אביחיל בן שרה דניאל יהודה בן טובה גיטל רועי בן שושנה רפאל בן דינה עדי רבקה בת אהובה שמעון בן חנה יוסף איתמר בן אורלי שלמי שלמה בן יעל אורה דניאל בן פאני אגם בן מרב נתנאל מנחם בן טלי ויקטוריה עומר בן טלי אמיתי בן נועה אייל בן דגנית יונה בת רחל אדיר בן רבקה נועה בת עדי חנה בת אסתר איתי בן איטה עמיחי בן סיגלית רחל יובל בן אביבה חנניה נעם בן שולמית עילם בן אפרת רועי בן טירנה שמעון ניסן בן שרה בילא נריה חיים בן תמר יונה בצלאל בן חוה שושנה עמית בת מירה מתן בן אסתי דורון בת אפרת שלמה בן רות רפאל בן תמרה קרדשוב נבו בן מירב שגיא בן יעל יוני בן שרה דבורה בת מלכה דביר בן שושנה קרן בת רות יהודה בן בינה נאור בן דליה אילן שלמה בן מרים תמר בת שלום איתמר בן שרית אילנה אורציון בן אוסנת שלום בן פשה חן חזקיה בן שירלי משה בן טלי אריאל בן אושרת עומר בן הילה רון פלד בן שרון אביחיל בן שרה דניאל יהודה בן טובה גיטל רועי בן שושנה רפאל בן דינה עדי רבקה בת אהובה שמעון בן חנה יוסף איתמר בן אורלי שלמי שלמה בן יעל אורה דניאל בן פאני אגם בן מרב נתנאל מנחם בן טלי ויקטוריה עומר בן טלי אמיתי בן נועה אייל בן דגנית יונה בת רחל אדיר בן רבקה נועה בת עדי חנה בת אסתר איתי בן איטה עמיחי בן סיגלית רחל יובל בן אביבה חנניה נעם בן שולמית עילם בן אפרת רועי בן טירנה שמעון ניסן בן שרה בילא נריה חיים בן תמר יונה בצלאל בן חוה שושנה עמית בת מירה מתן בן אסתי דורון בת אפרת שלמה בן רות רפאל בן תמרה קרדשוב נבו בן מירב שגיא בן יעל יוני בן שרה דבורה בת מלכה דביר בן שושנה קרן בת רות יהודה בן בינה נאור בן דליה אילן שלמה בן מרים תמר בת שלום איתמר בן שרית אילנה אורציון בן אוסנת שלום בן פשה חן חזקיה בן שירלי משה בן טלי אריאל בן אושרת עומר בן הילה רון פלד בן שרון
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מזל מאזנים - חודש תשרי
זאב גרינוולד
ייחודם של "הימים הנוראים"
זאב גרינוולד
בין ראש השנה לשאר החגים
זאב גרינוולד
ראש השנה- יום הדין
זאב גרינוולד
עשרת ימי תשובה
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
ראש השנה – יום בריאת האדם
יהודה רובן
בין יומן ללוח שנה
דוד ברוורמן
האירועים המרכזיים שארעו בראש השנה
יהודה רובן
גוונים של תפילה
יהודה רובן
לשמוע קול שופר
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מאה יבבות כנגד מאה תקיעות שופר
השאלה

מה טיבן של אותן מאה יבבות שיבבה אם סיסרא, שכנגדן אנו תוקעים בראש השנה מאה קולות בשופר?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

סיסרא הגיבור אמיץ היה ובעל כוח עצום בלתי ניתן לתיאור. כאשר היה מרעים בקולו על חיית השדה, לא היתה מוצאת עוז בנפשה למוש ממקומה, אלא היתה עומדת עד אשר ניגש לתפסה.

מספרים עליו כי כאשר היה יורד לרחוץ בנחל הקישון, היה מעלה בזקנו כמות של דגים שהיתה מספיקה לסעודתם של כמה וכמה אנשים.

כבן שלושים כבר כבש את כל העולם בכוחו. היה נעמד מול חומת האויב, מרעים בקולו החזק - והחומה היתה קורסת!

במלחמה נגד ישראל לא הסתמך סיסרא על כוחו האדיר בלבד. הוא יצא למלחמה ועימו תשע מאות רכב ברזל וארבעים אלף ראשי גייסות - ארבעים אלף מפקדים אשר תחת פיקודו של כל אחד מהם נתון גייס שלם! צבא אדיר! מיליוני חיילים!

מלחמותיו של סיסרא היו קצרות... שלוש שעות... ארבע שעות... כשהגיעה השעה השישית, החלה אמו לדאוג! רגילה היתה שבנה שב מהמלחמה לאחר שלוש או ארבע שעות, וכעת כבר עברו שש שעות!...  "מדוע בושש רכבו לבא", "בושש" - בא שש?

* * *

באותה שעה נעתקו מפיה מאה יבבות, נשרו מעיניה מאה דמעות.

למי איכפת מדמעותיה של אם סיסרא, אמו של הרשע אשר ביקש להשמיד להרוג ולאבד? בנה המושחת נלחם בישראל ומצא במלחמה את מותו, והיא מייבבת... מה זה נוגע לנו?

אלא שבשמים עמד מלאך וספר כל יבבה ויבבה. היא יבבה, והוא רשם:

"פעם אחת!" יבבה שוב - “פעם שניה”! עד שהגיע למאה יבבות. מניין זה נרשם לפני הקב”ה. עד היום עלינו ליצור זכויות כנגד אותן יבבות - מאה תקיעות נגד מאה יבבות! איזה רושם נורא עשו אותן בכיות לפני הקב”ה!

ואילו יבבות היו אלו? האם היו אלה יבבות טהורות, הנובעות מלב חם של אמא יהודייה? ההיפך הגמור! אם נתבונן בדברי הנחמה אשר הרעיפו שרותיה של אם סיסרא על ראשה, נוכל לעמוד בקלות על טיבן...

דבורה הנביאה מתארת בשירתה: “הלא ימצאו יחלקו שלל, רחם רחמתים לראש גבר, שלל צבעים לסיסרא, שלל צבעים רקמה, צבע רקמתים לצוארי שלל” (שופטים ה', ל'). נחמתה של אם סיסרא היתה בכך שבוודאי ניצח בנה יקירה את עם ישראל, הרג את טובי בחוריו, שלל את שללם, וכעת הוא עסוק בחלוקתו, ואף נוטל את בנות ישראל הצנועות, "רחם רחמתיים לראש גבר!"

יבבותיה של אם סיסרא היו יבבות של שחיתות! במקום לרחם על בנות ישראל המעונות, במקום לחוס ולבכות על בחורי החמד אשר נשפך דמם כמים על ידי בנה האכזר, היא מייללת ומייבבת על בנה המאחר לשוב... אולם למרות כל זאת, כוחן של יבבות אלו היה כה עז, עד שהן מהוות סכנה לכלל ישראל.

* * *

כמה אמהות בישראל עמדו על יד החלון במשך השנים והזילו דמעות על בניהן שיצאו לחזית הקרב? כמה נערי ישראל טהורים נמצאים בחזית המלחמה החזקה, ולב אמותיהם יוצא מדאגה לשלומם, כשיבבה חנוקה בגרונן? ואותם בנים, אותם נערים, לא יצאו לחמוס או לבוז, אלא לעמוד ולהקהל על נפשם ועל נפש עמם!

ויותר מכך, אם בכיה של אם המתחננת על שלומו של בנה, על שלומו הגשמי ועל חייו, יקר וחשוב כל כך לפני כסא הכבוד, על אחת כמה וכמה כשדמעה נובעת מלב מורתח, אשר אין בו אלא שאיפה אחת ויחידה - לנחת יהודית אמיתית...

זעקה ותחינה של אמא על רוחניות, על קדושה, על טהרה, על גידול הבנים לתורה, למצוות ולמעשים טובים - בוודאי אין ערוך לה! היא מזעזעת עולמות עליונים ונהרות של עזרה מושפעים לעולם בזכותה! 

“קרוב ה’ לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת!” הקב”ה קרוב ואוזנו כרויה לשמוע את שוועתם ואת תחינתם של כל בריותיו, אך תנאי אחד בדבר: שתהיה הקריאה באמת, מעומק הלב, בכוונה טהורה ונכונה!

* * *

כאשר יצא סיסרא למלחמה נגד עשרת אלפי איש מבני נפתלי וזבולון, האם הטיל אי מי ספק, ולו הקל שבקלים, בתוצאות המערכה? האם היה מאן דהו אשר העז להעלות על דל שפתיו רעיון איוולת דוגמת ניצחון אפשרי של קומץ החיילים כנגד הצבא האדיר וגיבור המלחמה שבראשם? ודאי שלא!

אמו של סיסרא, כפי הנראה, לא היתה יוצאת מן הכלל לעניין זה... סביר להניח כי כאשר העניקה לו את ברכתה, לא היתה מוטרדת כלל בדאגה לשלומו...

היא ידעה היטב את עצמתו הצבאית של בנה ושל מחנהו, והיתה משוכנעת במאה אחוזים כי ישוב הביתה כשכתר הניצחון לראשו!

גם כאשר איחר סיסרא לשוב, קשה להניח כי העלתה אמו על דעתה אפשרות של תבוסה... הלא שפחותיה ניחמוה באומרן כי עסוק הוא בביזת ישראל. לכל היותר אולי  חששה ממארב בלתי צפוי אשר עיכב את ההכרעה בשעות ספורות, אבל על מפלה מוחצת? על כישלון נחרץ? על אובדן כל הצבא האדיר ובנה הגיבור בראשו - על כך בוודאי לא חשבה!

למרות כל זאת, אף שבטוחה היתה אם סיסרא למעלה מכל ספק בניצחונו של בנה, מכל מקום, כאשר הוא איחר, היא יבבה... אמנם השכל יכול היה להכריז בוודאות כי ניצח סיסרא, אולם הלב, לב של אמא, דואג!

נכון, הוא ניצח! הוא בוודאי ניצח! אבל... למה הוא מאחר?

אנו מגיעים ליום הדין סמוכים ובטוחים שיעשה לנו ה’ יתברך נס ויוציא את משפטנו לאור. אנו יודעים כי נתונים אנו בידיו של אבינו שבשמים האוהבנו אהבת אב. אולם אחרי הכול... הרי אנו מכירים את מצבנו...

בא קול השופר ואומר: "עורו ישנים, הקיצו! אל לנו להיות רגועים ושלווים. נשמע את קולות השופר, נשחזר במוחנו את בכיותיה של אם סיסרא, ונזכור שלאף אחד אין ביטוח... גם סיסרא היה בטוח שהוא יוצא לקרב קצר וחוזר לארוחת צהרים, אך ברגע אחד הכול נגמר.

כמה דמעות צריכים אנו לשפוך על אף ביטחוננו? איזו יבבה צריכה לבקוע ולעלות מליבנו בראש השנה!


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה