ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מהי משמעות ``דרך ארץ קדמה לתורה``?
זאב גרינוולד
מדוע אומרים: "שונא מתנות יחיה"? מה רע בקבלת ..
ערכים
לדון לכף זכות
יחיאל ויצמן
משמעותה של מידת הענווה
זאב גרינוולד
כיצד ניתן להפיג את הדאגות?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
נעשה ונשמח
ימימה מזרחי
פסיכולוגיה ויהדות - פרק ..
ד``ר דניאל נשיא
פסגת האושר
מיכאל לסרי
נוסחאות לשינוי המזל
ימימה מזרחי
מול מבוכת המתירונות
אבי מזרחי
מאמרים בנושא
למה אנשים לא מרוצים מהחיים?
נח גוטמן
שליטה עצמית
יהודה רובן
הייחודיות
יהודה רובן
חידת הבחירה
צבי עינבל
14 תובנות לביקורת בונה
דוד ברוורמן
מאמרים נוספים
האם טוב ורע הם ערכים מוחלטים?
השאלה
האם טוב ורע הם ערכים מוחלטים?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
טוב ורע הם ערכים מוחלטים – הם אינם תלויים בתנאים משתנים. בעולמנו מושגים כמו טוב ורע או אמת ושקר מאבדים את משמעותם המוחלטת היות שהם תלויים בזוית הראיה של האדם. מה שטוב עבור אחד, עלול לא להיות טוב עבור אחרים. אדם חולה מתרפא מתרופה העלולה להזיק לאדם בריא. היות שאנו תלויים בזמן ובמקום. והיות שאין בכוחינו להשתחרר מהמגבלות, אין אנו מסוגלים להגדיר דבר כטוב או כרע מוחלטים.
הדרך היחידה המצויה בידינו המאפשרות לנו להגיע לעולם האמיתי היא התורה שנברה לפני בריאת העולם (שבת פ"ח, ב') וגם אינה תלויה במגלות העולם. כאשר שלמה המלך נשאל על מבוקשו, הוא השיב שבכדי להנהיג ולשפוט את העם דרושה לו היכולת להבחין בין טוב לרע. חכמה כזאת אינה ניתנת ללימוד ע"י נסיונות ומחקרים. תבונה מעין זו קיימת אך ורק בחכמה האלקית המתגלה בתורה.
בדרך משל, כאשר מבקשים מילד קטן לתת את התשובה כמה הם ארבע כפול ארבע, הוא צריך לעמול בכדי לתת את הפתרון. למבוגר, השאלה אינה נחשבת כלל כשאלה, מכיון שהוא רואה את התשובה לנגד עיניו. בבעיה מתמטית סבוכה גם המבוגרים יצטרכו לעמול כדי להגיע לפתרון; באותה בעיה סבוכה יהיו גאונים אשר יתפסו מיד את הנקודה וישיבו מיד בלי לעמול עליה כלל. התפיסה המהירה היא תוצאה ישירה של בהירות הענין.
הלוחות הראשונים, סיכם הרב, היו כה ברורים עד שכל השאלות והדרשות שהעלו חז"ל היו, מובנות מאליהן מתוך הכתב ולא היה צורך למסור אותן בנפרד, בדברות עצמן היתה אפשרות לחדור ישירות למהות תוכן הדברות. הוסיפו את התורה שבעל פה ללוחות השניות כי לאחר החטא ירד עם ישראל במדרגתו הרוחנית, והיה לו קשה להבין את כל הדברים בלי התוספות שלח חז"ל. הדרשות הן כעין משקפיים המסייעות לראות טוב יותר את הכתוב; הרואה את הדברים בלעדם, בוודאי מחונן בראיה טובה יותר.
שלמה המלך הבין שבלי יכולת להבין בין טוב ורע, הוא לא יהיה מסוגל למלא את תפקיד המלך. הכרתו ביעודו הרוחני החשוב ומה הם הדברים הנחוצים לו מגלים שהחכמה היתה טבועה בו. בתשובתו לשאלת ה': "מה אתן לך" חדר שלמה המלך למהות הענינים – הוא ביקש את הדבר הנחוץ לו ביותר, דבר הכולל את הכל.
כך בדיוק, אומר המדרש, עשה המלך שלמה. הוא לא שאל עושר ושפע, כח ותהילה. אחת שאל – דבר אחד בלבד, יקר לאין ערוך מכל אלה. דבר אחד הכולל את כולם. הוא שאל חכמה, שהרי בעל החכמה זוכה בכל (מדרש קהלת רבה).
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: