שמואל בן חיה פאשע אלישע יהודה בן חגית אילון בן נחמה ארז בן גיטה מתן בן דבורה שגיא בן נעמית דוד בן רונית עדן בן זיוה ליאל בת אורית אהרון בן דבורה סילבה רוזה שושנה בת זויה עדי בת שושן רונן בן ויקטוריה הראל תקוה בת רוחלה רחל טמיר בן שרון יהודה בן יעל יעקב ישראל בן מירב יהונתן בן ידידה ספיר שמואל בת ליהי לירז בת רבקה איתן בן דינה אלירן בן איריס שמעון יוחאי בן רחל אליה בן שמעונה אליחי בן עפרה לילך ליאם בן ענת שחר שלום בן חנה מזל חגי נפתלי בן אסתר אביגיל יונתן שמעון בן עליזה בינה מיכאל בן רחל ידידיה בן הוד עידן בן דנה רז בת מיכל פז פנחס בן בת שבע ימזה משה בן רוחמה טובה אורי בן יוכבד שוהם בן פזית עילי בן אריאלה עידן בן יעל נהוראי בן זהר ליחי בם עירית נתנאל משה בן יוכבד ארתור אהרון בן מינה הדר בן סמדר יגב בן אסתר דביר בן לאה אפרת אוריה בת אילנה ליאל הושע בן מרים זיו בן ג`נט רוזינה שגב בן שרה שמואל בן חיה פאשע אלישע יהודה בן חגית אילון בן נחמה ארז בן גיטה מתן בן דבורה שגיא בן נעמית דוד בן רונית עדן בן זיוה ליאל בת אורית אהרון בן דבורה סילבה רוזה שושנה בת זויה עדי בת שושן רונן בן ויקטוריה הראל תקוה בת רוחלה רחל טמיר בן שרון יהודה בן יעל יעקב ישראל בן מירב יהונתן בן ידידה ספיר שמואל בת ליהי לירז בת רבקה איתן בן דינה אלירן בן איריס שמעון יוחאי בן רחל אליה בן שמעונה אליחי בן עפרה לילך ליאם בן ענת שחר שלום בן חנה מזל חגי נפתלי בן אסתר אביגיל יונתן שמעון בן עליזה בינה מיכאל בן רחל ידידיה בן הוד עידן בן דנה רז בת מיכל פז פנחס בן בת שבע ימזה משה בן רוחמה טובה אורי בן יוכבד שוהם בן פזית עילי בן אריאלה עידן בן יעל נהוראי בן זהר ליחי בם עירית נתנאל משה בן יוכבד ארתור אהרון בן מינה הדר בן סמדר יגב בן אסתר דביר בן לאה אפרת אוריה בת אילנה ליאל הושע בן מרים זיו בן ג`נט רוזינה שגב בן שרה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
מהי אמונה?
נח גוטמן
סרטונים ביוטיוב של אלכס צייטלין
אליעזר אייזיקוביץ
אמונה רציונלית, מול אמונה רגשית
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
עשרת הדברות - פרק 1
- ..
זאב קצנלבוגן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
חבלי משיח
יאיר ארלנגר
מאמרים נוספים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
השאלה-ש. א.

אם בנ"א סובל מכאבי שיניים עזים, האם הוא יכול לנחם ולהרגיע את עצמו ש"גם זו לטובה", או שהוא האשם הבלעדי בכאבים - היות שלא תיחזק את שיניו כראוי?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

שלום לך. שאלתך בדבר הגורם להתרחשויות העוברות על האדם חשובה היא עד למאוד וארחיב בה מעט. האם האירועים "הקטנים" וה"גדולים" העוברים על האדם בימי חייו מקורם במעשי האדם או שמא משמיים באו לו?. נאמר בתורה:... אם שמוע תשמע לקול ה' אלוקיך והישר בעיניו תעשה כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך". מן הפסוק עולה כי מצבו הבריאותי של האדם הוא פרי מעשיו הרוחניים ולא הגשמיים. על כן אדם החושש בשיניו וכאביו אלו הביאוהו לפשפש במעשיו ולתקנם רשאי לומר כי כאבו זה לטובה בא. על ידו תיקן את מעשיו. יסוד נוסף הנלמד מן הפסוקים לעיל הוא כי בהעדר סיבת החולי יעלם גם החולי עצמו. האמנם? וכי ההתעוררות הרוחנית תגרום להיתחדשותה של השן הכואבת? התשובה לכך מופיעה בפסוק בנביא:"ויאמר דוד חי ה' כי אם ה' יגפנו או יומו יבוא ומת או במלחמה ירד ונספה". בספר ה"עיקרים" לרבי יוסף אלבו מבאר המחבר פסוק זה. לדבריו עוסק הפסוק בסיבת מותו של אדם ממנו עולה כי קיימות 3 אפשרויות לסיום חייו של האדם בטרם עת. אפשר שיגזור הבורא על האדם חיים ארוכים אך למרות זאת ימות בקיצור ימים ח"ו. האפשרות הראשונה - ה' יגפנו. אפשר וינתן לאדם גוף בעל כושר הישרדות מיטבי המסוגל לשאתו לאורך שנים רבות כפי שגזרה עליו ההשגחה טרם לידתו. למרות זאת אפשרי הדבר כי יתקלקל גופו הבריא ויישחת אך לא מטעמים חומריים אלא רוחניים. אפשר ומעשיו הרעים של האדם יגזרו עליו מיתה טרם זמנו. במקרה זה משמשת בריאותו של הגוף החומרי כאבן נגף בפני רצון ההשגחה והיא שתגרום לקלקולו של הגוף כדי לגרום למיתתו. והוא שנאמר - "ה' יגפנו". האפשרות השניה - יבוא יומו. מרכבת החיים של נשמת האדם הינה גופו החומרי, בלעדיו אין הוא מסוגל לשהות בעולם החומר. גוף זה וחוסנו הגנטי ניתנים לאדם לפי אורך חייו הקצובים לו. אלא שאפשר שישחית האדם את גופו החומרי ויגרום בכך להתבלותו המהירה. מעשים אלו יש בהם כדי לקצר את ימי האדם אף אם משמיים ניתנו לו שנות חיים רבות. האפשרות השלישית - ירד במלחמה ונספה. גם אם לא קלקל האדם את גופו החומרי ואף על פי שלא חטא לאלוקיו ייתכן וימות האדם טרם זמנו והוא על ידי שיכניס את עצמו למקום סכנה. במקום זה מתשנים כללי ההשגחה וזאת משום ש"כיון שניתנה רשות למשחית להשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע". כאשר מידת הדין מתוחה על העולם אפשר וייספה הצדיק על אף צידקותו כיון שבמצב זה אין חיי האדם תלויים במעשיו. נמצא כי אפשר וכאב השיניים נגרם כתוצאה מהזנחה אישית אך אפשר כי כאב זה מקורו בחבלי ההשגחה שנועדו לעוררו. אם שמר האדם על בריאות גופו וחלה אות היא כי מן ההשגחה נגרם כאבו והתעוררות זו הופכת את כאבו "לטובה". במקרה זה תיקון מעשיו יגרום להסתלקות כאביו. לעומת זאת כאשר מזניח האדם את גופו ומקלקלו ייגרמו כאביו בשל כך ויתלה את כאביו בסיבה זו. אם כאבים אלו יביאוהו שלמירת גופו הרי שגם כאב זה לטובה הוא בא. אלא שישנו מעוות שלא יוכל לתקון. היה שלום


שלח לחבר
נתקבלו 1 תגובות
פתיחת כל התגובות
🗨
  הוסף תגובה
לצערי גופי אינו מוגדר גוף בעל יכולות בריאותיות במלואו. חוויתי אינספור עליות רוחניות, וירידות לא מעט. המעבר בין החוויה המדהימה הזו של קירבת ה` וקדושה לפרק זמן ארוך, עם כל העונג שבדבר, לבין ההרגשה הכללית הלא נוחה, שמלווה במצבי ירידה רוחנית, כנ"ל גם הגוף, מרגיש הרבה יותר רע בימים שבהם אני מרגיש בירידה רוחנית חזקה. למעשה זו תוצאתם של חטאים לצערינו, מורגשים כאן בעולם הזה, ואבוי לנו שבוודאות נרגיש אותם גם בעולם הבא. כי בימים שבהם הייתי מרגיש יותר קרבת ה`, מלא מרץ אחר המצווה שעליה אני מנסה לשמור, כקביעת עת למצווה, ימים של קדושה אמיתית וקדושת שבת ברמות גבוהות כל כך.... גם הגוף היה מורגש איתן עד למצב שבו הייתי שוכח לפעמים שקיימצת אצלי בעייה רפואית זו. מעריץ שלך:)

נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית