|
השאלה-גבי
27/12/2010
|
אם הרבנים אומרים שהבורא לא נברא כי הוא לא חומר, אז איך בכל זאת הוא קים על סמך מה הוא קים, גם אם תגיד לי שאי אפשר לתפוס את מהות הבורא אז ישר תעלה השאלה - אז איך בכלל האנושות הגיע להשגה הזאת שקים בורא וכח עליון אם אי-אפשר להבין את זה. אני גם מכיר את ההוכחה שאומרים "שהעולם מעיד על הבורא כי אם לא הבורא אז איך העולם קים" אבל זאת לא הוכחה בשבילי כי אני שואל על הבורא עצמו שגם אם נאמר שהוא יצר את העולם עדיין אני שואל אבל איך הוא קים על סמך מה הוא קים?? אשמח לקבל תשובה
חזקה וחותכת.
|
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
|
תשובה מאת אהרן לוי
|
שלום לך גבי.
כאשר שאל מלך כוזר את החבר על אמונת היהדות ענה החבר:"אני מאמין באלהי אברהם יצחק ויעקב אשר הוציא את בני ישראל באותות ובמופתים ממצרים וכלכלם במדבר והנחילם את ארץ כנען אחרי אשר העבירם את הים ואת הירדן במופתים רבים ואשר שלח אליהם את משה בתורתו ואחריו אלפי נביאים..."
מלך כוזר שהתאכזב מתשובתו ענה:"וכי לא היה לך לאמר אתה היהודי כי מאמין אתה בבורא העולם ומסדרו ומנהיגו הוא אשר בראך והוא המטריפך לחם חקך וכדומה מן התארים האלוהיים בהם יאמין כל בעל דת?".
ביאור הדברים:מלך כוזר ביקש מן החבר שילמדו את עקרונותהיהדות ואת סיבת אמיתותה. תשובת החבר הפתיעה את המלך. בניגוד לפילוסוף לנוצרי ולמוסלמי שלימדוהו כי מחוייבים הם לבורא מכיון שברא את העולם, טוען החבר היהדוי כי מחוייב הוא לבורא על שהוציאו ממצרים - עובדה שולית לכאורה בפסיפס ההיסטורי.
המלך התאכזב מדבריו ושאל מדוע אין הוא נוקט בשיטת האחרים שמחויבותם לבורא נובעת מהיותו בורא. ותשובת החבר היהדוי מפתיעה אותו שוב.
וכך ענה החבר:"מה שאתה אומר נכון הוא בנוגע לדת המיסדת על ההגיון ומכונת להנהגת מדינה דת הנובעת אמנם מן העיון אך נופלים בה ספקות רבים ואם עליה תשאל את הפילוסופים לא תמצאם מסכימים על מעשה אחד ולא לדעה אחת כי דת כזאת בנויה על טענות אשר רק חלק מהן יכולים הפילוסופים להוכיח במופת ואלו על אחרות נתן להביא ראיות מספיקות בלבד ויתרן אין להביא עליהן אפילו ראיה מספקת אף כי להוכיחן במופת...
דת המבוססת על הקשים הגיוניים ומשוואות מתמטיות או הסתברות סטטסיסטית תקלע בזמן מן הזמנים למבוי סתום טוען החבר בפני מלך כוזר.
הסיבה המחייבת את היהודי אינה נובעת מן ההקש השכלי וכו' אלא מן הנראה לעין המוכח והעובדתי.
"ובדומה לזה אמר משה בפתח דבריו בדברו אל פרעה אלהי העברים שלחני אליך רצונו לומר אלהי אברהם יצחק ויעקב כי היה דבר האבות מפרסם אז באמות ונודע כי הענין האלוהי נתחבר עמם והשגיח עליהם ועשה להם נפלאות ולכן לא אמר לו משה לפרעה אלהי השמים והארץ שלחני אליך ולא בוראי ובוראך שלחני אליך וכן פתח האלוה בדברו אל כל עדת בני ישראל אנכי יי אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים ולא אמר אני בורא העולם ובוראכם וכן פתחתי אני בהשיבי לך שר הכוזרים כאשר שאלתני לאמונתי בהודיעי אותך מה הוא הדבר המחיב אותי והמחיב את כל עם ישראל דבר שנתברר לבני ישראל בראשונה על פי ראות עינים ואחרי כן נמסר לאיש מפי איש בקבלה הדומה למראה עינים".
לטענת החבר מחוייבות היהודי לבורא העולם אינה מבוססת על היותו בורא אלא על היותו אלקי ישראל המוציאם ממצרים עובדה הנראית לעיניים ועל נתיניתו להם את תורתו במעמד גלוי ופומבי. מתוך מעמד הר סיני נתחייבנו לשמור את מצוותיו ומתוך תורתו למדים אנו על שבר את עולמנו.
לסיכום: אנו יודעים על מציאות הבורא מתוך שפגשנוהו בהר סיני וכיון שבתורתו כתב לנו שעל ידו נברא העולם אנו מאמינים לו.
נמצא כי כאשר תווכח באמיתות התורה לא תזדקק למשוואות והקשים הגיוניים באשר למציאות הבורא.
היה שלום
|
|
|
|
|
|