|
ניסים בימינו
ניסים בימינו
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
מדוע הקב"ה אינו עושה נסים כיום, כדוגמת הנסים שהיו ביציאת מצרים?
|
הנסים מתרחשים גם בימינו. נסים אלו אינם נסים גלויים המחוללים שינוי בטבע כפי שהיה ביציאת מצרים, אלא הם נקראים נסים נסתרים. משמעותו של נס היא מאורע שאינו נובע כתוצאה טבעית ממהלך הבריאה. הוא חורג ממנה, והדבר מוכיח על מציאות האלקים ועל השגחתו בעולם. אילו היה קיים טבע בלבד, מאורע זה לא היה יכול להתרחש.
לעתים, השוני מתחולל בתחום הסטטיסטיקה. באופן רגיל וטבעי רחוק מאד שתתרחש שרשרת של מקרים שיביאו בסופו של דבר לתוצאה ידועה. אחד מניסים תדירים אלו הוא קיומו של עם ישראל לאורך אלפי שנים, למרות כל אשר עבר עליו. העם חי וגם רוחו חיה וקיימת! זהו מהלך היסטורי שאין לו אח ורע. ההתבטאות של אחד מגדולי התורה, כבר לפני מאות שנים, שקיומו הנצחי של עם ישראל גדול הוא בעיניו מנס יציאת מצרים, ממחיש את גודלה של התרחשות זו.
מתקופת חורבן בית המקדש הראשון ואילך, הנסים נעשים בצורה נסתרת. הם מתרחשים מאחורי הקלעים על ידי הכוונת המאורעות בידי ההשגחה העליונה. רק התבוננות מעמיקה מגלה שאכן נס הוא זה. בחייו של כל אדם מתרחשים צירופי מקרים נדירים, הסתברויות בלתי שכיחות ומאורעות מיוחדים במינם. כל אדם שיתבונן בעין בלתי משוחדת בחייו, יבחין בהם לא אחת ולא שתים. הם מתרחשים בתדירות, אך כאמור, רק המתבונן – יראם!
בבריאת העולם קבע הקב"ה את חוקיות הטבע, כפי שנאמר: "חוק נתן ולא יעבור" (תהלים קמ"ח, ו'). רצונו של ה' היה שכל העולם ינהג בהתאם לחוקים טבעיים וקבועים. נס המשנה את הטבע, מנוגד למהלך זה. אולם גם אפשרות זו קיימת ביסוד בריאת העולם. מי יכול לעשות נס? רק מי שברא את הטבע מסוגל לשנותו. העובדה שנעשו נסים ששינו את הטבע, מוכיחה את השגחתו התמידית של הבורא על הטבע.
הקב"ה הוציא את בני ישראל ממצרים בנסים גדולים שהוכיחו לעין כל את מציאותו ואת יכולתו. ההוכחה שהתרחשה בעבר, בעת התהוותנו לעם, ממשיכה לעמוד לנגד עינינו גם כיום.
תפקידו של הנס להמחיש את מציאותו של הבורא, ועל ידי כך להציב בסיס מוחשי לאמונה. לעומת זאת, אסור שתהיה "כפייה" להאמין. ברגע שייווצר הכרח להאמין, יופר האיזון של הבחירה החופשית. לכן, הבורא דואג לכך שבשעת התרחשות הנס, יימצא תמיד "פתח הצלה" כלשהו, שבאמצעותו ניתן יהיה "להסביר" את התופעה הנסית על ידי הסבר טבעי. ההסבר עלול להיות דחוק ומגוחך, אולם הוא ייקרא הסבר למי שרוצה לטעות. מי שמעוניין בחיזוק האמונה, יפעיל את שכלו הישר ויראה בתופעה הנסית את יד ההשגחה העליונה. לעומתו, מי שירצה להתעקש ולהתכחש לקיומה של התופעה העל טבעית, ימצא לעצמו מפלט ויתעלם מן ההיגיון. אותו אדם ימשיך בדרכו כאילו לא אירע דבר.
הנס הבולט ביותר שאירע בתקופת יציאת מצרים ישמש לנו כדוגמה לדברינו: בקריעת ים סוף, כשאך נכנסו בני ישראל לתוך הים, נעמדו מי הים כחומה מכאן ומכאן. ביניהם נוצר מעבר רחב בעל שנים עשר נתיבים, שבו צעדו שנים עשר שבטי ישראל.
כיצד אירע הדבר? נס גלוי! משה נטה את ידו על הים, והים נבקע לגזרים. אך המקרא מציין פרט מעניין: רוח עזה נשבה במשך כל אותו לילה. לשם מה היתה נחוצה רוח זו? האם יעלה מישהו על דעתו שבכוחה של רוח, ולו החזקה ביותר, להעמיד את מי הים כחומה בצורה? האם נשמע פעם על טייפון שיצר "כביש" יציב באמצע הים?
הרוח שנשבה באותו לילה לא תרמה מאומה לקריעת ים סוף, אולם היא אפשרה לכופרים המושבעים להמשיך בדרכם ולשלול את קיום הבורא. תופעה זו חוזרת על עצמה אין ספור פעמים. למרבית הפלא, השלכותיה באות לידי ביטוי עז דווקא בימינו.
המדע מגלה יותר ויותר את היקפו של הנס הגדול ששמו "טבע". עם התקדמות המחקר המדעי מתגלים מנגנונים מתוחכמים ביותר, האחראים ליצירתם ולתפקודם של האדם ושל היקום כולו. מנגנונים אלו מוכיחים בעליל שהבריאה היא פרי תכנון של בורא חכם, בורא שחכמתו אינה ניתנת להשגת אנוש. והנה, למרות כל זאת, לא למד המדע להכיר באופן חד משמעי בקיום הבורא. תורת האבולוציה של דארווין היא אחד מ"כבישי המילוט" של מגננת הכופרים בתחום זה. היא מאפשרת למדענים להתעלם מגילויי המדע.
השערת האבולוציה לא הוכיחה מעולם את דרכה. "חורים" גדולים מאד, שלא יאוחו לעולם, מצויים בהסברי האבולוציה, המשנים ללא הרף את הנחותיהם הבסיסיות. ולמרות כל זאת, כבשו מאמיניהם את העולם כולו. כולם חוזרים על דבריהם, כולם לומדים אותם, והס מלהזכיר דעה מנוגדת, גם כשהיא יוצאת מפי גדולי המדענים.
המאמינים בהשערה זו הם אנשים שכישוריהם האינטלקטואליים אינם מוטלים בספק. אך למרות כל זאת, אנו נוכחים לראות שהם חרגו בתחום זה מכללי ההיגיון הבריא. הדבר מתרחש הודות לבחירה החופשית שהעניק הבורא לכל אדם. בחירה זו היא המאפשרת להם להתלות בהסברים שאינם עומדים במבחן המדעי, ובלבד שלא להכיר באמת האמונה.
|
|
|
|