התלמוד מפרט (שבת קנ"ו) את סגולות היום בו נולד האדם, מה שנותן לו פוטנציאל אישי לפי הנברא באותו יום בשבוע בששת ימי בראשית.
מי שנולד ביום ראשון בשבוע, יהיה אדם שלם במידה אחת, ואין בו ממידה אחרת. הוא יהיה ראש, כמו שיום זה ראש וראשון למעשה בראשית. נולדים ביום זה צדיקים ורשעים.
מי שנולד ביום שני, יהיה רגזן, כי נחלקו בו המים העליונים מן התחתונים.
מי שנולד ביום שלישי, יהיה עשיר ונואף, כי נבראו בו העשבים הממהרים לצמוח, יוצאים בערבוביה ויונקים זה מזה.
מי שנולד ביום רביעי יהיה חכם ונהיר, ובעל זיכרון. חזק משום שנבראו בו המאורות.
מי שנולד ביום חמישי יהיה גומל חסדים, כי נבראו בו הדגים והעופות, שאינם טורחים להשגת מזונם, אלא הם ניזונים מחסדו של הקב"ה.
מי שנולד ביום שישי יהיה מחזר אחר המצוות, שכן הדרך בערב שבת לחזר אחר מצוות השבת.
מי שנולד בשבת יקרא קדוש, כי קדושת שבת רבה.
רבי יהושע בן לוי אמר: "לא מזל יום גורם, אלא מזל שעה" (שבת קנ"ו, ע"א). שבע מזלות משמשים את השעות: חמה, נוגה, כוכב, לבנה, שבתאי, צדק ומאדים.
מי שנולד במזל חמה, יהיה איש זיותן (לשון זיו, אור), מאיר כשמש, יאכל וישתה משלו, כשמש שאינה משיגה את גבולה למשול בלילה. סודותיו מגולים כשמש שהיא גלויה.
מי שנולד במזל נוגה, יהיה עשיר ונואף, כי ממנו נולדת האש.
מי שנולד במזל כוכב, יהיה איש נהיר וחכם, משום שכוכב מצוי תדיר אצל החמה. וכסופר המצוי אצל מקור המידע, יכתוב דרך הילוכו ותקופותיו.
מי שנולד במזל לבנה, יסבול מרע, כלבנה המתנוונת והולכת. יאכל וישתה את שאינו שלו, כי הלבנה אינה בעלת אור משלה.
מי שנולד במזל שבתאי, מחשבותיו יהיו בטלות לדעה אחרת, כל מה שיחשוב יתבטל (שבתאי, מלשון שביתה - ביטול).
מי שנולד במזל צדק, יהיה צדקן במצוות הצדקה.
מי שנולד במזל מאדים, יהיה שופך דמים, מקיז דם, קצב או מוהל, אופיו ומידותיו של האדם מושפעים מהמצוות, אולם הבחירה החופשית לא ניטלה ממנו. האדם יכול לכוון את תכונות נפשו המולצות לאפיק הטוב. כך לדוג', הנולד במאדים אם יבחר בטוב הגמור – יהיה מוהל. בבינוני – יהיה קצב-שוחט, ברע – שופך דמים. הבחירה נתונה בידו!
|