נועם בת שרון שמעון בן חנה קרינה בת סוניה נועם בן חווה ניק בן יקטרינה קטיה רוי משה בן נלי חיים בן נחמה ניצן בן רחל יונתן בן אהובה דור בן אילנה דניאל בן שמרית משה בן סנדרה מאיר בן אביגיל סהר בן ענת אמנון סאן בן שרה ניב בן קרן דור בן שרונה הלל בן יעל אוהד בן שרון יאיר בן חגית ארז בן הדס בת אל מרים בת אורלי אביב בת דורון רימון בת אביטל זיו ציון בן אליס אורי בן שלומית אסף בן יוכי יוכבד עמית בן אודל גל ניסים בן שרה דניאל ראובן בן נלה אלירז בן רחל (רחלי) דביר בן חגית תומר בן אלקה ינון יוסף בן שרון יוסף חיים בן זיווה אוראל בן סוזי שאול שלום בן רות דוד בן מיכל עדה בת אסתר דוד בן גרציה לביא בן יעל אריאל בן רות שלמון אלישיב בן רחל בריינה שי בת שירי אברהם בן חיה דן בן לירז יהונדב בן פריבה יעל בת גילי יובל בן מירית אביהו בן יהודית נועם בת שרון שמעון בן חנה קרינה בת סוניה נועם בן חווה ניק בן יקטרינה קטיה רוי משה בן נלי חיים בן נחמה ניצן בן רחל יונתן בן אהובה דור בן אילנה דניאל בן שמרית משה בן סנדרה מאיר בן אביגיל סהר בן ענת אמנון סאן בן שרה ניב בן קרן דור בן שרונה הלל בן יעל אוהד בן שרון יאיר בן חגית ארז בן הדס בת אל מרים בת אורלי אביב בת דורון רימון בת אביטל זיו ציון בן אליס אורי בן שלומית אסף בן יוכי יוכבד עמית בן אודל גל ניסים בן שרה דניאל ראובן בן נלה אלירז בן רחל (רחלי) דביר בן חגית תומר בן אלקה ינון יוסף בן שרון יוסף חיים בן זיווה אוראל בן סוזי שאול שלום בן רות דוד בן מיכל עדה בת אסתר דוד בן גרציה לביא בן יעל אריאל בן רות שלמון אלישיב בן רחל בריינה שי בת שירי אברהם בן חיה דן בן לירז יהונדב בן פריבה יעל בת גילי יובל בן מירית אביהו בן יהודית
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
עול מצוות
ערכים
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
האור שבמצוות - פרק 1
- ..
שי מזרחי
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
פטר חמור
זאב גרינוולד
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
לעושי המצוות מובטח שכר. האם ניתן לראות אותו?
השאלה
לעושי המצוות מובטח שכר. האם ניתן לראות אותו?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
רבים שואלים את השאלה הבאה: מדוע אין הקב"ה משלם את שכרו של האדם כאן, בעולם הזה? אחת התשובות היסודיות לשאלה זו היא, שרק בדרך זו נשמרת בידי האדם אפשרות הבחירה החופשית בין טוב לרע. אילו היו משלמים את שכר המצוות או את עונש העברות מיד בעולם הזה, איזו בחירה היתה נותרת ביד האדם? כאשר התמורה ניתנת בו במקום ובאופן מיידי, אין צורך בתבונה אנושית כדי להשכיל ולבחור בטוב. תשלום מיידי מביא לאילוף ולא לחינוך.
האדם מסוגל לצעוד בנתיבות החינוך. האדם מצטיין בכך שהוא מסוגל לחשב את מהלכיו בראיה לטווח רחוק יותר. בינתו נבחנת בכך שהוא רואה לא רק את המצוי בהווה ובהישג יד, אלא גם את העתיד לקרות. ביכולתו לתכנן את מהלכיו מספר צעדים קדימה. אדם מעמיק וחושב מסוגל לראות גם את העתיד הרחוק, ומפני כך האדם נקרא לחשב "שכר מצוה כנגד הפסדה". משמעות חישוב זה היא, שלמרות ההפסד הנראה לעין השטחית, על האדם לצפות לשכר הרב השמור לו בעתיד. מבט זה הוא יסודה של הבחירה האנושית. בתחום זה בולטת מעלת האדם הבוחר בטוב, למרות שהתמורה מתאחרת לבוא. בחירה זו היא המביאה לעשיית מעשים טובים, למרות שתוצאותיהם תהיינה ניכרות רק בטווח רחוק, טווח שהוא מעבר לתחומי העולם הזה.
סיבה חשובה נוספת לכך ששכרן של המצוות משולם ניתן בעולם הבא, נובעת מעצם מהות משפטי ה'. הקב"ה הוא בלתי מוגבל ואין לו קץ, מאחר שכן, גם הגמול שהוא מעניק לבריותיו הוא נצחי ובלתי מוגבל. שכר העולם הזה, גדול ככל שיהיה, הריהו מוגבל ובר חלוף. גם אם יחיה אדם כל ימי חייו כשהוא משופע בטובה, מבלי שמץ של צער ועגמת נפש, סופו של דבר, טובתו מצטמצמת לתקופה בת כמה עשרות שנים. לא כך הם פני הדברים כאשר מדובר בשכר העולם הבא. שכר זה, שהוא שכר רוחני, ואינו מוגבל וממנו נהנית הנשמה, שאף היא רוחנית וקיימת לעד. הטובה המובטחת בתורה, משמעותה, הטבה במושגים הבלתי מוגבלים של התורה. הדבר יתכן רק בעולם שכולו טוב וכולו ארוך. טובת העולם הזה ואריכותו הינם יחסיים, בעוד שטובת הקב"ה הינה מוחלטת, ולפיכך היא מתאפשרת רק בעולם הבא שאף הוא עולם מוחלט, נצחי ובלתי מוגבל.
אולם עדיין נותר להבין, שהרי פסוקים רבים בתנ"ך מתייחסים לשכר המצוות הניתן בעולם הזה. כדוגמת: "ונתתי גשמיכם בעתם" ועוד. לאור דברנו שמקום קבלת השכר האמיתי הוא העולם הבא, יובנו פסוקים אלו באופן הבא:
למקיים המצוות נשלח עזר ממרום, כדי שיוכל להמשיך להתקדם בדרכו ללא אבני נגף, ולקיים עוד ועוד מצוות. השכר הניתן כאן, משמעותו - יצירת תנאים נוחים ונאותים לקיום המצוות. באופן זה מגיע האדם למלוא תפקידו. הוא זוכה, מתוך נחת, שלוה ושפע, לקיים מצוות רבות, להתקרב לבוראו, ולזכות לטוב המוחלט, הצפון לצדיקים לעתיד לבוא.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
    שבת
  • טעמי המצוות
  • אקטואליה יהודית
  • פרקי אבות
  • סיפור לשבת
  • מושגים ביהדות
  • תהילים
  • ארכיאולוגיה
  • כשרות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה