דף שידוכים
  ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר קורונה שאלות ביהדות סדרות תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
מאמרים בנושא
מלחמת גוג ומגוג
ערכים
יראת שמים
ערכים
זכות אבות
יהודה רובן
ההתבוללות כגורם לשואה
ערכים
למה ה``סנדק`` עושה צרות לבעלי תשובה?
אהרן לוי
מאמרים נוספים
שאלות דומות
האם היום בו נולד האדם משפיע על אופיו?
ערכים
המושג יצר הרע
שי הורוויץ
נשמת האדם לאחר פטירתו
זאב גרינוולד
כפיה דתית האמנם?
זאב גרינוולד
שכר מיידי על עשיית מצווה
ערכים
ידידים ידידים
השקפה ואמונה ערכים
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
האם במקורות היהדות יש הנחיה כיצד לקנות ידידים?

אנו משתמשים בבני אנוש כמו בחפצים. הזולת, בעצם נוכחותו, קבעו פילוסופים, מפריע לי, גוזל את מרחב המחיה שלי, פוגם בכושרי להביע את עצמי ללא גבולות וללא מצרים. הזולת מעמיד מול שאיפותי את שאיפותיו שלו. והללו, אינן עולות תמיד בקנה אחד עם אלו שלי. זהו ניגוד אינטרסים העומד ביסוד כל מלחמה בעולם. ניגוד זה הוא אבי ההיסטוריה של האנושות, שרוב ימיה על כוכב לכת זה עברו עליה במאבקים, במלחמות ובתחרות בלתי פוסקת בין איש לרעהו, בכל רמה אפשרית. מן המאבק המתמיד בין מדינות, דרך ההתכתשויות בתוך החברה ועד לביתו של כל אדם - בין בעל לאשתו ובין הורים לצאצאיהם.

כדי לשרוד, למד האדם מהר מאוד את תורת השימוש... בבני אדם. בחברות הטוטליטריות (בהן כלול גם הרודן הקטן בבית, הוא הבעל האלים), מנוצל הזולת באמצעות הפקודה הקשוחה, זו המצויה בקצה המגלב לצורותיו. בחברה הפתוחה והדמוקרטית שולטים אמצעי ניצול אחרים. החיוך המזויף, המלים הדו-משמעיות והמתחנפות, הלחצים הפסיכולוגיים "העדינים", המתובלים בהבעת הערכה כלפי חוץ, המחמיאה משום מה לקרבן. זהו היצור האנושי המנוצל, הרעב לקורטוב של הכרה כאדם ולא רק כפונקציה המסייעת למפעילים אותו להגיע ליעדם.

תורת ההשתמשות באדם היא נחלתו של כמעט כל פנסיונר שתפש בעבר עמדה במערכת כלשהי, כלכלית או ציבורית, המגלה יום אחרי עוזבו את משרתו עד כמה נשכח הוא מלב.

כמעט כל ידידות בחברתנו היא על תנאי. היא קיימת כל עוד יש זהות אינטרסים או אפשרות השתמשות יעילה. אם נפנה לעבר הרחוק, נציע לשאול את בני משפחתו של השר אברהם עופר שהתאבד, או את בני ביתו של לוינסון מבנק הפועלים, כדוגמאות קיצוניות של מציאות זו.

בעומק לבנו, מעבר לפרגוד הנימוס והחיוכים המתקתקים, אנו בזים ליצור העומד מולנו, לזה הקרוי - אדם. בזים לו, למרות הלהג הבלתי פוסק על "כבוד האדם" ועל "האדם שנברא בצלם".

בן עזאי קובע (פרקי אבות ד', ג'):

"אל תהי בז לכל אדם ואל תהי מפליג לכל דבר, שאין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום".

במבט ראשון, גישה זו הינה גישה פרקטית. הואיל ואין אדם שאין לו שעה, הואיל וייתכן שלאחר זמן, אותו אדם שכיום אתה בז לו, בעתיד תצטרך לעזרתו, או אז עלול הוא לזכור את יחסך כלפיו. וההפסד יהיה כולו שלך. על כן, גם כיום, כאשר הוא חסר חשיבות בעבורך, אל תבוז לו, כי שעתו עשויה להגיע. כלומר, בן עזאי מביע כאן את הגיון הברזל של תיאוריית "שלח לחמך על פני המים", בפירושה העממי.

אולם אימרתו של בן עזאי חודרת מבעד לשריון המציאות העגומה שבתוכה אנו חיים, אל שורש הרע שגרם לחברה להתעוות. באמצעות הבנה חדשה של המושג אדם, מנסה הוא לתקן את גישתנו הבסיסית. מנסה להבריא אותה מחולי השעבוד לאינטרס האישי.

הואיל והעולם נברא על ידי הבורא בכוונה תחילה, בתבונה אין סופית ובלתי ניתנת להשגה - אין בו דבר מיותר. כל חלק בה משלים את רעהו, ואף תלוי בו להמשך התפתחותו. מדע האקולוגיה חשף בפנינו מעט מהשלמות ההדדית הטמונה בטבע. כשאנו מפירים איזון זה, כשאנו פוגעים במרכיבים שונים בסביבתנו, שלכאורה, נראים לנו מיותרים וחסרי ערך, ההשפעה היא הרסנית על היקום כולו.

כל אחד ואחד מבאי עולם ממלא תפקיד מסוים לשלמותו של העולם ולשלמותה של החברה האנושית. לך אישית יחסר משהו בעולמך האישי, אם ההוא אי שם בקצווי תבל לא יהיה. לא חשוב אם אין אתה חש בכך ואינך יודע מה הוא תורם לך. חוסר ידיעה זה אינו מפחית מן המציאות עצמה, ממש כפי שהירק והמים העניקו שפע חמצן לרווחת בני אנוש, גם בתקופות שבהן לא ידע על כך האדם ולא הכיר את המחזוריות הקיימת בתהליכי הטבע.

על כן, הזולת אינו מפריע לך בעצם קיומו. אין הוא פוגע במרחב המחיה שלך, למרות שמעל פני השטח כך אולי נראים הדברים בעיניך. בכוח ייחודיותו ושונותו ממלא כל אדם תפקיד בעולם, גם בעולמך שלך. אם תכיר בעובדה זו, אם תחוש את חוסר שלמותך, אם תבין שאתה רק חלק מן השלם ולא אדם המדמיין שכל העולם הדום לרגליו, אם תדע שאינך אלא שבריר מאנושות גדולה, המורכבת ממיליארדי בני אדם, שכל אחד מהם הוא תופעה בעולם, ולא עוד ייצור חדגוני; או אז תודה לכל אדם בעבור השירותים שהוא מעניק לך, תעריך כל אדם באשר הוא אדם, ובחדוות אמת תשמח להעניק מן השפע הטמון בך לשאר בני אנוש. שהרי מודע אתה לסוד הגדול, שכל אחד משלים את רעהו.



שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
מתמודדים
  • קורונה
  • העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • אקטואליה יהודית
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • הרצאות דומות
    לחזור עם תשובה - עונה 1 - ..
    אהרן לוי
    חטא אדם הראשון - פרק 1
    ..
    ינון קלזאן
    סוד הצדק העליון - פרק ..
    אהרן לוי
    דרך ה` - פרק 1
    - ..
    יעקב אסטרייכר
    וידעת - פרק 1
    - מעמד ..
    אהרן לוי
    תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  קורונה |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  קורונה |  מתמודדים |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: