יהוידע מנחם בן סימה שמחה אוריאן דוד בן עדי אופיר בת מירה יונתן בן רבקה מתן בן שרה אורן בן אילנה אלרואי בן איריס עדן בן רונית אלישע יהודה בן חגית שחר בן מירב סימון חיים בן אסתר מנחם בן זהבה עוז בן יפה אריאל יהודה בן רוית איתמר בן חוה ענבר בת גילה טליה בת אסתר מבשר עזריאל בן מיכל מטה משה נתנאל בן שרית עידו אברהם בן רויטל רפאל בן בינה עומר בן רבקה ידידיה בן ברכה יוסף איתמר בן אורלי מור בן לינדה רועי שי בן עליזה נילי בת דפנה יאיר ידידיה בן מיכל בינה נריה בן שרון אירינה טטי אלעד בן רונית אביתר בן רוזלין ורד דניאל צמח בן אסתר סוניה ינון בן חוה שיר בת אורנה גולן בן גבריאלה אלחנן בן יעל איתי יששכר בן אסתר אריאל בן ברכה אלמוג בן נירה יורה יונתן בן מזל יעקב יוחנן בן ברכה שיינדל אלון בן עדית טובה אבישי אביתר בן פנינה יעל לייבושור בת גילי עדי בן גלית טל בן אלונה מישל בן סולמירה אבישי בן מיקי עדיאל בן אורה יהוידע מנחם בן סימה שמחה אוריאן דוד בן עדי אופיר בת מירה יונתן בן רבקה מתן בן שרה אורן בן אילנה אלרואי בן איריס עדן בן רונית אלישע יהודה בן חגית שחר בן מירב סימון חיים בן אסתר מנחם בן זהבה עוז בן יפה אריאל יהודה בן רוית איתמר בן חוה ענבר בת גילה טליה בת אסתר מבשר עזריאל בן מיכל מטה משה נתנאל בן שרית עידו אברהם בן רויטל רפאל בן בינה עומר בן רבקה ידידיה בן ברכה יוסף איתמר בן אורלי מור בן לינדה רועי שי בן עליזה נילי בת דפנה יאיר ידידיה בן מיכל בינה נריה בן שרון אירינה טטי אלעד בן רונית אביתר בן רוזלין ורד דניאל צמח בן אסתר סוניה ינון בן חוה שיר בת אורנה גולן בן גבריאלה אלחנן בן יעל איתי יששכר בן אסתר אריאל בן ברכה אלמוג בן נירה יורה יונתן בן מזל יעקב יוחנן בן ברכה שיינדל אלון בן עדית טובה אבישי אביתר בן פנינה יעל לייבושור בת גילי עדי בן גלית טל בן אלונה מישל בן סולמירה אבישי בן מיקי עדיאל בן אורה
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הכסא של שלמה המלך
זאב גרינוולד
בין פורים ליום הכיפורים
זאב גרינוולד
הצלת המלך אחשורוש ע"י מרדכי היהודי
זאב גרינוולד
להרבות שמחה בפורים
זאב גרינוולד
משתה אחשורוש
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
מרדכי ואסתר
יהודה רובן
מנהג התחפושות
יהודה רובן
שמחת חודש אדר
יהודה רובן
``משנכנס אדר מרבים בשמחה``
יהודה רובן
האויב מספר אחד
יהודה רובן
מאמרים נוספים
"לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה..."
השאלה

מדוע לא גילתה אסתר את עמה ואת מולדתה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

נאמר במגילה (פרק ב' פסוק י'): "לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה, כי מרדכי ציוה עליה אשר לא תגיד". בהמשך אותו פרק בפסוק כ' מובא שוב: "אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה, כאשר ציוה עליה מרדכי".

נחשוב מעט על מה שהתרחש. המלך בוחר לו אישה, שהופכת למלכה, והוא שואל אותה: 'מי את? מה מוצאך?' והיא ממלאת את פיה מים, ולא מגלה לו דבר. האם אין הדבר נחשב כמרידה במלך, והרי הסיבה שאחשוורוש הרג את ושתי היתה המרידה בו? גם מבחינה לאומית, כולם חפצו לדעת מה היה עברה של המלכה שנבחרה. בת איזה עם היא, מבין שלל העמים שהרכיבו את האימפריה הפרסית, אולם מאומה לא נודע מפאת שתיקתה המוחלטת.

צריך להבין עוד: איך באמת אסתר הצליחה להתמיד בשתיקה זו, לאורך חמש השנים שחלפו מאז שנבחרה למלכה ועד המשתה עם המלך והמן שבו חשפה אסתר את זהותה היהודית? מנין היא שאבה כוחות נפש כה גדולים להסתיר את מוצאה? כיצד עמדה בלחצים הגדולים שהופעלו עליה באופן תמידי?

המלך ניסה במשך השנים להוציא ממנה בתחבולות שונות את המידע החסוי, הוא ערך לכבודה משתה גדול ושם הוא ניסה להפציר בה. הוא נקט בדרכים נוספות, אולם הכל היה לשוא. מסתבר שהוא גם ניסה להראות כאילו הוא מחפש מלכה נוספת במקומה, כדי לערער על מעמדה (ראה במגילת אסתר פרק ב' פסוק י"ט), אך אסתר נותרה נחושה בעמדתה ולא גילתה מאומה.

מרדכי ציוה עליה שלא תגלה זאת, והיא שמרה על הצו באדיקות.

אחת הסיבות לכך היתה שמרדכי רצה שהיא תמשיך לשמור על תורת ה' בסתר, שלא תאכל נבילות ותשמור שבתות. ואמנם, כאשר לא ידעו שהיא יהודיה, יתאפשר לה הדבר ולא יצרו את הצעדים שהיא נקטה בסתר. רק כך באין יודעים ובפעולות הסחה מתוחכמות המשיכה אסתר לשמור על תורת ישראל. אילו נודע דבר יהדותה, היו מופעלים עליה לחצים אדירים, ולא ברור כלל כיצד היתה עומדת בהם.

זאת ועוד, מרדכי ידע בנבואה, שלא בכדי התגלגלה אסתר לבית המלך אחשוורוש. בודאי שעומדת לבוא צרה נוראה על היהודים, ועל ידי אסתר יתרחש נס הצלתם. הוא סבר שאם אחשוורוש ידע שהיא יהודיה, הוא ירחיק אותה מהמלוכה, כי אחשוורוש שנא את עם ישראל, ובאופן זה ימנע ממנה נס ההצלה. הקירוב שקירב בסופו של דבר את אסתר ואת מרדכי, הוא נס הכלול בנס ההצלה המופלא מגזירתו של המן, אך אחשוורוש עצמו נותר שונא ישראל מאז ומתמיד.

גדולים הם דברי חכמים. אסתר שמעה לצווי מרדכי, גדול ישראל. היא לא הרהרה אחר דבריו, והבינה שכל דבריו מעוגנים בתורת ה'. היא הצליחה לדחות ולהרחיק ממנה את כל הלחצים, ואמנם, מכך יצאה ישועה גדולה לעם ישראל.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  חרבות ברזל |  שידוכים |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    השקפה ואמונה  |  נשים  |  חגים ומועדים  |  פרשת השבוע |  פיתוח האישיות |  כללי |  זוגיות ומשפחה |  הטיפ היומי  |  שבת |  שאלות כלליות  |  פעילות ערכים |  חרבות ברזל |  תורה ויהדות |  בריאות |  הסידור הדיגיטלי |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: