איתן ברוך בן יהודית נירה בן נדיה שנהב בת רחל איתן אברהם בן אפרת מרדכי בן רויטל נועה בת עדי אלון בן אורה שוהם בת מורן הראל בן רוזלין ורד קשת בן נטליה מיקה בת קרינה יורם בן בלה שמעון יוחאי בן רחל כפיר בן חנה איתן בן להבה מישל בן סולמירה ניר בן ריטה דוד בן חוה דוד בן איינעלם מיה בת מירית מיכאל בן אסתר גיא בן מילכה רון בן חבצלת גיל בן אסתר אלירן בן מילנה גל בן טליה אלעזר בן מזל אביהו בן ענת דניאל בן אהובה קרינה בת אירה תומר בן ציפורה אהרון יהושוע בן חיה שושנה שרון בת יעל דביר בן תמר יהב בן מרי עדיאל בן מיכל אפרת אוריה בת אילנה אופק בן רווית דניאל בן הילה עידו יוסף בן אמי אופק בן אתי נוי בת נורית דפנה בת מעיין שי בת שירי מוריאל בן רחל אורון אהרון בן סיגלית אביב ניסן בן נלה ליאם בן דנה עדי בן ורד אוהד בן פנינה איתן ברוך בן יהודית נירה בן נדיה שנהב בת רחל איתן אברהם בן אפרת מרדכי בן רויטל נועה בת עדי אלון בן אורה שוהם בת מורן הראל בן רוזלין ורד קשת בן נטליה מיקה בת קרינה יורם בן בלה שמעון יוחאי בן רחל כפיר בן חנה איתן בן להבה מישל בן סולמירה ניר בן ריטה דוד בן חוה דוד בן איינעלם מיה בת מירית מיכאל בן אסתר גיא בן מילכה רון בן חבצלת גיל בן אסתר אלירן בן מילנה גל בן טליה אלעזר בן מזל אביהו בן ענת דניאל בן אהובה קרינה בת אירה תומר בן ציפורה אהרון יהושוע בן חיה שושנה שרון בת יעל דביר בן תמר יהב בן מרי עדיאל בן מיכל אפרת אוריה בת אילנה אופק בן רווית דניאל בן הילה עידו יוסף בן אמי אופק בן אתי נוי בת נורית דפנה בת מעיין שי בת שירי מוריאל בן רחל אורון אהרון בן סיגלית אביב ניסן בן נלה ליאם בן דנה עדי בן ורד אוהד בן פנינה
 
דוואל בן יואלית שוהם בת מורן נועם בן חווה אורציון בן אוסנת יהונתן עזרה בן חדוה חיה יוכבד בת לאה עמית בת מירה דור דוד בן אילנית בן בן נתיבה אביגיל בת סמדר אביב בן לילי לאה דניאל בן אילנה פנחס בן ברוריה יעל בת גילי שבתי בן רינה אוריאל בן יעל אוראל בן איריס יוסף בן חנה ספיר בת זיוה יאיר בן חגית בן ציון בן מזל מיכאל בן צורית כפיר אלי בן חנה אלישבע אליה בן שמעונה יונתן בן איריס אבירם בן מלכי יוסף בן לאה רועי יעקוב בן ויקטוריה אמיר בן ירדנה דרור מנשה בן חנה אלישבע שמעון אלרועי בן רפי נעם אלימלך בן דבורה עדן בן אילנה אהרון יהושוע בן חנה שושנה רפאל בן מרים שלום משה בן עליזה משה בן חנה מלכה יונה בצלאל בן חוה שושנה אופיר בן רחל אביב בן פאני גל בן אושרת ישראל יונתן בן נורית יובל בן הגר אברהם יהונתן בן יונת יהל בת מיכל רותם בן אדווה טל בן ענבר צדוק אברהם בן רחל בריינה שיר בת איילת עומר בן שלי דוואל בן יואלית שוהם בת מורן נועם בן חווה אורציון בן אוסנת יהונתן עזרה בן חדוה חיה יוכבד בת לאה עמית בת מירה דור דוד בן אילנית בן בן נתיבה אביגיל בת סמדר אביב בן לילי לאה דניאל בן אילנה פנחס בן ברוריה יעל בת גילי שבתי בן רינה אוריאל בן יעל אוראל בן איריס יוסף בן חנה ספיר בת זיוה יאיר בן חגית בן ציון בן מזל מיכאל בן צורית כפיר אלי בן חנה אלישבע אליה בן שמעונה יונתן בן איריס אבירם בן מלכי יוסף בן לאה רועי יעקוב בן ויקטוריה אמיר בן ירדנה דרור מנשה בן חנה אלישבע שמעון אלרועי בן רפי נעם אלימלך בן דבורה עדן בן אילנה אהרון יהושוע בן חנה שושנה רפאל בן מרים שלום משה בן עליזה משה בן חנה מלכה יונה בצלאל בן חוה שושנה אופיר בן רחל אביב בן פאני גל בן אושרת ישראל יונתן בן נורית יובל בן הגר אברהם יהונתן בן יונת יהל בת מיכל רותם בן אדווה טל בן ענבר צדוק אברהם בן רחל בריינה שיר בת איילת עומר בן שלי
  ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מזל מאזנים - חודש תשרי
זאב גרינוולד
מאה יבבות כנגד מאה תקיעות שופר
זאב גרינוולד
ייחודם של "הימים הנוראים"
זאב גרינוולד
עשרת ימי תשובה
זאב גרינוולד
ראש השנה- יום הדין
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
ראש השנה – יום בריאת האדם
יהודה רובן
בין יומן ללוח שנה
דוד ברוורמן
האירועים המרכזיים שארעו בראש השנה
יהודה רובן
גוונים של תפילה
יהודה רובן
לשמוע קול שופר
יהודה רובן
מאמרים נוספים
בין ראש השנה לשאר החגים
השאלה

במה שונה ראש השנה משאר החגים?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

ראש השנה שונה משאר חגי ישראל. הוא לא בא להנציח אירוע היסטורי כלשהו בחיי העם.

לראש השנה – רקע וייחוד אחרים. הוא יום יצירתו של האדם, יום ההולדת של האנושות.

העולם נברא בכ"ה באלול, ויום ששי, יום הולדת האדם, חל ב-א' תשרי.

קביעה זו מהווה, מפתח שלפיו ניתן להבין את האופי שמנחילה התורה ליום זה, יום ההולדת של האנושות.

מדינה החוגגת את יום עצמאותה – מרכיבה את החגיגה משלושה מוטיבים. היא מכריזה על שבתון ממלאכה, ובכך היא מאפשרת לאזרחיה לשמוח. היא מציגה בפני תושביה את סמכותה, את כוחה ואת יכולתה (במצעדים צבאיים ועוד), ועם זאת, היא עורכת חשבון נפש, בודקת את הישגיה ומציגה את תכניותיה לעתיד.

ניתן למצוא בראש השנה – ביום הולדתה של האנושות – את שלושת המוטיבים המרכזיים הללו, המרכיבים את מהותו ואת תוכנו של יום קדוש זה:

א.  השמחה. ראש השנה נקרא יום טוב (מסכת ראש השנה ד' ע"א). הוא מחייב סעודות חגיגיות ואולי אף שמחה.

כשהורתה התורה על שבתון ממלאכה, היא יצרה את הבסיס לחגיגיותו של יום זה, וכשכתבה: "מקרא קדש יהיה לכם" (שמות י"ב, ט"ז) – היא קבעה שאנשים יתאספו יחד לצורך תפילה.

ב. הסמכות. "מלך יושב על כסא רם ונישא"- אנו מעריצים, משבחים ומפארים את יוצר העולם ויוצר האדם. באימה וברטט אנו מכתירים אותו מחדש, מקבלים על עצמנו את מרותו ומתחייבים להיות נתיניו הנאמנים. ברכת "מלכויות" המהווה חלק חשוב מתפילת מוסף – עוסקת כולה בקביעה שה' הוא מלך ואנו מקבלים עול מלכות שמים באהבה.

ג. חשבון נפש. ביום זה, בעת עלותו על כסא מלכותו, פותח הבורא בסקירת כל נתיניו ובבדיקת מעשיהם, התנהגותם ואורחות חייהם. ביום זה עוברים לפניו "כל באי עולם כבני מרון" (משנה ראש השנה א, ב): "היום הרת עולם, היום יעמיד במשפט כל יצורי עולמים!" העובדה שספר הזיכרונות נקרא מאליו ("ומאליו יקרא") "וחותם יד כל אדם בו", מגבירה את החרדה. ברכת "זיכרונות" מהווה אף היא חלק חשוב מתפילת מוסף ועוסקת בעובדה שאין שכחה לפניו. אנו שוטחים לפניו בקשה שיזכור גם "את הברית ואת החסד ואת השבועה" אשר נשבע לאברהם אבינו.

אלה הם שלושת המרכיבים העיקריים של ראש השנה. הראשון, השמחה –"נחלתם" של כל חגי ישראל הוא, אך השנים האחרים, המלכויות והזיכרונות – מיוחדים הם ליום זה.

בתקיעת השופר באים לידי ביטוי כל המרכיבים: השמחה, הסמכות וחשבון הנפש.

א. השמחה: השופר היה מאז ומקדם כלי ביטוי לשמחה: "וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות..." (במדבר י', י'). במקדש היו תוקעים בחצוצרות ובשופרות גם יחד (מסכת ראש השנה פ"ג מ"ג).

ב. הסמכות: השופר הוא כלי שהשתמשו בו מקדמת דנא להמליך מלכים. לפיכך, בו אנו גם מכריזים על המלכתו של הבורא, וכפי שנאמר, בפרק מ"ז בתהלים, פרק הנאמר שבע פעמים לפני תקיעת שופר: "עלה אלוקים בתרועה, ה' בקול שופר... מלך אלקים על גויים, אלקים ישב על כסא קדשו".

השופר משמש גם כתזכורת ליום הדין, כמו שאמר אסף בספר תהלים: "תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו, כי חוק לישראל הוא, משפט לאלקי יעקב" (תהלים פ"א, ד'-ה').

ג. חשבון נפש: אמנם, כשתוקעים בשופר בראש השנה, מבטאים את שמחת החג, אך במיוחד את המלכת ה' ואת הזיכרונות העולים לפניו. וכה אמר רבי עקיבא בצטטו את דברי הבורא עצמו: "אמרו לפני מלכויות, זיכרונות ושופרות. מלכויות – כדי שתמליכוני עליהם, זיכרונות – כדי שיעלה זיכרונכם לפני לטובה, ובמה? – בשופר" (ר"ה ט"ז ע"א). השופר, הכולל בתוכו ובתוכנו את כל המוטיבים של החג, משמש בעיקרו כיוצר ומזרז את חשבון הנפש של יום זה, את המאזן בין חובות לזכויות שבו דנים ביום המשפט.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  חרבות ברזל |  שידוכים |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    השקפה ואמונה  |  נשים  |  חגים ומועדים  |  פרשת השבוע |  פיתוח האישיות |  כללי |  זוגיות ומשפחה |  הטיפ היומי  |  שבת |  שאלות כלליות  |  פעילות ערכים |  חרבות ברזל |  תורה ויהדות |  בריאות |  הסידור הדיגיטלי |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: