"הסנדק" דון ג'וזף בונאנו אהב משפטים קצרים. "כל זמן שאפשר לעשות חבל לדבר" – נוהג היה לומר בראשיתה של כל פגישה. כאשר החליט ג'וני ג'וניור לפרוש מה"שירות" ידע כי נדרש הוא להסכמת ה"דוד" שהרי שלושים שנה בצילו של "סנדק" אינם עניין של מה בכך.
הוא הוכנס לחדרו של ה"דוד" מלווה בשומרי ראשו. דון ג'וזף ישב על כסא נדנדה כשעיתון בידו, ינק מן הסיגר ושאל מבלי להרים את עיניו – "מה?". – "החלטתי לפרוש לגמלאות" – ענה ג'וני בקצרה. דון ג'וזף הרים את עיניו ובחן את פניו של ג'וניור. – "אתה צודק ג'וניור. אנחנו כבר לא צעירים כבעבר. אתה משוחרר". דון ג'וזף קם בכסאו ניגש אל ג'וני ג'וניור המופתע וחיבקו חיבוק פרידה. – "לעולם לא אשכח את נאמנותך - לך לשלום".
ביום ראשון החליט ג'וניור לצאת עם משפחתו לחיק הטבע. הוא יצא לעבר מכונת המזומנים אך כרטיסו נבלע בתוכה ועל הצג נכתב "חשבון לא פעיל". כשחזר לביתו גילה כי אל הדלת הוצמד מכתב התובע ממנו לפנות את ביתו לטובת הבנק. הוא יצא אל מכוניתו כדי לנסוע אל סניף הבנק הקרוב ואז גילה להפתעתו כי... גם מכוניתו איננה. ג'וניור שהכיר את שיטת העבודה של דון ג'וזף היטב, הזמין מונית ונסע לאחוזתו.
- "הרי הסכמת שאתפטר מדוע עיכלת את חשבונותיי? וכי לא מגיעים לי דמי פרישה אחרי כל כך הרבה שנות עבודה?". ה"דון" ישב רגוע בכסא הנדנדה, הסתובב אל ג'וניור ואמר – "בא ג'וני שב לידי אני רוצה להסביר לך משהו". ג'וני התיישב ודון ג'וזף הניח את ידו על כתפו במחווה נדירה לאות ידידותם.
- "למרות שמעולם לא מצאתי לנכון להסביר למישהו את מעשי ולמרות ששונא אני את הדיבור החלטתי לשנות ממנהגי מתוך הערכה כנה לפעולותיך הרבות. ראה נא ג'וני יקירי אינני נוהג להתערב בהחלטות פקודי, אם החלטת להפוך לשומר חוק ואדם ישר זו זכותך ועל כן אישרתי את בקשתך. מדוע עיקלתי את רכושך אתה שואל? זה פשוט מאוד. אצלנו ישנם כללים ברורים. כאשר מישהו עוזב את ה"מאפיה" הוא צריך להותיר מאחוריו את הכל!!! כיצד זה תהפוך לאדם ישר ושומר חוק כאשר רכושך וכספך הגיעו לידיך באיסור? ברגע בו החלטת להפוך לאיש ישר צריך היית להבין כי לא תוכל לקחת אתך את הממון האסור, רכוש זה שייך לעולם הפשע ואין לו מקום בעולם האמת, הבנת? יש כללים במאפיה וזהו אחד מהם. היה שלום ג'ון".
דון ג'וזף אותת בידו ושומרי ראשו ליוו את ג'וני המתוסכל אל העולם הישר כשהוא נקי מנכסיו.
כאשר מחליט האדם לחזור לצור מחצבתו הוא נדרש לפעולות רבות ולשינוי הרגלים. שינויים אלו קשים הם ומנוגדים לטבע האנושי. בתחילת דרכו מגלה השב כי זוכה הוא לעזרה משמיים, חש הוא כי מישהו צועד לפניו ומפלס את הדרך עבורו. תחושה משכרת זו גורמת לחוזר בתשובה לחוש כי נכונה החלטתו והוא שמח בה אלא שאז... מתחילים הקשיים, הנפילות, השגרה ובעקבותיהם כאב ה"נטישה".
למה? למה כשחיללנו שבת הכל היה בסדר ודווקא עכשיו כשהחלטנו לשוב הכל משתבש? מדוע כשהתחלנו לעשר את כספינו נערמים קשיים כלכליים על דרכינו? למה דווקא עכשיו מתחילים קשיים בחינוך ילדינו?
כאשר מחליט האדם לשוב בתשובה נדרש האדם לא רק לשינוי מעשיו אלא גם לתיקון עברו. נדרש הוא להיפרד מממון שהושג בדרכים לא כשרות לטהר את נפשו ונפש בני ביתו ממאכלים אסורים ואף לתקן את מעשיו הקודמים. תיקון זה הוא שמעמיד את השב בניסיונות. כדי לתקן את מעשיו נדרש השב להתמודד עם ניסיונות דומים בהם נכשל בעברו ולעמוד בהם. ניסיונות אלו קשים הם אך אם יוכל להם אות היא כי אין הוא "חוזר" בתשובה אלא "בעל" התשובה הוא, דהיינו בעלים הוא על תשובתו אותה קנה במחיר מלא.
בפרשת מקץ מתארת התורה כיצד מוביל יוסף את אחיו בדרך התיקון. בחכמתו ובאהבתו מבקש יוסף להובילם צעד אחר צעד בתיקון מעשיהם והם... מתייסרים.
התורה מציינת כי שלושה אחים הובילו למכירת יוסף. שמעון ולוי ויהודה. שמעון ולוי באומרם:"ויאמרו איש אל אחיו הנה בעל החלמות הלזה בא:ועתה לכו ונהרגהו ונשלכהו באחד הברות ואמרנו חיה רעה אכלתהו ונראה מה יהיו חלמתיו". ויהודה באומרו:"לכו ונמכרנו לישמעאלים וידנו אל תהי בו".
כדי לסייע בידם לשוב בתשובה מובילם יוסף בדרך התיקון. הוא אוסר את אחיו בבית האסורים עד אשר שומע הוא את שמעון ולוי תולים את אסונם במכירתו באומרם:"ויאמרו איש אל אחיו אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו על כן באה אלינו הצרה הזאת".
לאחר שהודו באוזניו על כי מכירים הם בסיבת צרתם משחרר יוסף את אחיו ושולחם להביא לפניו את בנימין. הוא מבקש להעמידם בניסיון האחווה כדי לתקן את חטא מכירתו בידי יהודה. כאשר נמצא הגביע באמתחת בנימין מוסר יהודה נפשו על אחיו מאביו באומרו:" ועתה ישב נא עבדך תחת הנער עבד לאדני והנער יעל עם אחיו".
ברגע בו השלימו אחי יוסף את תיקון המכירה מסתיים ניסיונם והם יוצאים לחופשי ואף מגלים ש"אלוקים חשבה לטובה".
כאשר פוקדים ניסיונות את השב בתשובה אות היא כי אמיתית וכנה היא תשובתו. הקשיים לא נועדו להרפות את ידיו אלא להובילו בדרך התיקון. ידיעה זו יש בה כדי להמתיק את הדרך ולסייע להצלחתה. הפרידה מן הרכוש האסור מלמדת על קבלת התשובה ולא על דחייתה.
לא מאמינים? תשאלו את ג'וני ג'וניור.