אוראל מרדכי בן סימה עמיחי שמעון בן בתיה יאיר זכריה בן אורלי ענבר בת גילה דניאל בן יפעת אפרת משה בן תרצה רון בן חנה עומר בן אורלי אריה בן פניה גבע בן זיוה אברהם בן ליאת סטיבן בן אירנה אלישיב בן גילת בצלאל דוד שעשוע בן גלית אלון יהודה בן נורית שרה ניקי בן יוליה גולן בן חיה רפאל בן דינה דניאל בן הילה דוד בן יעל יעל בת אלי יואב בן שירה דניאל בן אילנה תאיר בת עדנה עמית בן טל דביר בן גרנית אֵליי בת יהודית אסף בן חוה יצחק בן דבורה סילבי יובל בן אביבה יקיר בן סאנה ימין יהונתן בן בלומה אופיר בן עדנה חן בן פאני עמיחי בן סיגלית רחל ידידיה בן זהבה מאור בן מרים יואב בן דרור יונתן בן איריס ליאור בן נתנאל אור בן מיכל איתי בן מירית רועי בן טירנה שגיא בן ציפורה ים שלמה בן עליזה דוד יהונתן בן ירדנה אסף שמעון בן זהבה חנניה נעם בן שולמית שלום בן מרים זיו רועי בן מירב אוראל מרדכי בן סימה עמיחי שמעון בן בתיה יאיר זכריה בן אורלי ענבר בת גילה דניאל בן יפעת אפרת משה בן תרצה רון בן חנה עומר בן אורלי אריה בן פניה גבע בן זיוה אברהם בן ליאת סטיבן בן אירנה אלישיב בן גילת בצלאל דוד שעשוע בן גלית אלון יהודה בן נורית שרה ניקי בן יוליה גולן בן חיה רפאל בן דינה דניאל בן הילה דוד בן יעל יעל בת אלי יואב בן שירה דניאל בן אילנה תאיר בת עדנה עמית בן טל דביר בן גרנית אֵליי בת יהודית אסף בן חוה יצחק בן דבורה סילבי יובל בן אביבה יקיר בן סאנה ימין יהונתן בן בלומה אופיר בן עדנה חן בן פאני עמיחי בן סיגלית רחל ידידיה בן זהבה מאור בן מרים יואב בן דרור יונתן בן איריס ליאור בן נתנאל אור בן מיכל איתי בן מירית רועי בן טירנה שגיא בן ציפורה ים שלמה בן עליזה דוד יהונתן בן ירדנה אסף שמעון בן זהבה חנניה נעם בן שולמית שלום בן מרים זיו רועי בן מירב
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מדוע אומרים: "שונא מתנות יחיה"? מה רע בקבלת ..
ערכים
מהי משמעות ``דרך ארץ קדמה לתורה``?
זאב גרינוולד
כיצד ניתן להפיג את הדאגות?
זאב גרינוולד
לדון לכף זכות
יחיאל ויצמן
משמעותה של מידת הענווה
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
התמודדות וחשיבה חיובית- חלק א`
אברהם להב
אתגר או בעיה - פרק 6
- ..
אורן בן דוד
אתגר או בעיה - פרק 5
- ..
אורן בן דוד
אתגר או בעיה - פרק 2
- ..
אורן בן דוד
מחשבות טובות
שמעון אסייג
מאמרים בנושא
למה אנשים לא מרוצים מהחיים?
נח גוטמן
הייחודיות
יהודה רובן
שליטה עצמית
יהודה רובן
14 תובנות לביקורת בונה
דוד ברוורמן
סוד הבחירה החופשית
יהודה רובן
מאמרים נוספים
במה שונה אהבת הבורא מאהבת ידיד נפש או בני משפחה קרובים ביותר?
השאלה
במה שונה אהבת הבורא מאהבת ידיד נפש או בני משפחה קרובים ביותר?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
לעתים קשה להבחין בין אהבה כנה לזולת לבין אהבה עצמית העטופה בהילה של אהבת אחרים. אהבת ה' היא האהבה הטהורה וניתן להגיע אליה ע"י התבוננות בגדלות הבורא ובחכמתו.
תכונות הנפש של האדם מתחלקות לתכונות חיוביות ולתכונות שליליות. שמחה, ענווה ורחמנות הן דוגמה לתכונות חיוביות, תכונות שבכוחן לפתח את אישיותו של האדם ולהעלות את רמתו הרוחנית. מעל כל המידות הללו עומדת מידת האהבה.
הכוונה היא, כמובן, למידת אהבת הזולת, ולא לאהבה שהאדם אוהב את עצמו. מי שאומר: "אני אוהב דגים", אינו מתכוון לדברים שהוא אומר; אילו היה אוהב אותם אהבה אמיתית, לא היה אוכל אותם. הוא אוהב לאכול דגים, הוא אוהב את עצמו בלבד!
אמנם ההבחנה בין שני סוגי אהבה אלו הינה עדינה וקשה. פעמים רבות קשה להחליט אם מדובר באהבת עצמו או באהבת הזולת. הורים אוהבים את ילדיהם - זוהי אהבה טבעית ורצויה שאין מקום לערער אחריה, אולם בתוככי אהבה זו מצויה גם אהבה עצמית מוסתרת. לדוגמה: שאיפת ההורים היא שבנם יצליח בחיים, ש"יעשה קריירה". האם שאיפה זו היא ביטוי לאהבת הבן, או שמא היא נובעת, לפחות בחלקה, מאהבה עצמית?
ניתן לברר ספק זה, כאשר קיימת התנגשות בין האינטרס העצמי לבין האינטרס של הנאהב. ההורים שואפים שבנם המוכשר ילמד משפטים, הם חולמים על בן שיהיה עורך דין מצליח, אולם לבן יש שאיפות שונות, הוא מעדיף את לימודי ההיסטוריה. אם ינסו ההורים להפעיל עליו לחצים כדי לשנות את החלטתו, יתברר שאהבתם העצמית היא הדומיננטית, ואילו אהבת הבן היא משנית. לעומת זאת, אם הם יקבלו את דעתו ויתנו לו לבחור בדרכו, קיימת כאן הוכחה שהם אוהבים אותו אהבה אמיתית.
אין כמעט אהבה בעולם שלא מעורב בה לפחות קורטוב של נגיעה עצמית. אמנם קיימת אהבה אחת שכולה טהורה ואין בה שמץ של אהבה עצמית, זוהי האהבה שהאדם אוהב את בוראו. זוהי אהבה המבוססת על טהרת הרוחניות, אהבת הנפש הרוצה להתקרב לבוראה.
הרמב"ם מתאר כיצד מפתח האדם אהבה לבורא כתוצאה מגילוי החכמה הגלומה בבריאה:
"והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו (של ה')? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים (של ה'), ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע, לדעת, להכיר את ה' הגדול, כמו שאמר דוד: "צמאה נפשי לאלוקים, לק-ל חי".
אהבת הבורא השוכנת בלבו של האדם מדריכה את צעדיו בכל תחומי החיים. שוב אין הוא מתלבט בין אהבה עצמית לאהבת הזולת, כי אהבת הבורא מכוונת את כל אהבותיו לאפיק הנכון.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
    העצמה אישית
  • קורס מרצים
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה