אביחי שלום בן אסתר דור בן אילנה אלעזר בן גלית עומר בן לימור שמואל בן סגולה סיגלית צח יצחק בן רותי מרדכי אברהם בן מלכה כפיר בן חנה בר בן נעמה מתן בן אסתי ידידיה בן זהבה נתנאל בן חווה מעוז אברהם בן מזל טל בן ורד אביב בן תלמה סימון חיים בן אסתר אריאל יוסף בן פנינה רננה ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל גולן בן גבריאלה אהרון בן מרים הודיה בת שושנה יובל בן אביבה ניב בן קרן ניב בן יפית שניר בן ירדנה עידן בן חגית משה בן סנדרה אוריאל בן ברוריה ברנדל דן בן לירז יאיר בן פלור משה בן ציפורה גד משה בן שרה אורי אברהם בן יהודית משה צבי בן עירית דניאל בן שמרית יגאל בן ניצה מיכאל ליאון בן אסתר נוע יוסף בן פטריסיה יוליד עזיזה הדר בן אלונה לוי יצחק בן חביבה שחר בן ענת יצחק אהרון בן ציפורה שגיב בן נטלי אלמה בת לאה עדיאל בת אילנה נוי שאבי בת נעמי מור מרדכי בן אורנה אייל בן דגנית טל בן חן רוני בן סבטלנה אביחי שלום בן אסתר דור בן אילנה אלעזר בן גלית עומר בן לימור שמואל בן סגולה סיגלית צח יצחק בן רותי מרדכי אברהם בן מלכה כפיר בן חנה בר בן נעמה מתן בן אסתי ידידיה בן זהבה נתנאל בן חווה מעוז אברהם בן מזל טל בן ורד אביב בן תלמה סימון חיים בן אסתר אריאל יוסף בן פנינה רננה ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל גולן בן גבריאלה אהרון בן מרים הודיה בת שושנה יובל בן אביבה ניב בן קרן ניב בן יפית שניר בן ירדנה עידן בן חגית משה בן סנדרה אוריאל בן ברוריה ברנדל דן בן לירז יאיר בן פלור משה בן ציפורה גד משה בן שרה אורי אברהם בן יהודית משה צבי בן עירית דניאל בן שמרית יגאל בן ניצה מיכאל ליאון בן אסתר נוע יוסף בן פטריסיה יוליד עזיזה הדר בן אלונה לוי יצחק בן חביבה שחר בן ענת יצחק אהרון בן ציפורה שגיב בן נטלי אלמה בת לאה עדיאל בת אילנה נוי שאבי בת נעמי מור מרדכי בן אורנה אייל בן דגנית טל בן חן רוני בן סבטלנה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מהי תפילה אמיתית?
ערכים
תפילות נשים מה וכמה?
זאב גרינוולד
ספר תהילים
נח גוטמן
כיצד פועלת תפילה בעת צרה?
ערכים
תפילה במחשבה
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
להתקשר לאלקים - פרק 1
..
מיכאל לסרי
יש עם מי לדבר - פרק 1
..
צביאלי בן צור
כח התפילה
זאב קצנלבוגן
תפילה - עבודה שבלב
דוד ברוורמן
תפילה שיחת פנים - פרק ..
יחיאל מויאל
מאמרים בנושא
תפילת שמונה עשרה
ערכים
ברכת כהנים
ערכים
ספר התהילים
ערכים
מהי מטרת התפילה?
ערכים
איזה אות לא מופיעה בברכת המזון?
דוד ברוורמן
מאמרים נוספים
מטרת התפילה
השאלה
מהי מטרת התפילה?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
התפילה היא האפשרות שניתנה לאדם לבקש מה' שימלא את מאוויו או שיושיעו בעת צרה. חלק ניכר מהתפילה מורכב מבקשות בכל תחומי החיים וגם מדברי תודה ושבח על הבקשות שנתמלאו. לפי מבט זה לכאורה, התפילה מהווה אמצעי, בקשה לקבלת תועלת ממרום. חשוב להדגיש שלמרות שיש מן האמת במבט זה, אין זו כל האמת. הסבר זה אינו מתאים למקום המרכזי שתופסת התפילה במחשבת היהדות.
הפסוק: "לעבדו בכל לבבכם" (דברים י"א, י"ג), הוא המקור בתורה למצות תפילה, וכך ביארו חז"ל את הפסוק: "איזוהי עבודה שבלב - זו תפילה". תמצית עבודת ה' גנוזה בתפילה. קרבת ה' ודבקות בו, הן בשעת אמירת תחנונים ובקשות והן בשעת אמירת ברכות ההודאה והשבח, הן מטרות התפילה. אין איפוא כל סתירה בין ריבוי הבקשות על מחסורינו לבין מעלתה המרוממת של התפילה. צורכי הגוף והנפש שלנו ותפילותינו עליהם, הם הסולם העולה לשער השמים. התרוממות הרוח וחוויית הקשר של האדם לבוראו הן פסגת נשמתו של כל אדם העורגת אל ה' במעמקי פנימיותה.
תכלית התפילה היא לקרב את האדם אל האלוקים. למרות שחלק גדול מנוסח התפילה מבטא בקשות על צרכיו השונים של האדם, בקשות אלו אינן המטרה העיקרית של התפילה, אלא הן מהוות את הגורם לה. השאיפה, שהטביע הבורא באדם לחתור לרווחה גשמית ורוחנית, דוחפת את האדם לפנות אל ה' בתפילה. הרגשת הקרבה של: "קרוב ה' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת", (תהילים קמ"ה, י"ח), התרוממות הרוח והדבקות בה' - הן הן מטרת התפילה. הגורמים והאמצעים מסוגלים להיות גם חומריים, אולם המטרה היא, כאמור, גבוהה ונעלה מאוד.
התפילה, אם כן, נוסדה עבור האדם, למען יתקרב הוא אל הבורא ובעקבות זאת, תחול עליו הברכה המיועדת לקרובים.
זאת ועוד, האשליה שהעולם הינו יציב, קבוע ובעל קיום עצמאי, נוצרת מהעובדה שהעולם של רגע זה בחיינו אינו שונה כמעט מהעולם שהיה קיים רגע קודם לכן. גם את השינויים שאנו נתקלים בהם ניתן להכליל במסגרת "חוק", חוק המעניק ממד של קביעות גם לשינויים. בדרך זו מוסתרת מעינינו עובדת התחדשותו המתמדת של העולם מידי יום ביומו, ותלותו המוחלטת של העולם בריבון העולמים.
אחת ממטרותיה של התפילה היא להזכיר לנו את חידושו המתמיד של העולם ואת תלותו בה'. כבר בברכות השחר, לעת בוקר, אנו מודים לה' על כל מה שהוא מעניק לנו מדי בוקר, למרות שלכאורה הדבר נראה כהמשך של אתמול והוא מובן מאליו. אנו מודים על חיינו, על דעתנו, על ראייתנו, על כושר התנועה שלנו, על יציבות האדמה שתחת רגלינו ועוד.
בהמשך התפילה אנו מדגישים את שליטת ה' בהיסטוריה ואת העובדה שה' בורא (בהווה) את השמים ואת הארץ. הוא הפוקח עוורים, הוא הזוקף כפופים, הוא המכין לארץ מטר, הוא המצמיח תבואה והוא המחיה את הכל. בברכות קריאת שמע אנו אומרים שה' יוצר אור ומאיר לארץ ולדרים עליה, ובטובו הוא מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית. קביעה אחרונה זו נזכרת בתפילה פעמיים כדי להשריש בלבנו את ההכרה שה' הוא המאפשר את קיום העולם מדי רגע ברגע. כל כוח הפועל בעולם יונק את קיומו מה', שהוא היחיד שמציאותו אינה תלויה בזולתו.
רעיון זה הוא לבו של הפסוק: "שמע ישראל" (דברים, ו', ד'). באמירת פסוק זה שתי פעמים ביום אנו מזכירים לעצמנו ומצהירים בפני כל באי עולם כי ה' שהוא אלוקינו, הוא אחד ויחיד בעולם כולו, בשמים ובארץ. קיימת כאן הדגשה ששום כוח עצמאי אחר לא קיים זולתו, וכולם תלויים וחיים בחסדו.
אמיתות אלו החודרות ללב המתפלל, הן אחת ממטרותיה של התפילה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית