אבידן משה בן מינה רבקה רום בן תמר ניר בן אורנה גד בן שרה אריאל(אברהם) בן שרה ליאור בן אילנה שגיא אשר בן טובה עידן בת דלית אברהם מרדכי בן לאה  נדב בן עליזה אהרן בן לילך סולטנה איתן מאיר בן אסתר שמואל פנחס בן רבקה תומר בן ציפורה משה חי בן פנינה תומר יוסף בן קרן חיה לידור בן גיטה קארין בת לובה אהרון יהושוע בן חיה שושנה שריה בן אביבה לירז לריסה בת רונית מתן בן סילביה אביהו בן ענת שלמי שלמה בן יעל אורה תום בן מגי אלירן בן שולמית רז בת דורון דבורה בת מלכה נעמה בת איילת נריה אורי בן אבישג קשת בן נטליה ליאורי מוריה אמיני  דוד בן נלה אורן בן אילנה יובל בן מירית שמואל חנוך בן חנה זלדה נועם יוסף בן חנה ענת אדיר בן חווה אלחנן בן אורית יהונתן בן רחל טל בן ולרי לאה ליאור בן אוסנת אריאל בן סילביה מוניקה שירה בת עדנה שרגא אוריאל בן אסתר אלקנה בן אלישבע רבקה ליאורה בן ג´ואנה חנה אופק בן לבנת נערן חיים בן רחל פרלה יובל בן רינה אבידן משה בן מינה רבקה רום בן תמר ניר בן אורנה גד בן שרה אריאל(אברהם) בן שרה ליאור בן אילנה שגיא אשר בן טובה עידן בת דלית אברהם מרדכי בן לאה  נדב בן עליזה אהרן בן לילך סולטנה איתן מאיר בן אסתר שמואל פנחס בן רבקה תומר בן ציפורה משה חי בן פנינה תומר יוסף בן קרן חיה לידור בן גיטה קארין בת לובה אהרון יהושוע בן חיה שושנה שריה בן אביבה לירז לריסה בת רונית מתן בן סילביה אביהו בן ענת שלמי שלמה בן יעל אורה תום בן מגי אלירן בן שולמית רז בת דורון דבורה בת מלכה נעמה בת איילת נריה אורי בן אבישג קשת בן נטליה ליאורי מוריה אמיני  דוד בן נלה אורן בן אילנה יובל בן מירית שמואל חנוך בן חנה זלדה נועם יוסף בן חנה ענת אדיר בן חווה אלחנן בן אורית יהונתן בן רחל טל בן ולרי לאה ליאור בן אוסנת אריאל בן סילביה מוניקה שירה בת עדנה שרגא אוריאל בן אסתר אלקנה בן אלישבע רבקה ליאורה בן ג´ואנה חנה אופק בן לבנת נערן חיים בן רחל פרלה יובל בן רינה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
עול מצוות
ערכים
אכילת חזיר
אהרן לוי
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
האור שבמצוות - פרק 1
- ..
שי מזרחי
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
פטר חמור
זאב גרינוולד
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מדוע יש צורך בסייגים ובהרחקות מן החטא?
השאלה

מדוע יש צורך בסייגים ובהרחקות מן החטא?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

יורשה לי לפתוח את התשובה בסיפור מפורסם: במשפטו של נהג שדרס אדם, התפרץ הנהג הנאשם וקרא: "אינני אשם! לא יכולתי בשום אופן לעצור את הרכב במרחק כה קצר. איש לא יוכל לעצור בבת אחת מכונית הנוסעת במהירות של 140 קילומטר לשעה!" הקהל שנכח באולם פרץ בצחוק. השופט היסה את הקהל, ובפנותו אל הנאשם הסביר: "החוק אינו תובע ממך לעשות מה שאינך יכול לעשות. החוק דורש להעניש אותך, על שהגעת מתוך רשלנות ופזיזות למהירות מסוכנת, ושוב לא יכולת לשלוט על מכוניתך ולעצור אותה בזמן". הבורא שברא את האדם, יודע שבהתנגשות חזיתית עם היצר הרע, סיכויי העמידה של האדם הם אפסיים. לכן מדריכה היהדות את האדם מישראל: הימנע מהתנגשות חזיתית עם היצר. עקוף אותו! רב חובל, המנווט את ספינתו באיזור שמצויים בו קרחונים, אינו מעוניין "ללמדם לקח". הוא מתחמק מהקרחונים ככל יכולתו. הוא יודע שגם התחככות קלה בין ספינתו לבין קרחון עלולה להיות הרת אסון. שאיפתו היא להגיע ליעדו בשלום ולא "לנצח" את הקרחונים. בתחילתו של כל יום אנו מבקשים בתפילה: "ואל תביאנו לא לידי נסיון, ולא לידי בזיון". הנסיון והבזיון עלולים להיות קשורים זה לזה. לכן, אנו מבקשים מה' שיחסוך מעמנו את המפגש הישיר עם החטא. דיני ייחוד, לדוגמא, תפקידם למנוע מן האדם את נסיון ההתמודדות עם היצר בתנאים נחותים. כמו כן, העוסק בכספי ציבור לפי הנחיות חז"ל, לא יגיע לאפשרות של חשד בו, ובודאי לא יתפתה למעול בכספי הציבור. וכן, המקפיד על דיני מוקצה בשבת, רחוק הוא מרחק רב מאפשרות של חילול שבת אפילו בשוגג. חיי המעשה היום-יומיים פועלים בקביעות לפי עקרון הזהירות וההתרחקות מסכנה. בטיחות בעבודה באתר בנייה אין פרושה הצבת אמבולנס וצוות רפואי במקום דרך קבע לטיפול בפועלים הנופלים מהפיגומים. פירושה הוא מערכת של אמצעי בטיחות ונוהלי עבודה המבטיחים שאיש מן הפועלים לא יפול מהפיגומים. גדולתה של התורה מתבטאת בכך שהיא ריאלית, היא בנויה לפי מבנהו הפסיכולוגי של האדם. אין היא מציבה יעדים שרק אחד בדור יוכל להשיגם. היעדים מדורגים, כל אחד יכול לעלות במדרגות ולהתקדם לפי נתוניו. החטא אסור! אך אין מסתפקים באמירה זו. מציבים סביבו גדרות. השמירה מפני פריצת גדרות מוטלת על כל אדם. קל לומר לשיכור: "אל תשתה", אך הדבר אינו יעיל. עדיף לומר לו שידיר את רגליו מהסמטה שמצוי בה בית המזרח. כך משיגים תוצאות! הסייגים הם המאפשרים לנו לצעוד בדרך חיינו בלי למעוד ולהכשל. נסיעה בהתאם לתמרורי האזהרה שהציבו חז"ל, הינה נסיעה בטיחותית, נסיעה המביאה את הנוסע אל היעד המבוקש.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
    שבת
  • טעמי המצוות
  • אקטואליה יהודית
  • פרקי אבות
  • סיפור לשבת
  • מושגים ביהדות
  • תהילים
  • ארכיאולוגיה
  • כשרות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה