דניאל בן אורית ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל שלמה בן מרסיל אליהו מרדכי בן בתיה אליענה ניק בן יקטרינה קטיה רותם בן אדווה רום נרדי בן רותם חגי נפתלי בן אביגיל אסתר דור בן מיכל שמואל בן חיה פאשע יהושע חננאל בן מלכה בער בן רחל נראה בן מרינה מרים דביר אריאל בן אהובה ציפורה שגב בן הילה סילביה בת אסתר רן בן יפעת בר בן נאוה עמית יצחק בן לימור גיל בן חוה נילי בת דפנה אריאל(אברהם) בן שרה רבקה בת ענת חנה ארבל בת יעל בר בן נעמה דניאל שפרבר ינון בן אפרת דניאל משה בן ענת יובל בן מאירה יאיר אברהם בן חנה רומי בת מירב אופליה אדית בת רוסינטה יאיר חיים בן דגנית יחזקאל בן מזל דוד ליאב בן רוחלה רחל אריאל בן חגית יוסף בן ברוריה יהודה אריה בן עידית ליאת בת חיה אהרון יהושע בן חיה שושנה שני ניקול בת ריקרדה רבקה אפיק בן לימור בצלאל בן חוה נריה בן זהבה מאיר צבי בן מרגלית  עמית בן יוכי יוכבד רונן חי בן לאה אלון בן מרים אבי יעקב בן ליסה ישי בן נורית דניאל בן אורית ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל שלמה בן מרסיל אליהו מרדכי בן בתיה אליענה ניק בן יקטרינה קטיה רותם בן אדווה רום נרדי בן רותם חגי נפתלי בן אביגיל אסתר דור בן מיכל שמואל בן חיה פאשע יהושע חננאל בן מלכה בער בן רחל נראה בן מרינה מרים דביר אריאל בן אהובה ציפורה שגב בן הילה סילביה בת אסתר רן בן יפעת בר בן נאוה עמית יצחק בן לימור גיל בן חוה נילי בת דפנה אריאל(אברהם) בן שרה רבקה בת ענת חנה ארבל בת יעל בר בן נעמה דניאל שפרבר ינון בן אפרת דניאל משה בן ענת יובל בן מאירה יאיר אברהם בן חנה רומי בת מירב אופליה אדית בת רוסינטה יאיר חיים בן דגנית יחזקאל בן מזל דוד ליאב בן רוחלה רחל אריאל בן חגית יוסף בן ברוריה יהודה אריה בן עידית ליאת בת חיה אהרון יהושע בן חיה שושנה שני ניקול בת ריקרדה רבקה אפיק בן לימור בצלאל בן חוה נריה בן זהבה מאיר צבי בן מרגלית  עמית בן יוכי יוכבד רונן חי בן לאה אלון בן מרים אבי יעקב בן ליסה ישי בן נורית
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הפרושים והצדוקים
נח גוטמן
מדוע היהדות היא הדת הטובה יותר?
אהרן לוי
הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל
ערכים
הארץ נקנית ביסורים
ערכים
האם לרדת מהארץ?
ישי וליס
הרצאות דומות
מלחמת גוג ומגוג - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
-
ינון קלזאן
הסכסוך הערבי ישראלי - פרק ..
ינון קלזאן
אחרית הימים - פרק 1
- ..
שלמה שבקס
בין פלסטין לפלשתים - פרק ..
ינון קלזאן
מאמרים בנושא
מדוע שונאים אותנו?
יחיאל ויצמן
העם הנצחי
ערכים
מהי הזכות המוסרית שלנו על ארץ ישראל?
ערכים
הגורם לשואה
זאב גרינוולד
אנטישמיות
ערכים
מאמרים נוספים
גלות ישמעאל
השאלה

מה מאפיין את 'גלות ישמעאל'?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

גלות ישמעאל יונקת רבות מדמותו של ישמעאל עצמו. יש בו תכונות מסוימות שמהן נובע כח השתלטותו על ישראל.

ישמעאל רכש את האמונה בבורא עולם מאביו אברהם, ואת תכונת 'פרא אדם' (בראשית, ט"ז, י"ב) מאמו הגר, בת המדבר. לשילוב זה יש תוצאה הרסנית. בכח החרב הוא מנסה להשליט את אמונתו בעולם. מאז ימי מוחמד ועד היום נלחמים המוסלמים בחרב במתנגדי אמונתם.

במקום שהאמונה תביא את המאמינים בה להישגים רוחניים, השתלטה תכונת 'פרא אדם' כליל על ישמעאל. היא הפכה את האמונה לכלי שרת להשגת מאוויי גוף ולאכזריות תהומית. היא הביאה להתעלמות מעקרון היסוד של ערך החיים, ולעתים אף לאיבוד כל רגש אנושי.

בתורה נאמר על ישמעאל: "והוא יהיה פרא אדם, ידו בכל ויד כל בו" (בראשית ט"ז, י"ב). הפראות, שהיא תכונתו הבסיסית של ישמעאל, משמעותה שהוא בז לערכים יסודיים הנחשבים לטאבו בעיני האנושות, הוא אינו מחשיבם כלל. הכל אצלו הפקר!

הבורא נטע בכל אדם מידה של אחריות למעשיו ומידה של מכובדות שבגינה הוא מעריך את הטוב ונעשה הומאני ומיטיב לבריות. הבורא נטע באדם גם תחושה לערך החיים שבזכותה הוא מייקר כל רגע בחייו ורוצה בכל מאודו להמשיך לחיות.

כל הדברים הללו אמורים באדם הפועל בצורה הגיונית, באדם שקיים אצלו איזון בין כוחות הנפש השונים. שונים הם פני הדברים כאשר אין לאדם סייגים יסודיים, ואין לו מערכת שיקולים הגיוניים, אז הופכת התייחסותו לארועים השונים לבלתי סבירה ובלתי הגיונית.

מצב 'הפקר' משמעותו מצב הנתון לשליטה חיצונית בלבד. בני ישמעאל - נפשם מופקרת לכל. הם הורסים כל גדר וכל סייג בעולם, והתוצאה היא (בראשית, ט"ז, י"ב): "ידו בכל ויד כל בו". הכללים האנושיים הרגילים אינם תקפים במקום ששוהים בו בני ישמעאל.

המוסלמים חיים על חרבם, הם רואים בדרך זו דרך חיים. הם מתייחסים לערך החיים כאל דבר שחשיבותו משנית, ולדבר זה השלכות גם לגבי חייהם שלהם. הכל 'זול' בעיניהם וחסר ערך.

התופעות הקשות של האיסלם הקיצוני ושל ארגוני הטרור האיסלמים הינן פרי באושים של השתלטות תכונת 'פרא אדם' על האמונה. במצב זה משרתת האמונה את היצרים ומגבירה את הפראות עד אין קץ.

חוזים אנו כיום בהתגברות הטרור האיסלמי נגד העולם המערבי. למעשה, מבחינה מהותית מדובר בשתי שיטות חיים: האחת - תרבות המערב על הישגיה החומריים וכיוונה הנהנתני. האחרת - דרך האיסלם שיש לה אמונה מעוותת ויד האוחזת בחרב. אלו הם שני הקצוות העולמיים. בעין הסערה ניצב העם היהודי הסופג מהלומות מכל צד אפשרי, מהלומות פיסיות ורוחניות כאחת.

בעת הגאולה השלמה שאנו מצפים לה, יכירו כל הצדדים בעליונותה של האמונה בטהרתה. עם ישראל יהפוך למרכז עולמי, וכדברי הנביא, ינהרו כל עמי העולם אל הר בית ה' כדי ללמוד את האמת ולחיות לאורה.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית