יצחק בן אילנה אילנית אוהד יוסף בן שלומית אורון אהרון בן סיגלית עמיחי בן יהודית אושר בן יהודית רועי בן טירנה איתי בן גלית שלום אבשלום בן אביגיל אביאל בן אסתר רותם בן רונית אליה בן אורלית גיא בן רחל אביחי שלום בן אסתר פלג פנחס בן יפה מאור בן סמדר יולי בת שרון רז בת דורון עומר בן לימור עידן בן מאירה דן בן ריטה שמעון פנחס בן רבקה איתמר בן חנה שלב בן הילה שרון בן אורלי ענבר בת גילה גבע בן זיוה יהושע בן ברוריה נערן חיים בן רחל פרלה יותם בן סמדר יחזקאל זאב בן פנינה מקב רבינוב איתמר בן צורית אוהד בן פנינה נבו בן פריבה תמיר בן ליאת נריה בן ציונה שמעון ניסן בן שרה בילא אבירם בן מלכי נתנאל בן סולטנה ענת אושר שמחה בת תקווה אלנתן בן מזל עומר יוסף יצחק בן מילאן (ל´ בסגול) שלומי בן שמחה גיא בן מילכה מאיר בן דינה סימון חיים בן אסתר אביחי בן אילה דויד חי בן דנה רון בן מעיין מיכאל בן גאולה יצחק בן אילנה אילנית אוהד יוסף בן שלומית אורון אהרון בן סיגלית עמיחי בן יהודית אושר בן יהודית רועי בן טירנה איתי בן גלית שלום אבשלום בן אביגיל אביאל בן אסתר רותם בן רונית אליה בן אורלית גיא בן רחל אביחי שלום בן אסתר פלג פנחס בן יפה מאור בן סמדר יולי בת שרון רז בת דורון עומר בן לימור עידן בן מאירה דן בן ריטה שמעון פנחס בן רבקה איתמר בן חנה שלב בן הילה שרון בן אורלי ענבר בת גילה גבע בן זיוה יהושע בן ברוריה נערן חיים בן רחל פרלה יותם בן סמדר יחזקאל זאב בן פנינה מקב רבינוב איתמר בן צורית אוהד בן פנינה נבו בן פריבה תמיר בן ליאת נריה בן ציונה שמעון ניסן בן שרה בילא אבירם בן מלכי נתנאל בן סולטנה ענת אושר שמחה בת תקווה אלנתן בן מזל עומר יוסף יצחק בן מילאן (ל´ בסגול) שלומי בן שמחה גיא בן מילכה מאיר בן דינה סימון חיים בן אסתר אביחי בן אילה דויד חי בן דנה רון בן מעיין מיכאל בן גאולה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הביטוי למספר שבע ביהדות
זאב גרינוולד
גלגול נשמות
צבי עינבל
שדים, רוחות, ומזיקים
נח גוטמן
מהי תודעה עצמית?
צבי עינבל
תכלית החיים
צבי עינבל
הרצאות דומות
האמת חלק א`- גלגולי נשמות
סרטים
האמת חלק ד`- מוות קליני
סרטים
האמת חלק ג`- חלומות
סרטים
האמת חלק ה` - עין הרע
סרטים
האמת חלק ב`- גורל ומזל
סרטים
מאמרים בנושא
האדם
ערכים
אל תקראו להם שדים
נח גוטמן
ימי חיינו
ערכים
גלגול נשמות
יהודה רובן
מותר האדם מן החתול
נח גוטמן
מאמרים נוספים
קשור לנצח
השאלה-נריה
האם ניתן להיות קשור לנצח גם בחיינו כאן?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת צבי עינבל
לנוכח העובדה שהמוות ממתין לכל אדם בתום ימי חייו, משתנה אופי החיים עצמם. לא זו בלבד שמעת לידתו האדם נע ללא הרף במסלול ידוע לקראת מותו, אלא שבנוסף לכך בכל רגע הוא מת במקצת. כיון שמכסת זמן החיים היא קצובה, הרי למעשה בכל עת מתים חלקים ממנה. רגע הפסקת הנשימה ודום הלב אינו אלא רגע סיום של המסכת המתמשכת של מוות בתשלומים.

ממצב זה קיים מנוס! כאשר כובד המשקל מועתק מתחום החיים הגשמיים לתחום הרוחני! אם כל חיי אדם מתמקדים בגופו, הרי שכל ימיו הוא אמנם הולך ומת. לעומת זאת, כאשר החיים הינם רוחניים, נוסף להם מימד של נצח.

זאת ועוד, כלל גדול מצוי בידינו: התורה מתייחסת לתופעות גם כשהן בכח, בטרם צאתן אל הפועל, כלומר, כאשר בתחום מסויים טמון פוטנציאל כלשהו, התורה צופה לאחרית הדבר כבר מראשיתו. היא רואה את ה'כוח' כאילו הוא כבר יצא אל הפועל. ברוח זו נוכל להביט גם על חיי האדם. כאשר הם מצטמצמים סביב החיים הביולוגיים גרידא, לנוכח העובדה שאלו אמורים לכלות ביום מן הימים, מביטה עליהם התורה כאילו אותו כליון כבר יצא אל הפועל. כמות הזמן העומדת לרשות האדם לנשום, לאכול ולעבוד, אינה משנה בצורה מהותית את המבט התורני עליו, גם אם מבחינה שטחית נראים הדברים להיפך. לדעת התורה גם אם האדם הקשור אל החומר עדיין מניע את איבריו ונראה כפועל גדולות ונצורות, אין בכך בכדי להצביע על חיים של ממש. בעולם החי מוכרת התופעה של זנב הלטאה המסוגל להמשיך ולהתנועע למרות שכבר אינו מחובר לגוף החי. ניתן ללמוד מתופעה זו שתנועות גופניות עלולות להיות לא יותר מאשר רפלקסים חשמליים, שאינם מבטאים "חיים" במלוא מובן המילה. גם פרח הנתון באגרטל מים עלול להיראות יפה ומושך, ופעמים שהוא אף נפתח במים, אך הכל יודעים שהוא כבר מת. נבילת הפרח אינה אלא שאלה של זמן.

באופן דומה רואים חז"ל את חייו של אדם המתמקדים סביב גופו בר החלוף. ננסה להגדיר זאת באופן הבא: קיים מישור של חיים חומריים שעליהם פועל הזמן באופן תמידי והם צועדים בכל רגע לקראת פירוק וכליון. מעל למישור זה קיים מישור החיים הרוחניים שאינו בר חלוף ושהנצח הוא המייחד אותו. ביחס למישור זה החיים הגשמיים נחשבים לדמויי מוות, באשר אין הם קשורים למימד הנצח, לגורם ההופך את חיי האדם לנצחיים.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית