אהרון שמואל בן אילה יואב בן שירה יחזקאל בן ז´נט דביר בן גרניט דוד בן שולמית איתי בן אוסנת יהונדב בן פריבה מרגלית ברטה בת ליטה נפתלי בן הדסה דוד בן פירחיה רותם בן רונית ים שלמה בן עליזה סימה בת אורית שוהם בן שלומית רן בן חווה אופיר בן חוה תומר בן אילנית גל בן אושרת עידן בן דנה תומר בן אלקה שמואל אהרון בן איילה איתי בן אסתר לידור בן גיטה מתן בן אפרת עידו בן אסתר יהודה בן יעל דניאל בן מעיין רוזה שושנה בת זויה גל ניסים בן שרה רונן בן ויקטוריה יונה בצלאל בן רייזל מרדכי בן רויטל ארי בן אילנית יצחק בן אנטה חנה יואב בן ידידה דוד בן איריס דור ישראל בן ויקטוריה בניה בן אושרת יאיר בן איריס גיא בן מילכה משה ליאב בן מרים הדס בת קסאה אלכסי בן אילנה דוד ישראל בן אתי טל אלרואי בן איריס ענבר היימן בת יפעת אריאל בן ברכה נהוראי בן אורית אהרן בן איריס רחל יובל בן יעל אהרון שמואל בן אילה יואב בן שירה יחזקאל בן ז´נט דביר בן גרניט דוד בן שולמית איתי בן אוסנת יהונדב בן פריבה מרגלית ברטה בת ליטה נפתלי בן הדסה דוד בן פירחיה רותם בן רונית ים שלמה בן עליזה סימה בת אורית שוהם בן שלומית רן בן חווה אופיר בן חוה תומר בן אילנית גל בן אושרת עידן בן דנה תומר בן אלקה שמואל אהרון בן איילה איתי בן אסתר לידור בן גיטה מתן בן אפרת עידו בן אסתר יהודה בן יעל דניאל בן מעיין רוזה שושנה בת זויה גל ניסים בן שרה רונן בן ויקטוריה יונה בצלאל בן רייזל מרדכי בן רויטל ארי בן אילנית יצחק בן אנטה חנה יואב בן ידידה דוד בן איריס דור ישראל בן ויקטוריה בניה בן אושרת יאיר בן איריס גיא בן מילכה משה ליאב בן מרים הדס בת קסאה אלכסי בן אילנה דוד ישראל בן אתי טל אלרואי בן איריס ענבר היימן בת יפעת אריאל בן ברכה נהוראי בן אורית אהרן בן איריס רחל יובל בן יעל
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הביטוי למספר שבע ביהדות
זאב גרינוולד
גלגול נשמות
צבי עינבל
שדים, רוחות, ומזיקים
נח גוטמן
מהי תודעה עצמית?
צבי עינבל
תכלית החיים
צבי עינבל
הרצאות דומות
האמת חלק א`- גלגולי נשמות
סרטים
האמת חלק ד`- מוות קליני
סרטים
האמת חלק ג`- חלומות
סרטים
האמת חלק ה` - עין הרע
סרטים
האמת חלק ב`- גורל ומזל
סרטים
מאמרים בנושא
האדם
ערכים
אל תקראו להם שדים
נח גוטמן
ימי חיינו
ערכים
גלגול נשמות
יהודה רובן
מותר האדם מן החתול
נח גוטמן
מאמרים נוספים
מזל
השאלה

מהו "מזל" והאם ניתן לשנותו?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

יש הרבה אנשים החושבים שהקב"ה אינו מתנהג עמם כראוי. מחשבה מצויה זו עוברת בראשו של אדם כשהדברים אינם "הולכים" כפי שהוא רוצה. למרות מחשבה זו עליו להבין, שכשם שיש לו נכונות לקבל את השוני שבין בני האדם כדבר מובן מאליו, כך עליו לקבל את העובדה שגורל אדם אחד שונה מגורל משנהו.

כשם שבצבא יש חיילים מסוגים שונים, אך כולם מאוחדים בציות לפקודות מפקדם, והם מהווים מכונת מלחמה אחת, כך גם הבורא צייד כל אחד מברואיו במרשם מדוייק של גורלו, וכולם יחד מהווים את חיל ה' בעולמו.

הרבה טועים בהגדרת המילה "מזל". להמון העם נראה כי הוא דבר הנופל ללא יד מכוונת, ללא סיבה וללא תכלית, כמו גלגל הרולטה, אך אין הדבר כן. מזל הוא קבוצת כוכבים המייצגת הנהגה מסויימת מהנהגות הבורא.

לכל כוכב שם משלו המסמן את תפקידו ואת כוח שליטתו הייחודי בעולם, וכפי שנאמר: "מונה מספר לכוכבים, לכולם שמות יקרא" (תהילים קמ"ז, ד'). לצדק - כוח צדק ויושר, למאדים - כוח דם וחרב ועוד ועוד.

חשוב לזכור, שמעל כל המערכת המתוחכמת הזו עומד הקב"ה. והוא המפעיל אותה והמכוון את דרכה.

הכוכבים ומשפטיהם הם חלק חיצוני של המערכת, כי שורשיה נעוצים בעולמות רוחניים של מלאכים המפעילים אותה. מערכת זו קרויה "אסטרולוגיה".

המידע השופע מן הכוכבים הינו רלוונטי רק לעתו ולשעתו. ברצון הבורא מאבדת תמונת הכוכבים את הרלוונטיות שלה, ואז לא ניתן להסיק ממנה דבר, לכן ההסתמכות עליה בענייני ההווה, וכל שכן הסקת מסקנות עתידיות לפיה, היא הליכה אחר מקור לא בטוח לחלוטין. על כך נאמר: "מפר אותות בדים" (ישעיה מ"ד, כ"ד) - אלו הם החוזים בכוכבים, שנקראים כך מפני שהרבה פעמים הם מכזבים.

האסטרולוג רואה רק קטע קטן ממערך ההנהגה שבו חוברים יחדיו נתונים רבים ולכולם יש השפעה על הנושא הנידון. עובדה זו מקטינה את רכישת הידע המתאים ע"י האסטרולוגיה.

למעשה, הנהגה זו בכללותה שמורה רק לאומות העולם. כל מזל משפיע על קבוצת אומות מסויימת. חכמינו קבעו (שבת קנ"ו, א'): "אין מזל לישראל". עם ישראל אינו מקבל השפעה ממרום באמצעות אותם הכללים וההנהגות המיוצגים בטבע ובכוכבים. הקב"ה מתנהג עמנו בהנהגה על טבעית ובהשגחה פרטית, בהיותנו מקבלי תורתו. וזהו מה שאמרו (אבות ו', ב'): "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה", העוסק בתורה הוא בן חורין מהשפעת המזלות, ובידו לשנות את מצבו.

מצויים שני סוגי מזל. את האחד ניתן לשנות, בעוד שאת השני לא ניתן לשנות. ההבדל בין שני סוגי המזל תלוי בסיבה הגורמת למזל לבוא.

הסיבה הראשונה היא עונש על חטאים. כשזאת היא סיבת המזל, יש ביכולת האדם לשנותו באמצעות תשובה המטהרת את האדם מן החטא. גם זכות גדולה, כגון, זכות אבות, בכוחה להציל מן הפורענות. במקרה זה, הייסורים אינם מטרה כשלעצמם, אלא הם מהווים אמצעי לתיקון החטא. משום כך, ברגע שהאדם נטהר מחטאיו, מסתלקים הייסורים כלא היו.

אולם לעתים, המזל הרע הפוקד את האדם, אינו בא כתוצאה מחטאים, אלא הקב"ה, קובע שאדם מסויים יסבול מסיבות שונות. נסיון זה הוא "ניסיון הסבל". סיבות נעלמות אלו קשורות לתיקון נשמתו של האדם, והן הן הסיבה האמיתית למזל הרע. אך מכיוון שמידת הדין אינה יכולה לשלוט על אדם שנקי לחלוטין מחטאים, משתמש האלוקים בחטא כלשהו שעשה האדם, כדי לאפשר למידת הדין לשלוט עליו. במקרה זה החטא אינו הסיבה ליצירת המזל, אלא הרקע להופעתו. כלומר, הגורל הרע אינו עונש על החטא, אלא שהחטא איפשר לגורל לבוא.

נסביר את הדברים ביתר פרוט:

תכלית ירידתו של האדם לעולם היא לממש את התפקיד הרוחני שהוטל על נשמתו. לכל אדם נקבע תפקיד ייחודי בהתאם לסוג נשמתו ולאיכותה. כל נשמה הינה שונה וייחודית, ולכן שונה גם תפקידו הרוחני של כל אדם משל חברו. כל אדם יורד לעולם עם תפקיד רוחני ייחודי ומסלול ניסיונות וקשיים השונה ממסלול חבריו.

אם נתבונן מעט נבחין שאכן לכל אדם יש תכונות אופי שונות ואף ניסיונות ייחודיים. יש אדם כעסן, ולעומתו, חברו רגוע ושליו. כך גם מצויים בעלי לב טוב לעומת בעלי לב רע. יש אדם שסיפורי לשון הרע גורמים לו הנאה מרובה, ובעיקר תחושת עליונות מדומה, לעומתו, חברו כלל אינו מבין הנאה יוצאת דופן זו. דוגמאות אלו אינן קשורות לתכונות בלבד, אלא גם לחינוך וליראת השמים של המתמודד.

גם המצבים השונים המלווים את האדם, כדוגמת מצבי עוני או עושר, חולי או בריאות, מתאפיינים בסוגי ניסיונות שונים. לדוגמה, ניסיונותיו של אדם חולה ומיוסר שונים מאד מאלו של הבריא והשלו, ששגרת חייו אינה מופרעת מדי רגע על ידי כאב חריף.

התפקיד הרוחני שנקבע לנשמה מסויימת הוא התמודדות ב"תנאי שטח" קשים ומלאי מכשולים. תפקיד רוחני זה אינו קשור כלל לחטאים או לעונש. כאשר זו היא סיבת המזל - כמעט לא ניתן לשנותו באמצעות זכויות ותפילה.

לנו, בני האדם, אין כל ידיעה או מושג מדוע על פלוני נקבע שתפקידו הרוחני וניסיונותיו יהיו התמודדות מול עוני ומחסור, ולעומתו אחר יתמודד מול ניסיונות של עושר והצלחה.

חשוב לציין שאותם שהתנסו בניסיון הייסורים, יקבלו שכר בעולם הבא לא רק על מעשיהם הטובים, אלא אף על הייסורים שסבלו, שהרי במשפט העליון מחשיב הקב"ה כל פרט מחיי האדם.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית