|
השאלה
04/11/2012
|
האמונה היהודית התחילה, לכאורה, בדור של אנשים פרימיטיבים. האם גם כיום יש מקום לאמונה זו?
|
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
|
תשובה מאת ערכים
|
לאורך שנים קראתי, שהמפתח לאמונה בתורה ובמסריה נעוץ בעיקרו בתחום המידות, מידות הנפש, ולאו דווקא בתחום הלוגי. שאלתך חיזקה מאוד הנחה זו אצלי. אסביר את תחושתי:
במאה ה-19 היו אנשי המדע שיכורי נצחון מתגליותיהם. הם סברו שהגיעו אל פסגת הקידמה האנושית, ושבקרוב לא ייבצר מהם דבר. במאה ה-20 הם התמתנו. הגאוה האנושית שוב לא הרקיעה שחקים. דווקא הגילויים המתקדמים והמפתיעים לימדו את אנשי המדע ואת האנושות כולה, כי בגילוייהם הם הגיעו אך ורק למעטה החיצוני של המציאות, המציאות הינה עמוקה מיני עמוק, ונותרה עדיין עלומה. אנו משערים שבמאה ה-21, תהליך זה יתקדם, והאדם יחוש שההוויה כולה נסתרת ממנו, הוא יווכח שהמדע אינו מסוגל לפתור את שאלותיה המהותיות של הבריאה. הסיבה לכך אינה כמותית בלבד. מצויים תחומים המצויים מעבר לתחומי המדע. הם אינם נמדדים ואינם "מוכנים" להכנס למעבדה. אחד מהפרטים הללו הוא מקורו הראשוני של היקום! כל השיטות וההשערות המדעיות מתחילות בשלב ב' של היקום.
דברים אלו משמשים כהקדמה לדחיית ההנחה המוטעית שכל האנשים בעבר היו פרימיטיבים. נכון, בתחום ההישגים המדעיים לא הגיעו בני העולם העתיק לפסגה. ולכן? המבט המתנשא של בני דורנו על בני העולם העתיק נובע ממבט גאה של מדען בן המאה ה-19, המקיף את כל האנושות ממרום "פסגתו המדעית", שכיום אנו יודעים שהיא בקושי הצליחה להפעיל רכבת...
האם המדע הוא חזות הכל? היכן התבונה האנושית? חכמת הנפש? הזיקה הרוחנית? רגשות הלב? האם מי שנסע בעגלה רתומה לסוס לא יכול היה להיות מגדולי הפילוסופים של האנושות?
בהיותך ניצב במרומי האולימפוס שבנית לעצמך, כל עוד הנך "כולא" את אנשי העולם העתיק בבתי הכלא של הבורות, מונהגים לשבט ולחסד ע"י כהן דת שרלטן, קשה יהיה לך מאוד להבין את מוצא העם, העם שלך!
אנו מכירים את אבותינו באופן שונה. אנו מעמיקים בספרי ההגות שלהם, ונוכחים לדעת שספריהם הינם עמוקים מאד. אנו משתוממים ממידת הביקורתיות שלהם, כיצד הם שקלו כל פרט במאזניים מדוייקות, ומיאנו לקבל הנחות שלא נבדקו. אנו מכירים אותם כעשירי ידע, כבעלי הבנה נדירה במכמני הנפש האנושית. אנו מכירים אותם כבעלי השגה רוחנית נדירה, ואנו בני המאה ה-21 מכופפים את ראשינו בענוה, ומשתוקקים לצעוד בעקבותיהם. לעתים אנו עמלים במשך שעות רבות במטרה להבין את עומק הכוונה של אחד הקטעים שכתבו אותם ראשונים. הננו מלאי השתוממות והתפעלות לנוכח כושר הניתוח המבריק שלהם, הביקורתיות המקיפה וצמאון הידע. כאשר הם עוסקים בנושא מסויים, הם אינם מותירים בו אבן על אבן בלי לברר היטב מה מסתתר "מתחת לאבנים". אין פינה שאינה נבדקת בהגיון אנושי, ואין פרט שאינו מנותח באיזמל מנתחים.
רק בעזרתה של מידת הענווה נזכה להבין את קצות דרכיהם. אנו נדים בראשנו לאלו שנותרו כבולים להנחות העבר, ואינם מוכנים להודות שחכמת הדורות הראשונים היתה גדולה מחכמתם, למרות העובדה שאותם ראשונים לא התכתבו בדואר אלקטרוני...
|
|
|
|
|
|