ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
עול מצוות
ערכים
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
מבט מאוזן על הכנסת אורחים
דוד ברוורמן
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
פטר חמור
זאב גרינוולד
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
האמנם השחיטה הכשרה מתחשבת בצער בעלי חיים של הבהמה?
השאלה

האמנם השחיטה הכשרה מתחשבת בצער בעלי חיים של הבהמה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

למעשה, השחיטה הכשרה היא אחד האופנים המהירים והבלתי כואבים ביותר שיתכנו. הנושא נידון רבות כבר מספר דורות. נכתבו על כך ספרים רבים. היו אנשים שהקדישו את חייהם כדי להוכיח שעל פי כל אמת-מידה, השחיטה היהודית הינה הומנית ביותר. אחד המפורסמים בתחום זה הוא הרב אליהו מונק מאנגליה, שספרו "השחיטה" הפך לאבן יסוד בתחום זה. אמנם אין אנו מקיפים את כל הטעמים שבשלהם ציוה ה' לקיים את המצוות, גם לא כל הטעמים של השחיטה ידועים לנו. אולם טעמים רבים ידועים והם נדפסו בספרים העוסקים טעמי המצוות. אחד הטעמים המרכזיים לאופן שבו יש לבצע שחיטה כשרה הוא צער בעלי חיים. באופן זה מצמצמים עד למינימום את הצער הנגרם לבהמה. לדאבון לב, דוקא פעולה הומנית זו מותקפת על היותה, כביכול, פעולה אכזרית. הנסיון מורה, שהתנגדות של מדינות שונות לשחיטה היהודית היא בעיקרה פוליטית, והיא באה לתת מענה למגמות אנטישמיות. הדברים באו לידי ביטוי גם בגרמניה בתקופת טרום השואה. הנושא נחקר ואומת ואין ספק שהשחיטה היהודית היא הומנית ביותר. חשוב לא להגרר אחר מגמות תקשורתיות או אחר דעות מדינאים בארצות מסויימות, אלא להצמד לעובדות מוכחות בלבד. ראשית, יש להדגיש שצער בעלי חיים אסור מן התורה. מי שמכיר את תולדותיהם של גדולי ישראל יודע היטב באילו רחמים הם התייחסו אל עולם החי, מכוח צוו זה של התורה. ברור לנו שהתורה חייבת להיות עקבית בנקודה זו. לא יתכן שהיא תצווה לשחוט בצורה שתכאיב לנשחטים. אנו מצפים שאופן השחיטה על פי התורה יהיה בצורה הטובה ביותר, שלא תפגע בבהמה. השאלה הניצבת בפנינו: האם ניתן להוכיח הנחה זו עפ"י הבחינה המדעית? כל רופא מתחיל יגיד שאם קיימת ירידה פתאומית בלחץ הדם בבסיס המוח, גורם הדבר לאיבוד הכרה מיידי. היהדות טוענת שמיד עם השחיטה מאבדת הבהמה את הכרתה ואינה חשש כלל בצער השחיטה, כפי שהדברים יבוארו להלן. אנשי השדולה המתנגדים לשחיטה בצורתה הנוכחית, דורשים להמם את הבהמה באמצעות מכת חשמל במוח, שתגרום לאיבוד ההכרה. אנו היהודים איננו יכולים לקבל עצה זו, כי מכת חשמל זו תגרום לנקב בקרום המוח, שהוא אחד משמונה עשרה הטריפות המטריפות את הבהמה ואוסרות אותה לאכילה. במשך עשרות שנים היתה התשובה שלנו לשדולה הנוצרית שאין צער בעלי חיים בשחיטה היהודית. כי כאשר הסכין, החד מאין כמוהו, חותך את הקנה ואת הוושט, הוא משסף גם את העורק הראשי. ממילא, בשעת החיתוך יש ירידה מיידית בלחץ הדם, הגורמת לבהמה איבוד הכרה. עצם החיתוך לוקח פחות מחצי שניה. הסכין חד מאד יותר מחדות סכיני גילוח. כשמתחיל לכאוב לבהמה היא שרויה כבר בעלפון. תגובת אגודת צער בעלי חיים היתה שאמנם נכון שהעורק הראשי נחתך באותה שנייה, אולם קיים עורק נוסף היוצא מן הלב והוא הנכנס למעגל וויליס וממנו למוח. זהו עורק הנמצא בחלק האחורי של הצוואר, בעורף. הוא עובר דרך החוליות והוא נקרא העורק הוורטבראלי, העורק החולייתי. והרי על פי השחיטה היהודית אסור לשסף את כל הראש, כך שעורק זה לא נחתך והדם זורם באין מפריע למוח. זאת אומרת, שלא תהיה ירידה חדה ומהירה בלחץ הדם כפי שאנו טוענים, וממילא איבוד ההכרה אורך כמה דקות, דקות של ייסורים קשים לבהמה. כל הדברים הללו נכונים לגבי כל היונקים מלבד הבהמות מעלות הגרה, הכשרות לאכילה. העורק החולייתי שלהן אמנם מטפס בגובה העורף כמו אצל שאר היונקים, אבל עד קרוב למעגל וויליס, הוא לא נכנס אליו. העורק של הבהמות הכשרות, מעלות הגירה, מתכופף לתוך העורק הנחתך בשחיטה וכל הדם שבו לא זורם למוח, כי אם לתוך העורק הנחתך. ממילא הדם הזורם מן הלב דרך העורק החולייתי יוצא גם הוא לחוץ בנקודת השחיטה. ברגע השחיטה יורד פתאומית לחץ הדם בגזע המוח והבהמה מאבדת מיידית את הכרתה. התורה היא עקבית עד הסוף כאשר היא אוסרת להכאיב לעולם החי. אין כאב לבהמות המותרות לנו באכילה. השחיטה לא מכאיבה להן כלל ובדרך זו אין צער בעלי חיים.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
קורונה
  • העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • אקטואליה יהודית
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  קורונה |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: