|
מרדכי ואסתר
מרדכי ואסתר
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
בשושן הבירה היה איש יהודי ששמו מרדכי. הוא היה אחד מארבעים ושמונה נביאים שהיו לישראל, וראש הסנהדרין ואנשי כנסת הגדולה. הוא ידע שבעים שפות על בוריין.
|
מרדכי ואסתר
בשושן הבירה היה איש יהודי ששמו מרדכי. הוא היה אחד מארבעים ושמונה נביאים שהיו לישראל, וראש הסנהדרין ואנשי כנסת הגדולה. הוא ידע שבעים שפות על בוריין.
ייחוסו של מרדכי מצד אביו היה לשבט בנימין, ומצד אימו לשבט יהודה, שנאמר: "איש יהודי היה בשושן הבירה, ושמו מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני" (אסתר ב, ה).
בשמו של מרדכי נרמזות מעלותיו: "בן יאיר" – בן שהאיר עיניהם של ישראל בתפילתו; "בן שמעי" – בן ששמע ה' את תפילתו; "בן קיש", שהקיש על שערי רחמים ונפתחו לו. מעלות אלו העניק הקב"ה למי שנדרש לעמוד בניסיון עבור עם ישראל כולו.
בביתו של מרדכי גרה בת דודו היתומה מאב ומאם, והוא היה מטפל בה במסירות. שמה היה אסתר, על שם שהייתה מצטנעת והסתירה את עצמה מפרסום.
אסתר הייתה יפת תואר וטובת מראה מאוד. כאשר שמע מרדכי כי המלך אחשוורוש בוחר לו מלכה חדשה, פחד מאוד כי פקידיו ישימו עין על אסתר ושמר עליה מאוד.
ואולם למרות מאמציו נתפסה אסתר ונלקחה ל'בית הנשים'; המקום שאליו נאספו הנערות המועמדות והתכוננו לבוא אל המלך. אסתר לא רצתה להינשא לאחשוורוש, והיא לא התאמצה להתקשט ולהתנאות כדי למצוא חן בעיניו. אף על פי כן, הקדוש ברוך הוא נתן את חינה בעיניו והוא נתן כתר מלכות בראשה.
נאמר במגילה (ב, י): "לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה, כי מרדכי צִוה עליה אשר לא תגיד". בהמשך אותו פרק, בפסוק כ', מובא שוב: "אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה, כאשר צוה עליה מרדכי". הדגשת פרט זה פעמיים מלמדת על חשיבותו.
המלך אחשוורוש בחר בה לאישה, ועשה אותה למלכה. הוא שאל אותה: 'מי את? מה מוצאך?' והיא מילאה את פיה מים, ולא גילתה את עמה. בת איזה עם היא המלכה שנבחרה.
כיצד הצליחה אסתר להתמיד בשתיקתה, במשך חמש שנים עד המשתה עם המלך והמן, שבו חשפה את זהותה? מניין היא שאבה כוחות נפש כה גדולים להסתיר את מוצאה? כיצד עמדה בלחצים הגדולים שהופעלו עליה?
המלך ניסה במשך השנים להוציא ממנה במגוון תחבולות את המידע החסוי; הוא ערך לכבודה משתה גדול ושם הוא ניסה להפציר בה. הוא נקט דרכים נוספות, אולם הכול היה לשווא. מסתבר שהוא גם ניסה להראות שהוא מחפש מלכה נוספת במקומה כדי לערער על מעמדה, אך אסתר נותרה נחושה בעמדתה ולא גילתה.
מרדכי ידע בנבואה שלא בכדי התגלגלה אסתר לבית המלך אחשוורוש. הוא הבין שעומדת לבוא צרה נוראה על היהודים, ועל ידי אסתר יתרחש נס הצלתם. הוא סבר שאם אחשוורוש ידע שהיא יהודייה, הוא ירחיק אותה מהמלוכה.
אסתר לא גילתה לאחשוורוש את מוצאה, עד שניתנה לה הרשות ממרדכי, בעת שערכה את המשתה לאחשוורוש ולהמן במטרה להציל את עמה. או אז ביקשה (אסתר ז, ג-ד): "תנתן לי נפשי בשאלתי ועמי בבקשתי; כי נמכרנו אני ועמי להשמיד להרוג ולאבד". לאחר תשע שנים של שתיקה היא גילתה שהיא יהודיה.
במשתה זה שמעו המלך והמן לראשונה את הסוד שהסתירה אסתר במשך שנים, את זהותה. ידיעה זו באה להם בהפתעה גמורה: "והמן נבעת מלפני המלך והמלכה... והמן עמד לבקש על נפשו מאסתר המלכה" (שם ז, ו-ז). תגובתו הנסערת של המן על הודעת אסתר, היתה העובדה שהמלכה היא יהודייה וכך מתערערת כל תוכניתו להשמדת כל היהודים.
אסתר לא הייתה רק שליחת ההצלה מיד הצורר העמלקי, היא גם הדריכה והאירה את הדור עם מרדכי יחד. בתפילתה החזירה את העם לאלוקיו. היא הביאה אותו תחת רישומי הנס לתחייה מחודשת, לקבלת התורה מרצון ומאהבה.
|
|
|
נתקבלו 1 תגובות
פתיחת כל התגובות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|