ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
מאמרים בנושא
ערך החיים
ערכים
העולם הבא
ערכים
גלגול נשמות
ערכים
נשמת האדם קשורה לגופו
ערכים
נצחיות הנשמה
ערכים
מאמרים נוספים
שאלות דומות
למה אסור להתאבד?
זאב גרינוולד
נשמה בת אלמוות
זאב גרינוולד
פחד ממוות
זאב גרינוולד
"ובחרת בחיים"
זאב גרינוולד
השפעת המוות על חיי האדם
זאב גרינוולד
מימד הנצח בחיים מימד הנצח בחיים
החיים והמוות ערכים
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
מעת לידתו האדם צועד ללא הרף במסלול ידוע לקראת מותו, ולפיכך בכל רגע שעובר, הוא מת במקצת. כיון שמכסת החיים הינה קצובה, הרי שלמעשה, בכל עת מתים חלקים ממנה.

כל אדם בר דעת יודע, כי המוות ממתין לכל אדם בתום ימי חייו. עובדה זו מחייבת אותו לשנות את מבטו אודות החיים עצמם. מעת לידתו האדם צועד ללא הרף במסלול ידוע לקראת מותו, ולפיכך בכל רגע שעובר, הוא מת במקצת. כיון שמכסת החיים הינה קצובה, הרי שלמעשה, בכל עת מתים חלקים ממנה. רגע הפסקת הנשימה ודום הלב אינו אלא רגע הסיום של המסכת המתמשכת של 'מוות בתשלומים'.

מצב זה ניתן לשינוי, אם כובד המשקל מועתק מתחום החיים הגשמיים לתחום הרוחני! אם כל חיי אדם מתמקדים בגופו, הרי שכל ימיו הינו הולך ומת. לעומת זאת, כאשר החיים הינם רוחניים, נוסף להם בכל רגע ממד של נצח.

זאת ועוד, כלל גדול מצוי בידינו: התורה מתייחסת לתופעות כאל עובדה קיימת, אף אם הן עדיין נמצאות בכוח, וטרם יצאו אל הפועל. כלומר, כאשר בתחום מסויים טמון פוטנציאל כלשהו, התורה צופה את אחרית הדבר כבר מראשיתו. היא רואה את הדבר שהוא בכוח, כאילו כבר יצא אל הפועל. ברוח זו נוכל להביט אף על חיי האדם.

החיים הביולוגיים אמורים לכלות ביום מן הימים. לפיכך אם חיי האדם סובבים סביב חייו הביולוגיים בלבד, לפי מבט התורה חיים אלו כביכול כבר הסתיימו. כמות הזמן העומדת עדיין לרשות האדם כדי לנשום, לאכול ולעבוד אינה משנה בצורה מהותית את המבט התורני באשר לאדם זה. אף אם מבחינה שטחית האדם נראה חי, מניע את איבריו, ופועל גדולות ונצורות, אין בכך כדי להצביע על חיים של ממש. בעולם החי מוכרת התופעה של זנב הלטאה המסוגל להמשיך ולהתנועע למרות שכבר אינו מחובר לגוף החי. ניתן ללמוד מתופעה זו שתנועות גופניות עלולות להיות לא יותר מאשר רפלקסים חשמליים, שאינם מבטאים 'חיים' במלוא מובן המילה. גם פרח הנתון באגרטל מים עשוי להיראות יפה ומושך, ופעמים שהוא אף נפתח במים. אך הכל יודעים שהוא כבר מת. ונבילת הפרח אינה אלא שאלה של זמן.

באופן דומה רואים חז"ל את חייו של האדם המתמקדים רק סביב גופו בר החלוף. ננסה להגדיר זאת באופן הבא: קיים מישור של חיים חומריים שהזמן פועל עליהם באופן תמידי, והינם צועדים בכל רגע לקראת פירוק וכיליון. מעל למישור זה קיים מישור החיים הרוחניים שאינו בר חלוף, והנצח הוא המייחד אותו. בהשוואה למישור זה החיים הגשמיים נחשבים לדמויי מוות, משום שאין הם קשורים לממד הנצח, כלומר, לגורם ההופך את חיי האדם לבלתי נפסקים, לבני אלמוות.



שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
    החיים והמוות
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: