סימה בת אורית אלעאי בן איילה אורית נתנאל בן שרונה ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל יונתן מורדכי בן אילת מיכאל בן שרה שובל בן איריס אלון בן עדית טובה מיכאל יחיאל בן תיתי מרגלית שמעון אלרועי בן רפי דניאל בן ברוריה ברנדל אלמוג בן שנהב חגי בן נילי תמר בת יאירה אברהם מרדכי בעדנה חיה איתיה בן אפרת לין ואיתי טפר שלומי בן רוזיטה דניאל שפרבר יוסף בן זויה תמר בת רחל נתנאל דוד בן סנדרה משה בן תרצה שלמה בן זהבה נתנאל בן יעל אוריאן דוד בן עדי ינון אפרים בן איריס בת שבע עידו בן דליה מתן בן ענת דקל בן חיה גאולה מרדכי אברהם בן מלכה איתי בן חגית אברהם בן תמר אשר בן חווה חנמה אופליה אדית בת רוסינטה נוי בת נורית אביאל בן רחל שאול יוסף לורן בן אביבה שניר בן ירדנה שחק יוסף בן מירב ירושה דולב בן נֹגה שמעון פנחס בן רבקה יוני בן שרה אהרון שמואל בן אילה רפאל בן בינה אוריאל בן נעמי משה בן אמה נועם בת שרון חנה בת רבקה נועם בן טובה סימה בת אורית אלעאי בן איילה אורית נתנאל בן שרונה ברוך חיים אברהם אריה בן יפה שינדל יונתן מורדכי בן אילת מיכאל בן שרה שובל בן איריס אלון בן עדית טובה מיכאל יחיאל בן תיתי מרגלית שמעון אלרועי בן רפי דניאל בן ברוריה ברנדל אלמוג בן שנהב חגי בן נילי תמר בת יאירה אברהם מרדכי בעדנה חיה איתיה בן אפרת לין ואיתי טפר שלומי בן רוזיטה דניאל שפרבר יוסף בן זויה תמר בת רחל נתנאל דוד בן סנדרה משה בן תרצה שלמה בן זהבה נתנאל בן יעל אוריאן דוד בן עדי ינון אפרים בן איריס בת שבע עידו בן דליה מתן בן ענת דקל בן חיה גאולה מרדכי אברהם בן מלכה איתי בן חגית אברהם בן תמר אשר בן חווה חנמה אופליה אדית בת רוסינטה נוי בת נורית אביאל בן רחל שאול יוסף לורן בן אביבה שניר בן ירדנה שחק יוסף בן מירב ירושה דולב בן נֹגה שמעון פנחס בן רבקה יוני בן שרה אהרון שמואל בן אילה רפאל בן בינה אוריאל בן נעמי משה בן אמה נועם בת שרון חנה בת רבקה נועם בן טובה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
בין אדם לחברו
ערכים
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
האור שבמצוות - פרק 1
- ..
שי מזרחי
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
פטר חמור
זאב גרינוולד
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
עול מצוות
השאלה
כאשר ילד מגיע לגיל 13 קוראים לזה "נכנס לעול מצוות" מדוע?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
המצוות ניתנו לישראל כעול. עול הוא דבר שאינו תלוי ברצון. כאשר מוטל עול על הצוואר, אין ברירה, אלא לשאת אותו. העול – הוא המדריך של האדם. חוקרי נפש האדם כבר שללו את החופש המוחלט, וכך כתבו בקשר לחינוך ילדים: "הגבלות ותחומים מוגדרים כהלכה נותנים תחושת בטחון, ומאפשרים פעילות תקינה בתוך המסגרת החברתית, בלי אלה, חש הילד את עצמו אבוד לחלוטין, מאמציו הבלתי פוסקים "למצוא את עצמו", מוצאים את ביטויים בהתנהגות ההרסנית, שאנו עדים לה, בקרב ילדינו המרדנים, הבלתי מרוצים" ("ילדים – האתגר").
דברים אלה אינם אמורים רק לגבי הגיל הרך, אלא לגבי כל גיל. בכל שלב בחיים צריך האדם הכוונה. קיום המצוות הוא ההכוונה, שנותנת התורה לאדם.
האמצעים לפיתוחו של החוש הרוחני הם, כאמור, אורחות התורה: לימודה, מעשיה, הדרכותיה. תורת ישראל מכוונת את האדם אל שלמותו ואושרו. ואם יראו בתורה דברים בלתי מובנים, אין החסרון בה, אלא בהבנתנו אותה.
והוא הדין בחויית האמונה: כאן מקורא האושר האנושי, באשר כאן השמחה, הבטחון וחירות הנפש. והרואה כאן שעבוד, דכדוך וצמצום, קליטתו הפגומה היא שגרמה לכך.
מי שאינו שומע את המוסיקה האלוקית, הבוקעת ממצוות התורה, נראים לו פרטי המצוות ודקדוקיהן כמסת מיגעת. אך אם "ריק הוא – מכם", והמבין, שבו הדבר תלוי ומה האושר הצפון במצוות, לא יקוף בפרטים המביאים לידי כך.
הצייר המחונן אינו מניח תמונתו מידיו עד שיבחון ויבדוק יפה פרטים זעירים שאולי חסרים עדיין בתמונה, וישלים פה ושם נקודה או קו, ויוסיף צל או אור – אז יש לצייר ההרגשה כי עשה כפי כוחו למען שלימות הביצוע האמנותי. הרי כדי לשוות ברק חי לעין המצויירת על הבד, אין צורך לפעמים ביותר מאשר תוספת נקודה לבנה זעירה בזווית מסויימת שבאותה עין. אבל בלי נקודה זו חסרה העין המצוירת הרבה מאוד. היא חסרה חיים, היא נעדרת נשמה, המלאכה שביצירה מקיפה את הכלל שבה, ואילו האמנות תלויה בעיקר באותם פרטים קטנים ודקים. דרכה של אמנות שהיא מחמירה מאד על עצמה. ואם ראית מי שדוגל באמנות והוא מקיל על עצמו, דע שכשרונו האמנותי ורצונו להגיע להישגים אמנותיים מוטלים בספק, קולות ואמנות הן שתים שסותרות אחת לשניה.
והוא הדבר בכל שטח יצירה. בעולם הרוח.
"הפרק התשיעי בתהלים מסיים: "שיתה ה' מורה להם, ידעו גויים אנוש המה סלה", רש"י מבאר: הטל עליהם "מרות ועול", כדי שידעו שהם "אנוש" – בני אדם. בקלות גדולה אדם עושה עצמו אליל ומשווה לעצמו ערך אבסולוטי. הגבול בין הרגשת אדם כ"אדם" ובין עשותו את עצמו לאליל הוא דק מאד. כך גם בין עמים, בין מדינות, בין גושים – כולם עלולים לעשות עצמם אלילים. בפרט כשאין על האדם עול שהוטל עליו ממעל, הוא עלול ביותר לשכוח שהוא "אנוש", בעל ערך מוגבל.
המצוות מטילות עלינו עול, אינן נותנות לנו לעשות את עצמנו לאלילים – בהראותן לנו כי איננו נתונים ברשות עצמנו. ערך אבסולוטי הוא רק אחד האלוקים.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
    שבת
  • טעמי המצוות
  • אקטואליה יהודית
  • פרקי אבות
  • סיפור לשבת
  • מושגים ביהדות
  • תהילים
  • ארכיאולוגיה
  • כשרות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  חרבות ברזל |  שידוכים |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    השקפה ואמונה  |  נשים  |  חגים ומועדים  |  פרשת השבוע |  פיתוח האישיות |  כללי |  זוגיות ומשפחה |  הטיפ היומי  |  שבת |  שאלות כלליות  |  פעילות ערכים |  חרבות ברזל |  תורה ויהדות |  בריאות |  הסידור הדיגיטלי |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: