עמית יצחק בן לימור אלון בן מרים נעם אלחנן בן נעמי יאיר בן מירית ויויאן בת רוזלין שושנה בן בן נתיבה כרמל בת כנרת בת אל מרים בת אורלי יעקב בן אסתר ליאור בן כרמית נהוראי בן אורית שלום בן גליה אפרת אהוד בן הלנה אן אלינה בת אולגה איתן בן בת שבע אבירם בן מלכי יונתן יוסף בן רבקה נעמה שלו בן אידה תומר בן אירנה אלירן בן מרינה אריה מנחם משה בן דינה טובה יואל אלחנן בן רותי גבע בן זיוה אהרון יהושוע בן חיה שושנה ישראל בן רוני רן בן יפעת ג`ודית לין בת מרילין אילון בן נחמה שמעון פנחס בן רבקה נורית בת מרסל עמיחי בן יהודית גל בן חן נדב בן עליזה לותן בן חבצלת ניב בן אמי גילי בת רוברטה יונתן ליבמן בן יעל אורי בן חיה גילה אוריאל בן ברוריה ברנדל אור בן ז`קלין מתוק אלון ועומר בן מיכל שחר גואל בן ורד מרים יוסף יצחק בן צופיה דור בן שרונה יותם בן רינה יהודה לייב בן רחל רישא ליבנת בת זימרת אור בן עירית אופיר בן דורית עמיחי ישראל בן יסכה עמית יצחק בן לימור אלון בן מרים נעם אלחנן בן נעמי יאיר בן מירית ויויאן בת רוזלין שושנה בן בן נתיבה כרמל בת כנרת בת אל מרים בת אורלי יעקב בן אסתר ליאור בן כרמית נהוראי בן אורית שלום בן גליה אפרת אהוד בן הלנה אן אלינה בת אולגה איתן בן בת שבע אבירם בן מלכי יונתן יוסף בן רבקה נעמה שלו בן אידה תומר בן אירנה אלירן בן מרינה אריה מנחם משה בן דינה טובה יואל אלחנן בן רותי גבע בן זיוה אהרון יהושוע בן חיה שושנה ישראל בן רוני רן בן יפעת ג`ודית לין בת מרילין אילון בן נחמה שמעון פנחס בן רבקה נורית בת מרסל עמיחי בן יהודית גל בן חן נדב בן עליזה לותן בן חבצלת ניב בן אמי גילי בת רוברטה יונתן ליבמן בן יעל אורי בן חיה גילה אוריאל בן ברוריה ברנדל אור בן ז`קלין מתוק אלון ועומר בן מיכל שחר גואל בן ורד מרים יוסף יצחק בן צופיה דור בן שרונה יותם בן רינה יהודה לייב בן רחל רישא ליבנת בת זימרת אור בן עירית אופיר בן דורית עמיחי ישראל בן יסכה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
זאב גרינוולד
מהי אמונה?
נח גוטמן
סרטונים ביוטיוב של אלכס צייטלין
אליעזר אייזיקוביץ
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
עשרת הדברות - פרק 1
- ..
זאב קצנלבוגן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
חבלי משיח
יאיר ארלנגר
מאמרים נוספים
יישוב ארץ ישראל מקרב את האדם לאמונה
השאלה
כיצד מקרב יישוב ארץ ישראל את האדם לאמונה?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
מאז ישיבתו עתיקת היומין של עמנו על אדמתו התפתחה אהבה פנימית בין עם ישראל לארץ ישראל, אהבה אשר אלפי שנות נדודים וניתוק לא יכלו להקהות אותה. מיום גלות עמנו מארצו לא חדלו יהודים לפלס את דרכם דרך ארצות רבות ומרחבי ימים כדי לזכות לחונן את עפרה. "כי רצו... את אבניה, ואת עפרה יחוננו" (תהלים ק''ב, ט''ו). יחידים וקבוצות עזבו את רכושם ועלו ארצה. היה זה במחיר המרת חיים נוחים בחיי סבל ודוחק. זכרונה של ארצנו עולה בתפילות היומיומיות ובברכות שונות, וכן בעת שמחה ובשעת צער. אין יום אשר זכרון הארץ לא עולה בלבו של בן עמנו מקיים המצוות.

תפקידה של ארצנו אינו מצטמצם בהיותה בית לאומי לאומתנו. ארץ ישראל קשורה לבנין אישיותו של היחיד ולהשפעה על צביון כלל האומה. נביא דוגמאות למעורבותה של הארץ בבנין קומתו הרוחנית של האדם:

מצות האמונה, המצוה הראשונה בעשרת הדברות כוללת את חיוב ההכרה בקב"ה כיוצר הבריאה. אמנם בכל מקום על פני תבל, חייב האדם להגיע להכרה זו, אך אין כארץ ישראל המסייעת להקניית שלימות האמונה.

בית המקדש הוא המקום שבו הישרה הקב"ה את שכינתו. הבאים בשעריו חשו בנוכחותם לפני ה'. תחושה זו נבעה הן מכח הקדושה שאפפה את המקום והן מפאת הניסים שהתרחשו בבית המקדש דרך קבע. העליה למקום המקדש בכל ימות השנה, ובפרט בעת התכנסות כל העם בשלושת הרגלים, חיזקה בלב הבאים את התחושה כי אכן עומדים הם לפני האלוקים.

הקורבנות שהובאו לבית המקדש שבירושלים חיזקו גם הם את האמונה בה'. יסוד ההקרבה הוא ההכרה במציאות עליונה אשר אליה כפוף האדם, והוא מביע את הכרת הטובה כלפיה על חלקו בחיים.

גם הנבואה, הקשר הרוחני העילאי עם הבורא, מקומה בארץ ישראל. קיומה של הנבואה מאשר את מציאותו של הבורא, המודיע לבני האדם את רצונותיו באמצעות נביאיו.

היושבים בארץ נצטוו שלא לעבד את אדמותיהם בשנת השמיטה. "וכי תאמר מה נאכל בשנה השביעית, הן לא נזרע ולא נאסוף את תבואתנו? וציוויתי את ברכתי לכם בשנה הששית ועשת את התבואה לשלוש השנים" (ויקרא כ"ה, כ'-כ"א). החקלאי הישראלי מובטח לו כי בשנה השישית יוביל לביתו תנובה גדולה פי שלוש מהרגלו בשאר השנים, כדי שיהיה לו מקור מחיה בזמן שנאסר עליו לזרוע ולקצור.

אך לא רק אחת לשבע שנים זכה העם להשגחה פרטית. כל יבולי השדה מתקיימים בארץ מכח ההשגחה המיוחדת של הבורא על ארץ נחלתו. מקורות המים בארץ דלים הם, ארץ ישראל מצויה תחת חסותו של הקב"ה והוא מספק את צרכיה מדי יום ביומו כדי שנרים את עינינו למרום ונתקרב אליו באופן תמידי. הצורך במים מקרב את האדם לבוראו, ולכן חסרה ארצנו מקורות מים וכלכלתה תלויה בחסדי שמים, שהם הגשמים. והכל כדי להדגיש את חיבתו המיוחדת של ה' אליה.

לעולים לירושלים ברגל אשר השאירו את רכושם בבתיהם, הובטח כי "לא יחמוד איש את ארצך בעלותך לראות את פני ה' אלוקיך, שלוש פעמים בשנה" (שמות ל"ד, כ"ד). העולה לרגל ידע שרכושו נמצא תחת פיקוחו של הקב"ה, שומר ישראל. בחזרתם לביתם מצאו עולי הרגל את רכושם שמור בדרך פלאים, וראו בעליל את השגחת ה' עליהם ועל ממונם.

גם בעת חורבנה מצויה בארץ קדושה והשראת שכינה המשפיעה על יושביה. אין חכמה כחכמת ארץ ישראל ובמקום זה חש האדם שהוא קשור לשכינה.

ארץ ישראל היא האדמה שרק עליה מסוגלים בני עם ישראל להגיע לשיא פריחתם. מלבדם לא הצליחה שום אומה שחיה בארץ, להפריח את שוממותיה ולנטוע בארץ יתד נאמן ובנין של קיימא. על עת גלותינו נאמר: "והשימותי אני את הארץ ושממו עליה אויביכם היושבים בה" (ויקרא כ"ו, ל"ב). הארץ שומרת אמונים לבניה והיא ציפתה כל השנים לחזרתם של בניה האהובים אליה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית