יהונתן יצחק בן אילת אמיר יוסף בן חוה ניצן בת רונית אריאל בן אינה גיא בן שגית נעמה בן ברוריה נוה בן שושנה אוראל מרדכי בן סימה עדי בן גלית אביאל בן ענת עמנואל (עמי) בן אביבה משה בן עדנה אלעזר בן גלית יצחק בן דליה עופר בן סילבי עידו בן אסצר לירז בת רבקה חיים אייל בן יונית רון בן חבצלת יונתן מרדכי בן איילת יאן בן אינה פשייב בן בן ריטה אמיתי בן חפצי איתי בן אוסנת רוי משה בן נלי אלעד בן חנה יואל אלחנן בן רותי אביב בן זהבה איתן ברוך בן יהודית ישראל רפאל חננאל בן אביגיל אליקים שלמה בן אבישג דרור בן דורית מיה ויאלבו פולו בת גלית יובל יהודה בן רבקה נעמה אליזבט בת אירנה אור בן עדנה עומר בן מיכל אוראל בן עדנה דוד בן מיכל נתנאל דוד בן סנדרה מאיר יצחק בן אסנת אלקנה בן אלישבע נתנאל חי בן בלה רז סופר בן רונית גולן בן חיה מיכאל בן בת שבע יונתן בן מרינה מרים שוהם בן שלומית שושנה ברכה בת רבקה יהודית נעמה בת איילת יהונתן יצחק בן אילת אמיר יוסף בן חוה ניצן בת רונית אריאל בן אינה גיא בן שגית נעמה בן ברוריה נוה בן שושנה אוראל מרדכי בן סימה עדי בן גלית אביאל בן ענת עמנואל (עמי) בן אביבה משה בן עדנה אלעזר בן גלית יצחק בן דליה עופר בן סילבי עידו בן אסצר לירז בת רבקה חיים אייל בן יונית רון בן חבצלת יונתן מרדכי בן איילת יאן בן אינה פשייב בן בן ריטה אמיתי בן חפצי איתי בן אוסנת רוי משה בן נלי אלעד בן חנה יואל אלחנן בן רותי אביב בן זהבה איתן ברוך בן יהודית ישראל רפאל חננאל בן אביגיל אליקים שלמה בן אבישג דרור בן דורית מיה ויאלבו פולו בת גלית יובל יהודה בן רבקה נעמה אליזבט בת אירנה אור בן עדנה עומר בן מיכל אוראל בן עדנה דוד בן מיכל נתנאל דוד בן סנדרה מאיר יצחק בן אסנת אלקנה בן אלישבע נתנאל חי בן בלה רז סופר בן רונית גולן בן חיה מיכאל בן בת שבע יונתן בן מרינה מרים שוהם בן שלומית שושנה ברכה בת רבקה יהודית נעמה בת איילת
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
השפעת החברה על האדם
זאב גרינוולד
בקשת סליחה
זאב גרינוולד
ואהבת לרעך כמוך
ערכים
מטרה מקדשת אמצעים
זאב גרינוולד
בן אדם טוב
ערכים
הרצאות דומות
המדיה ואני, מי מנהל את מי? - ..
צביאלי בן צור
להשתחרר מסטיגמות ולפתוח דף חדש
ישי וליס
מחלוקת בין כלה וחמות
יחיאל מויאל
כיצד מגבירים מוטיבציה כדי להגיע רחוק
משה לנדאו
כוחה של פגיעה| כבוד האדם
איתי שמן
להיות אדם מוסרי
השאלה

האם ניתן להיות אדם מוסרי ללא תורה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

אמנם לכלל האנושות יש ערכים המנתבים את חייהם, אולם  עם זאת קיים הבדל בין סוגי הערכים השונים. נתבונן במידת החסד בהיותה מייצגת את ערך ההתייחסות לזולת.

ערכים המושתתים על המקובל בחברה, עלולים להשתנות במחי יד לנוכח אילוצים שונים. לעומתם, ערכיה של התורה - יציבים הם בכל מצב. דוגמה לכך הם מעשי החסד של אברהם אבינו, המשמשים מופת לכל הדורות.

טפח ממידת חסדו הגדולה של אברהם אבינו נחשף לעינינו בהכנסת האורחים שנהג כלפי שלושת האנשים שניצבו בפתח אהלו כחום היום. יציאתו של אברהם לקראת אורחים בלתי ידועים בלב מלא שמחה למרות מחלתו, העמדת כל בני הבית הכן למענם והזריזות שבה התבצעו הדברים כדי להנעים לאורחים את שהותם, פותחים לפנינו אופקים חדשים במידת החסד. חז"ל אמרו (מסכת בבא מציעא דף פ"ו, ב') שהסעודה שערך אברהם אבינו לאורחיו, עולה בהרבה על הסעודה שערך שלמה המלך בשעת גדולתו. אברהם שחט עבור אורחיו שלושה בני בקר במטרה להאכילם שלוש לשונות בחרדל, מאכל משובח מאד. אברהם אבינו הוכיח במעשיו שלא זו בלבד שהוא מוכן לכבד את אורחיו בנדיבות מופלאה, אלא שכל מעייניו נתונים לארוח זה, כדי להעניק לכל אחד מהם יחס אישי חם. למרות חוסר ההיכרות המוקדמת, התכבד כל אחד מהם, כאילו היה "בן יחיד" אצל אברהם.

מעשי חסד הנובעים מעומק האמונה בבורא, כפי שנעשו על ידי אברהם, שונים הם שוני רב ממעשים הנובעים ממניעים אנושיים גרידא. לא זו בלבד שחסד הנובע מאמונה פורץ את כל המגבלות, אלא שיש בו מעלה נוספת, והיא קיומו התמידי. יחסי חברה תקינים נאים הם כשלעצמם, אולם אין בכוחם להחזיק מעמד בתנאים קשים. חולשתם מתגלית כאשר הם מתנגשים באינטרסים אנוכיים. באותה השעה נודע כמה חלשים ורופפים הם. עיקרון זה לימד אותנו אברהם אבינו עצמו. כאשר הוכיח אבימלך מלך גרר את אברהם על התנהגותו בפרשת שרה, התנצל אברהם ואמר (כ', י"א): "כי אמרתי, רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי". כאשר נימוסי החברה הם הקובעים את ערכיה, מתמוססים הערכים הללו בקלות מול אינטרסים אחרים. רק הטבה שתשתיתה יראת שמים, עומדת לעד.

המציאות מלמדת שלא ניתן לסמוך על רגשותיו של האדם בלבד. אדם נראה כזקן מלא רחמים, ולעתים מתברר שתנאי החיים הם שהכתיבו לו עמדה זו, אך עם השתנות המצב, יהפוך אותו אדם למלא משטמה וזעם.

שונים הם פני הדברים כאשר ההטבה אינה פרי רצון אנושי בלבד, אלא יש לה יסוד ברוחניות. כאשר האדם מוכן לכוף את שרירות לבו בפני הרצון האלוקי, נכללים מעשיו בתוך מסגרת מחייבת שלא ניתן לחרוג ממנה. כאשר נקודת המוצא היא ההכרה של חובת האדם בעולמו, נוצר מחסום מול יצריו של האדם, וההטבה מתבצעת גם בתנאי לחץ.

משל למה הדבר דומה? לשעון משוכלל ומדוייק להפליא. שעון זה לא יורה לאדם העונד אותו את השעה האמיתית אלא רק אם יכוונו אותו מלכתחילה לשעה הנכונה. מצפונו של האדם משול לשעון - הוא מסוגל להורות לאדם את דרכו בחיים רק אם הוא יותאם מלכתחילה לרצון ה'. יראת שמים היא מערכת הבקרה המבטיחה שאותו שעון מצפוני יהיה מכוון כהלכה ויתמיד במהלכו התקין ללא שיבושים.


שלח לחבר
נתקבלו 1 תגובות
פתיחת כל התגובות
🗨
  הוסף תגובה
בס"ד מקסים ומאיר עיניים, תודה רבה

נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית