הפרושים והצדוקים
נח גוטמן
מדוע היהדות היא הדת הטובה יותר?
אהרן לוי
הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל
ערכים
הארץ נקנית ביסורים
ערכים
האם לרדת מהארץ?
ישי וליס
הרצאות דומות
מלחמת גוג ומגוג - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
-
ינון קלזאן
הסכסוך הערבי ישראלי - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
- ..
שלמה שבקס
בין פלסטין לפלשתים - פרק ..
ינון קלזאן
מאמרים בנושא
מדוע שונאים אותנו?
יחיאל ויצמן
העם הנצחי
ערכים
מהי הזכות המוסרית שלנו על ארץ ישראל?
ערכים
הגורם לשואה
זאב גרינוולד
אנטישמיות
ערכים
מאמרים נוספים
השפעתו של עמלק לדורות
השאלה

האם גם כיום מורגשת השפעתו של עמלק?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

העובדה שזרע עמלק התבולל בין האומות, גורמת לכך שהשפעתו הקלוקלת מורגשת בעליל בכל אשר נפנה. השפעה זו מחלחלת באפיקים שונים לא רק אצל אומות העולם המתנכלות לישראל, אלא גם בתוככי עם ישראל. השחיתות שהביא עמלק לעולם, אינה יודעת גבולות, היא מגיעה בערוצים גלויים וסמויים גם ללבבות עם הקודש. על רקע הנחה זו, כוללת השנאה לעמלק גם שנאה לכל מה שהוא מייצג, והמצוה לאבד את זכרו מן העולם, משמעותה לעשות הכל כדי לשרש מן הלבבות כל זכר לשיטותיו הפסולות.

התופעות החיצוניות המתרחשות בעולם, הינן תוצאות של תופעות פנימיות המתחוללות בלבבות. עמלק לא היה מסוגל להתנכל בשעתו לעם ישראל, אלמלא הרפיון הרוחני שחל בלב עם ישראל באותה שעה, רפיון שהתבטא בספיקות באמונה (עיין רש"י שמות י"ז, ח'). עלינו להשתדל לטהר את ליבנו ולהרחיק אותו מדרכו הגלויה או הסמויה של האוייב העמלקי.

עמלק לא היה העם היחיד שהתנכל לישראל, אמנם הוא היה הראשון שפרץ את חומת המורא שהקיפה את עם ישראל בצאתם ממצרים, אולם מאז אין כמעט אומה שלא ניסתה להרע לישראל כאשר היה סיפק בידה.

אף על פי כן הבדל גדול ועקרוני אנו מוצאים בין עמלק לבין שאר העמים. עמלק הוא נכדו של עשו והוא המייצג הרשמי והנאמן של שיטתו. שורש השוני שבין עשו לבין יתר אומות העולם התגלה כאשר בא הקב"ה לתת את התורה לעולם. לפני שהקב"ה נתן את תורתו לעם ישראל, הוא סבב על כל אומות העולם והציע לתת להם את התורה. כל אחת מהן סירבה לקבלה, כל אחת מנימוקיה שלה.

כשבני ישמעאל או עמון ומואב סירבו לקבל את התורה היה זה מפני שתכונתם הפנימית מנעה מהם מלקבל עליהם עול תורה ומצוות; לאלו הפריע איסור "לא תנאף" ולאלו איסור "לא תגנוב". כשבני עשו לא רצו בתורה, היה זה מן הנימוק שרוצחים הם, ולכן, אינם יכולים לקבל את התורה שכתוב בה "לא תרצח". יצר הרציחה שלהם יסודו בתחושת הגאווה והאנוכיות המופרזת השוכנת בליבם, שבגללה אין הם מוכנים לקבל יישות נוספת כלשהי לצידם. תחושת ה"אני ואפסי עוד" שאינה יודעת מעצורים, היא הגורמת להם לרצוח. זוהי מתכונת של רשעות מוחלטת שאינה נובעת מיצר מסויים, אלא מרשעות המזינה את עצמה.

ואכן, גם בעמלק מופיע מוטיב אכזרי זה. מעשי עמלק מתבטאים בחוצפה ובעזות כלפי כל גילוי של קדושה בעולם. זו הסיבה שעמלק הגיע ממרחקים להרע לישראל, על אף שבני ישראל לא התקרבו לגבולו, ולא היה לו כל רווח מהתנכלותו לעם שיצא זה עתה ממצרים.

לכל אומות העולם עשוי להיות תיקון רוחני מסויים. כאשר מידותיהם ותכונותיהם, שכיום משמשות לרעה, יכוונו לאפיק טוב, הן עשויות לסייע לקדושה, ועל כן יש להן מקום מסויים בעולם. אולם הרע של עמלק הוא רוע ורשעות שאין להם כל אפשרות תיקון, ועל כן דינם להימחות כליל מן העולם.

דורנו "זכה" להבין במוחש, מדוע כה עמוקה וקיצונית היא משטמת התורה כלפי אוייב זה. דורנו ראה את העמלק הנאצי בפעולה, וחש היטב על בשרו מהי דמותו של העולם כאשר תורת עמלק מוגשמת ומשליטה את סדריה בחברה האנושית – דור זה מסוגל להבין היטב את ציווי התורה למחות את עמלק.

הדמיון המפליא בין כנופיית היטלר לבין עמלק הקדמון – מדהים ומעורר מחשבה. השקפת עולמם אחת היא, ונובעת מאותו מקור נכפש!

היתה זו שאט נפש מבשורת האמת והצדק. היה זה נסיון להפוך סדרי העולם ולבטל את השפעת היהדות. להשליט את החזקים "המיוחסים" על המון הגזעים "הנחותים", לעקור מן השורש את הזכות לכבוד האדם שהחדירה היהדות לתודעת העולם.

זוהי מלחמה מטאפיסית הנמשכת מאז ועד היום. אין לה דבר עם טכסיסי המלחמה הידועים. היא שונה מהם בתכלית. על כן, כל עוד קיים האויב עמלק, אין שמו וכסאו של ה' שלמים. "כי יד על כס י-ה, מלחמה לה' בעמלק מדור דור" (שם י"ז, ט').

כל עוד הוא חי, העולם חסר, ורוח הצדק מקופחת...


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית