|
השאלה-עמירם קופפר
26/12/2010
|
אני לא יודע מי צודק, אבל.
בתורה זה ברור, ככתוב -
אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוהיך ומשם יקחך. והביאך ה' אלוהיך אל הארץ אשר ירשו אבותך וירשתה והיטבך והרבך מאבותיך.
ומל ה' אלוהיך את לבבך ואת לבב זרעך לאהבה את ה' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך למען חייך.
לפי זה הכל ברור. יבאה יום ואלוהינו ימלה את אשר נאמר.
אבל חז"ל וכו' פיתחו רעיון אחר. הרעיון הזה מבוסס על נבואות שזה סותר את דיברי תורה.
לפי דעתי כל התפילות שלנו צריכות להיתרכז בדברי התורה. ולא בקריאות לשלום משיח בן דוד וכו''.
בנוסף, נבואת בלעם זה נבואת נקמה על כישלון לקלל עם ישראל. בנבואתו הוא בלעם ידע שעם ישראל לא יהיה מאוחד ויהיה מפוזר ובתפילותיו אחרי שבית המקדש פסק להיתקיים יתכילו לחפס דרכים לחזור לדרכי האלוקים.
צריך להיות מבוסס על דברי תורה ולא על אלפי פרשנים.
|
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
|
תשובה מאת נח גוטמן
|
עמירם היקר,
בתחילת שאלתך הקדמת על דרך הענווה, שאינך יודע מי צודק. יפה עשית, שכן במקרה הזה קל מאוד להוכיח את גישת חז"ל, כפי שאראה בהמשך.
השאלה שלך מהוה הזדמנות מצויינת לראות, עד כמה צריכים להיזהר לפני שמנסים לפרש את התורה באופן שונה מדברי חז"ל, גם כאשר לכאורה נדמה שחז"ל נטו מפשוטו של מקרא.
אני אביא לך מקור מפורש לכך, שאין להביא הוכחה מכך שהמשיח אינו מוזכר כאישיות בתורה.
בספר בראשית נ' כד' אומר יוסף לאחיו "פקוד יפקוד אלוקים אתכם והעלה אתכם מן הארץ הזאת".
והנה, לא מוזכר פה מילה אחת על אדם בשם משה רבנו, שיגאל את בני ישראל.
אילו היית חי באותה תקופה במצרים, והיו אומרים לך שעתיד לבא אדם שיגאל אותנו ממצרים, מה היית אומר? היית אומר בדיוק את מה שאתה אומר עכשיו. והנה, הפלא ופלא, בסופו של דבר הגאולה נעשתה על ידי אדם שלא היה מוזכר בנבואה. בנבואה כתוב מפורש "והעלה אתכם", דהיינו הקדוש ברוך הוא בעצמו, ולא על ידי אדם.
ללמדנו, עד כמה עלינו להתיחס בכובד לדברי רבותנו. אשרינו שזכינו שיש לנו מסורת איש מפי איש על דברי התורה הקדושה, ואיננו זקוקים לגשש באפילה כמו אומות העולם העמלים לפרש את כתבי הקודש ככל העולה על רוחם.
בברכה, נח.
|
|
|
|
|
|