נחמן בן דגנית סהר בת הדס הראל בן מירי יונתן בן רחל רן בן טלי נדב בן חנה יונתן בן מרים איתן שמעון בן חנה דוד נתנאל בן כנרת אורן בן אילנה דביר בן תחיה שי בן ורד נוריאל בן תמימה פרומה אוריאל בן איילה עופר בן דבורה רועי בן שושנה אביאל בן אסתר מאיר בן דינה אלעזר בן מזל שירת ים בת קרן אהרון שמואל בן אילה יאיר בן מירי גבריאלה חנניה בן אסתר חנה אביהו שלמה בן עקביה דוד בן רונית מתן בן מריאן שלום בן פשה בן ציון בן מזל רועי בן איילת עומר בן מיכל רועי בן חסינה יפה ניר בן חנה אביהו בן ענת יהוידע מנחם בן סימה שמחה ניר רפאל בן גלית בלה נתנאל משה בן יוכבד אופק בן רווית שילה בן תמי רבקה בת ענת חנה רפאל בן תמרה קרדשוב איון בן ילנה שגיא בן מירה איתן מאיר בן אסתר נתנאל דוד בן סנדרה עומר בן רקפת עידן בן אירית אריאל בן שירי אוהד שלמה בן שרית אגם בן מרב זיו רועי בן מירב נחמן בן דגנית סהר בת הדס הראל בן מירי יונתן בן רחל רן בן טלי נדב בן חנה יונתן בן מרים איתן שמעון בן חנה דוד נתנאל בן כנרת אורן בן אילנה דביר בן תחיה שי בן ורד נוריאל בן תמימה פרומה אוריאל בן איילה עופר בן דבורה רועי בן שושנה אביאל בן אסתר מאיר בן דינה אלעזר בן מזל שירת ים בת קרן אהרון שמואל בן אילה יאיר בן מירי גבריאלה חנניה בן אסתר חנה אביהו שלמה בן עקביה דוד בן רונית מתן בן מריאן שלום בן פשה בן ציון בן מזל רועי בן איילת עומר בן מיכל רועי בן חסינה יפה ניר בן חנה אביהו בן ענת יהוידע מנחם בן סימה שמחה ניר רפאל בן גלית בלה נתנאל משה בן יוכבד אופק בן רווית שילה בן תמי רבקה בת ענת חנה רפאל בן תמרה קרדשוב איון בן ילנה שגיא בן מירה איתן מאיר בן אסתר נתנאל דוד בן סנדרה עומר בן רקפת עידן בן אירית אריאל בן שירי אוהד שלמה בן שרית אגם בן מרב זיו רועי בן מירב
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
זאב גרינוולד
מהי אמונה?
נח גוטמן
סרטונים ביוטיוב של אלכס צייטלין
אליעזר אייזיקוביץ
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
עשרת הדברות - פרק 1
- ..
זאב קצנלבוגן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
חבלי משיח
יאיר ארלנגר
מאמרים נוספים
בית המקדש , עולם הבא
השאלה-אלעזר

שלום וברכה, א. שמעתי שהעולם שלנו יהיה קיים מקסימום 6000 שנה, ואם עד אז לא תיהיה הגאולה יחרב העולם, אם כך מתי יהיה בית המקדש השלישי? ב. בית המקדש השלישי לא אמור להחרב , האם הוא יהיה קיים לנצח? אם כן מתי ניהיה בעולם הבא?

x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת אליעזר אייזיקוביץ

-בגמרא מובא בשם רב קטינא שהעולם יתקיים 6000 שנה אלפיים תהו אלפיים תורה ואלפיים משיח. הרעיון שהעולם הוא ששת אלפי שנים נזכר גם בספר החיצוני חזון ברוך פרק מ' ובספר חנוך פ"ג ופל"ג.

הרמב"ם במורה נבוכים ח"ג כז' כתב שהאמירה שהעולם יתקיים 6000 שנה היא דעת יחיד, כנראה משום הכלל שחישובי קיצים הם רק אופציה ולא מוחלטים, וגם קץ זה עצמו אמרו עליו בגמרא "ובעוונותינו יצאו מה שיצאו", שאלפיים תורה ואלפיים משיח לא התקיימו כמתואר.

ראה גם בשו"ת הרשב"ש סי' ג' עמ"ש שית אלפי הוה עלמא וחד חרוב "אם עתיד ליחרב או לא אינו מזיק להאמונה אך צריכין אנו להאמין שיש לה' היכולת להחריבו ואתה האמן בזה מה שתרצה".

ובספורנו דברים י' יד' שהארץ והשמים לא יפסדו וכ"כ בעוד מקומות.

לגבי הזמנים והעתים של הגאולה ואורכה, הרבה חכמים חשבו את הקץ, ולא התגשמו הדברים, כדוגמת חשוב הקץ של ספר הקנה ושל הזהר פ' תולדות שכבר עברו, וכן קרה לדברי הרבה חכמים בזה כמו הקץ שכ' הרס"ג, ומ"ש אברבנאל בפי' דניאל, ורלב"ג בפי' דניאל לה"א קיח, ומ"ש המלבי"ם בפי' דניאל שכולם עברו, [וכן מ"ש הרמב"ם באגרת תימן שתחזור הנבואה ד"א תתקע' כבר עבר, וכן מ"ש הרמב"ן בראשית ב' ג' כבר עבר, וכן מ"ש ר' בחיי פ' בראשית כבר עבר, ועי' בצידה לדרך ה' ג' ד' "אם גדולים וגאונים קצבו זמן גאולה כרס"ג ר' שלמה בעל הפרושים ורמב"ן הכריח אותם הזמן לחזק לב נמהרים"], וראה ב"ר צו' ב' "שני בני אדם נגלה להם הקץ וחזר ונכסה מהם יעקב ודניאל".

מלבד זאת למאמר הנ"ל ישנן פרשנויות שונות:

המגיד של ב"י (פ' בהר) סובר שחד חרוב היינו חרוב מיצה"ר, כנראה בעקבות הרקאנטי שם ועקדה סוף שער ד'.

המאירי בהקדמת אבות מפרש וחד חרוב הוא צרות רבות באלף הששי, וכ"כ ר' בחיי פ' בהעלותך שהוא חורבן חלקי וכ"כ אברבנאל בס' מפעלות אלהים.,

ובשל"ה ח"א יח. מפרש חד חרוב שלא יהי' נשמות חדשות ולא שיחזור לתהו ובהו.

ובהגהות לתולדות אדם בית דוד מג' כתב השל"ה כי חד חרוב היינו שראוי שישבתו הפועלין ממלאכתם.

ומהרש"ל בס' מנורת זהב טהור כ' חד חרוב היינו כליה גדולה באומות העולם חוץ מישראל.

ועי' בראשית ח' כב' מפרש המקרא "עוד כל ימי הארץ זרע וקציר וקר וחם וקיץ וחרף ויום ולילה לא ישבתו" שיש לארץ ימים קצובים, והוא פרוש חדש ומופלא לא הביאוהו רבותינו, ולפי השיטה השניה הוא בדיוק להיפך דהיינו כאומר "כל ימי הארץ זרע וקציר וכו' לא ישבותו עוד", ומשמע שלא ישבותו לעולם.

-לגבי עולם הבא, לפי המתואר בשלב מסויים יחיו המתים ובשלב לאחר מכן המציאות כולה תיהפך לרוחנית, לא שתיחרב אלא שתזדכך.

שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית