ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אמונה וביטחון
נח גוטמן
מהי משמעות הפסוק: "שמע ישראל" ומדוע הוא הפך ..
ערכים
הכל משמים או שיש דברים שאדם גורם לעצמו?
זאב גרינוולד
מהי אמונה?
נח גוטמן
אמונה רציונלית, מול אמונה רגשית
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
יחד ננצח
מיכאל לסרי
אפיקים של אמונה - פרק ..
צביאלי בן צור
איזונים ביהדות - פרק 1
..
דוד ברוורמן
מהות הסבל בעולם
אבי מזרחי
עקבות משיח
יחיאל ויצמן
מאמרים בנושא
הכל לטובה!
יהודה רובן
חידת הבחירה החופשית?
צבי עינבל
השגחה פרטית
ד``ר דניאל נשיא
עיקרי האמונה
ערכים
טיפים מאירים - למהירי חימה
דוד ברוורמן
מאמרים נוספים
הלשון ``מזיגה`` במשנה ובתלמוד, וביחס לכוחות הנפש
השאלה-אליעזר
מה פירוש הלשון "מזיגה" המוזכרת כמה פעמים במשנה ובתלמוד בהקשר של מזיגת הכוס ?
מה ההבדל בין מזיגה לבין מילה דומה לה- "שפיכה" ?
האם יש קשר בין "מזיגה" במשמעות של מילוי הכוס, לבין מזיגה במשמעות של תכונות ומידות באופים של בני אדם.
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
שלום וברכה,

בתקופת חז"ל היה מקובל לשתות יין אך ורק כאשר מערבים ומדללים אותו ביחס של שבעים וחמש אחוז מים. אחרת לא יכלו לשתות אותו, כי היין שלהם היה מאד חזק, יותר מהיין שלנו.

אותה פעולה של דילול היין קרויה "מזיגה". אלא שלעיתים הלשון "מזיגה" משמשת בחז"ל גם לדברים שאינם קשורים בהכרח לדילול במים, אלא לעצם שפיכת המשקה לכוס. ואולם זהו כינוי מושאל בלבד, שורש המילה היא רק על דילול היין במים.

למרות השימוש המושאל, לעולם לא תמצא בגמרא את המילה מזיגה שהקשר אחר מלבד מזיגה של משקה לתוך כוס שלפני השותה. לעומת זאת המילה "שפיכה" יכולה להימצא גם בהקשר של נוזלים שאינם מיועדים כלל לשתיה.

בתקופת הראשונים החל להיכנס ביטוי חדש ששמו "מזג" במשמעות של תכונות האופי של האדם. זהו ביטוי חדש שמופיע אך ורק אצל הראשונים שחיו בספרד, ולא קודם לכן, וגם לא בראשונים שחיו באשכנז.

ההסבר בביטוי הזה הוא כך -

המזיגה משמעותה יצירה של תערובת של מספר משקאות. מה שנותן את הטעם הסופי באותה תערובת, הוא המינון והיחס שבין הרכיבים השונים.

אם מעמיקים בנפש האדם יכולים לראות, שגם האדם מורכב מתכונות רבות, ומה שיוצר את דמותו הסופית של האדם זהו המינון והיחס בין אותם כוחות יסוד. חלק גדול מהתכונות המוכרות לנו מחיי היום יום אינם תכונות עצמיות, אלא תערובת של מספר תכונות. לדוגמא - יש מושג שנקרא "סנוב". זהו שילוב של גאוה עם סגירות. וכן הלאה.

התפקיד של האדם ליצור את המזיגה הנכונה, שתמצא חן בעיני אלוקים ואדם,

בברכה,

נח
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
קורונה
  • העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • אקטואליה יהודית
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  קורונה |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: