גלעד בן מיכל דביר בן דניאלה משה בן רוחמה טובה אבינתן בן דיצה תרצה מאיר בן אורית אביהו בן ענת חגי בן נילי גד בן ג`ולייט מור כהן בן חוה צבי בן מרים שושנה ינון בן אפרת תלמי ידותון בן רחל בריינה משה ליאם בן אסתר עמיחי בן יהודית שחר בן שרה אהרון בן דבורה סילבה דורון בת סימונה אוראל בן עדנה יובל בן מאירה ראובן בן חנה נתנאל בן נאוה בצלאל דוד שעשוע בן גלית חנניה בן צופית יהונתן בן נטליה אריאל בן אינה משי בת פנינה איליה בן ילנה שירי בת מרגיט מתניה רחמים בן שרה עוז בן רחל אביתר בן נטלי מעיין בת גלי רחמים בן דינה תומר בן סילבי אביתר בן גליה אדיר בן חווה לירון בן שולה איליה בן נטלי אביגדור בנציון בן יפה אור לוי יחיעם ישראל בן צביה יולי בת שרון אביתר בן שונטל עמית בן רחל רחל (רייצ`ל) בת פולינה אלון בן עידית נתנאל בן פאני גיא בן שגית איתן בן שרה גלעד בן שרה גלעד בן מיכל דביר בן דניאלה משה בן רוחמה טובה אבינתן בן דיצה תרצה מאיר בן אורית אביהו בן ענת חגי בן נילי גד בן ג`ולייט מור כהן בן חוה צבי בן מרים שושנה ינון בן אפרת תלמי ידותון בן רחל בריינה משה ליאם בן אסתר עמיחי בן יהודית שחר בן שרה אהרון בן דבורה סילבה דורון בת סימונה אוראל בן עדנה יובל בן מאירה ראובן בן חנה נתנאל בן נאוה בצלאל דוד שעשוע בן גלית חנניה בן צופית יהונתן בן נטליה אריאל בן אינה משי בת פנינה איליה בן ילנה שירי בת מרגיט מתניה רחמים בן שרה עוז בן רחל אביתר בן נטלי מעיין בת גלי רחמים בן דינה תומר בן סילבי אביתר בן גליה אדיר בן חווה לירון בן שולה איליה בן נטלי אביגדור בנציון בן יפה אור לוי יחיעם ישראל בן צביה יולי בת שרון אביתר בן שונטל עמית בן רחל רחל (רייצ`ל) בת פולינה אלון בן עידית נתנאל בן פאני גיא בן שגית איתן בן שרה גלעד בן שרה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
זאב גרינוולד
מהי אמונה?
נח גוטמן
סרטונים ביוטיוב של אלכס צייטלין
אליעזר אייזיקוביץ
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
עשרת הדברות - פרק 1
- ..
זאב קצנלבוגן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
חבלי משיח
יאיר ארלנגר
מאמרים נוספים
מי ברא את הבורא?
השאלה
מי ברא את הבורא?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
התשובה לשאלה זו, השגורה בפיהם של מתווכחים למיניהם, מהווה למעשה רובד בסיסי בנושא האמונה. אבאר את דברי, ואפתח במשל:
תהומות או מצוקים מהווים מכשול בלתי עביר להולך רגל. לעומת זאת מסוק חולף על פניהם בלי להתעכב כלל. במישור האווירי אין הללו מהווים מכשול כלל!
משל זה ממחיש לנו שקיימים קשיים או שאלות שכאשר עולים למישור גבוה יותר, לא זו בלבד שהשאלה אינה קשה, היא אינה קיימת שם כלל.
כאן, במישור החומרי שאנו חיים בו, קיימת משמעות למושג זמן. כשם שקיימים מימדי אורך, רוחב וגובה, קיים גם מימד הזמן. הזמן והמקום הינם מושגים הצועדים יחדיו.
עפ"י אמונת היהדות ה' ברא את היקום כולו, ויצר את החומר על כל חוקיו "יש מאין". מן הראוי לומר בהדגשה יתירה, שהמדע אינו עוסק כלל בעניין בריאת העולם. המקור הראשוני של החומר מצוי מעבר לגבולותיו של המדע. אמנם נשמעות דעות אודות שלבים שונים של היצירה ושל התהוות העולם, אולם לגרעין הראשוני (מי יצר אותו? מה היה לפניו?) המדע אינו מגיע. התחום נמצא מעבר לגבולות המדע, ולמדע אין כל כלים לחקור אותו. במעבדות המדעיות לא מצויים כלים כלשהם המסוגלים למדוד את מה שאינו נמדד או לחקור את מה שהוא נעלם עד אין חקר.
הפתרון לתעלומה זו אינו נמצא, כאמור, בחקר חוקי הטבע, אלא אך ורק במישור עליון החורג מגבולות הטבע. ה' הינו מקור כל הבריאה. הוא עליון, על-טבעי ובלתי תלוי בגורם חומרי כלשהו.
ה' נמצא מעל לגבולות המקום, שהרי הוא זה שיצר את החומר. הוא נמצא גם מעל לגבולות הזמן, שהרי הוא זה שיצר וקבע את הזמן.
המושג "קדמון", ומושג ה"אין סוף" אינם מובנים לנו כי אנו נמצאים בתוככי הזמן. "אין סוף" הינו מושג רוחני. משמעותו היא שלגבי ה' אין גבולות של עבר, הווה ועתיד. הזמן קשור רק לעניינים חומריים, וה' הוא כולו רוחניות.
מובן מאליו שהשאלה השטחית: "מי ברא את הבורא"? אין לה כל מקום והיא נובעת מחוסר הבנה בסיסי. עצם ההכרזה שקיים בורא, כוללת הכרזה ברורה שהוא נשגב ונעלה, שהוא נמצא מעל הזמן, שהוא מרומם מכל מושג חומרי.
כשם שאין אפשרות להסביר לעיוור מלידה כיצד נראה צבע לבן (הלבן אינו קר ואינו רך, מושגים המוכרים לעיוור, הוא משהו אחר!), כך לנו, הקרוצים מחומר, קשה להסביר מהי משמעותו של עולם הקיים מחוץ לממלכת הזמן. אולם עולם נשגב זה קיים! האמונה בקיום הבורא היא גם האמונה בבורא היחיד, שאין זולתו. "הוא ראשון והוא אחרון, ובלעדיו אין אלוקים".
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית