ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
עול מצוות
ערכים
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
מבט מאוזן על הכנסת אורחים
דוד ברוורמן
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
פטר חמור
זאב גרינוולד
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מדוע ניתנו לנו המצוות?
השאלה
מדוע ניתנו לנו המצוות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
המצוות הן התכלית לקיומה של ההוויה כולה. העולם נברא בצורתו הנוכחית, כדי שניתן יהיה לקיים בו את המצוות. אך לא זו בלבד שהעולם קיים בזכות קיום המצוות, אלא יותר מכך, הוא נברא כדי שהמצוות תקויימנה
כאשר רצה הבורא לברוא את העולם הוא הסתכל בתורה, בכל מילה ומילה, וברא כנגדה את פרטי הנבראים בעולם. כל הפרטים של כל העולמות רמוזים בתורה ונבראו לפיה. התורה היא התכנית המושלמת שעל פיה נברא העולם. התורה - בלימודה ובקיום מצוותיה - הינה התכלית של כל הבריאה.
נעמיק מעט בנקודה זו: לכאורה חיובנו לעבוד את ה' על ידי קיום התורה ומצוותיה נובע מכך שה' הוציא אותנו ממצרים, כמו שכתוב בתורה (שמות כ', ב'): "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים". מצוות רבות ניתנו בתורה כזכר ליציאת מצרים.
גלות וגאולת מצרים אינן הסיבה לחיובן של המצוות. להיפך, המצוות שהקב"ה חפץ לזכות אותנו בהן, הן היו הסיבה לגלות מצרים ולגאולתה. כלומר, גלות מצרים וקושי השיעבוד היו אמצעי לכך שבסופו של דבר תתרחש היציאה ממצרים, והיא תחייב אותנו לקבל עול מלכות שמים ועול מצוות באהבה ובשמחה, במקום עול העבדות לפרעה.
לאור זאת, ניתן לקבוע שגם המצוות שאנו יודעים את טעמן, כגון, מצה שאמרו בה את הטעם שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ עד שגאלם ה', וקרבן פסח שנצטווינו להקריבו מפאת העובדה שפסח ה' על בתי אבותינו בעת מכת בכורות, טעמים אלו אינם הסיבה היחידה של המצוה. הטעם מדגיש את החוב המוטל עלינו לקיים מצוה זו, כדי שלא נהיה כפויי טובה, אולם עיקר יסודה של המצוה אינו מפני מה שהיה במצרים, שהרי התורה קדמה לעולם. עוד לפני בריאת העולם היתה התורה קיימת והיתה כתובה בה מצות מצה. אברהם אבינו וכל האבות קיימו את כל התורה כולה לפני שניתנה. בליל ט"ו בניסן אכל אברהם מצה למרות שגלות מצרים טרם התרחשה. כאמור, מצוות אלו לא צמחו מגאולת מצרים, אלא להיפך, בזכות מצוות פסח ומצה, שחיובן חל בלילה זה, צמחה גאולתם של ישראל ממצרים בלילה זה.
כל טעמי המצוות מובנים באופן דומה. לא מפאת הטעם נעשית המצוה. את המצוה עצמה רצה ה' לתת לנו מחמת טעמים השמורים עמו, ויחד עם זאת, כדי שנקיימן בשמחה וברצון סיבב ה' שהמצוות תצאנה לפועל בצורה שיהיה להן טעם מובן בשכלנו. אולם, כאמור, הטעם אינו הסיבה היחידה לקיום המצוה.
גם המצוות השכליות, כגון: "לא תרצח" ו"לא תגנוב", סיבת איסורן אינה מפאת העובדה שכל אדם ישר מבין את הגנות הגדולה הטמונה ברציחה ובגניבה ומואס בהן מחמת הטבע האנושי. המצב הינו הפוך, ה' רצה לאסור את הרציחה והגניבה מטעם הכמוס עמו, ולכן הוא השריש וקבע בטבע האדם נטיה למאוס בהן ולהתרחק מהן.
זאת ועוד, מכיון שהקב"ה ברא את התורה ורצה שבני אדם יקיימוה ויזכו על ידה, לכן הוא ברא עולם שבאמצעותו תהיינה אפשרות ויכולת לקיים את מצוות התורה. נמצא שהתורה לא נבראה למען הבריאה, אלא, להיפך, הבריאה נבראה למען התורה! ממבט זה אנו נוכחים להכיר את חשיבות התורה, שהרי כל הבריאה נבראה כדי להיות אמצעי לקיום התורה. כל פרט בבריאה נברא לצורך קיום חלק כלשהו מהתורה.
יסוד זה שכל הבריאה נבראה למען התורה, מקנה לנו מבט חדש על קשיי החיים ונסיונות הבחירה של הציבור והיחיד. ההשקפה המקובלת היא שאמנם קיימים בחיים קשיים המפריעים לקיום התורה והמצוות, אולם אף על פי כן עלינו להתאמץ ולהתגבר עליהם כדי לעשות את רצון ה'.
למעשה, המבט הנכון הוא שהקב"ה יצר בבריאה בכוונה תחילה נסיבות ומצבים קשים, כדי שנמלא את התפקיד שלמענו נברא העולם כולו, והוא, לקיים את המצוות בכל הנסיבות! לדוגמה, יש טוענים שקשה לנהל מדינה מודרנית תוך כדי השבתת המשק לצורך שמירת שבת ושמיטה, אך האמת שונה. אדרבה, ה' יצר קשיים אלו כדי שנשמור את מצוותיו בכל מצב.
כך הם פני הדברים גם בחיי כל יחיד ויחיד. הנסיונות והקשיים החורגים מרמת הקושי הרגילה, אינם מצב של 'בדיעבד' בעבודת ה', כלומר, שמחוסר ברירה עלינו לעמוד גם במצבים אלו ולעשות בהם את רצון ה', אלא להיפך, הקב"ה מביא עלינו את הקשיים הללו כדי לרומם אותנו בזכות העובדה שאנו עובדים אותו גם מתוך קשיים. עלינו לראות בקשיים אלו מתנה והטבה מה', היוצר תנאים שיגרמו לנו להתעלות עצמית גדולה ביותר.
שלח לחבר
נתקבלו 1 תגובות
פתיחת כל התגובות
🗨
  הוסף תגובה
אלה המיצוות בורא העולם נתן מצוות הסיבה להטיב נבראיו ובחרת בחיים שעץ חיים היא למחזקים בא יכולת לקדש את החיים היא היכולת לבחור בטוב ולסור מהרע רע מלשון רצון עצמי . החיים הם מה שאנחנו עושים והמשמעות שיוצקים למעשנו המצוות הם הכלי לקידוש החיים.

נושאים ראשיים
קורונה
  • העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • אקטואליה יהודית
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  קורונה |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: