שלום תמר -
יש להבדיל בין ספקנות כרונית כעמדה עקרונית שנועדה לאפשר בריחה מכל מחויבות בחיים ("אולי אני חד קרן וורודה שחיה על ענן ירוק – תוכיח שלא"), לבין חשיבה ביקורתית שעיקרה הרצון להבין דברים באופן הגיוני ולא להיות "פתי מאמין לכל דבר". האופציה הראשונה אינה מאפשרת קיום חיים משמעותיים ונורמליים. האופציה השניה מאפיינת את החשיבה הביקורתית של עם ישראל.
כפי שכותב הרשב"א (ח"א סי' תקמח):
"ישראל נוחלי דת האמת בני יעקב איש אמת כלו זרע אמת נוח להם לסבול עול גלות ומה שיגיעם מהאמין בדבר עד שיחקרו חקירה רבה חקירה אחר חקירה להסיר כל סיג מהדברים הנאמרים להם, ואפילו במה שיראה להם שהוא אות ומופת".
מקורות נוספים על מקומו של השכל בתורה תמצאי במאמר המצורף המופיע באתר 'רציו':
https://rationalbelief.org.il/%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A9%D7%9B%D7%9C-%D7%91%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94/
|