אריאל בן אינה אורציון בן אוסנת אליקים שלמה בן אבישג בועז בן שרה יותם בן נועה יעקב ישראל בן מירב עומר בן טלי נתנאל בן אסתר חגי נפתלי בן אסתר אביגיל דקל בן חיה גאולה יותם בן איריס צחי יצחק בן שושי שושנה אנדריי בן יבגניה מתן בן אפרת עדן בת אילנה אופק בן אורלי שגיא בן נעמית יואב בן ידידה רותם בן אדווה מקסים בן טלה פלג בנימין בן סיגלית דניאל בן טניה תומר בן נורית אופק בן ענת מרגלית ברטה בת ליטה צוריאל שמחה בן אסתר אמיר יוסף בן חוה פדיה מנחם בן חוה רחל יוסף עמי נס בן מרים  שני בת רחל מיכל אליהו מיכאל בן רחל תמיר בן חרות ליאור בן נתנאל אלעד בן רונית איתן בן סול אסף בן יוכי יוכבד ניסים בן מזל שמעון פנחס בן רבקה יהושפט בן ציון רון בן חבצלת יהונתן בן שושנה משה בן ציפורה מרט בועז בן לודמילה ליעד אפלבוים בן אמה אליהו בן שושנה נווה בן עדי שי בת שרי עמוס בן אורית משה בן אסתר  רוני בן סבטלנה אריאל בן אינה אורציון בן אוסנת אליקים שלמה בן אבישג בועז בן שרה יותם בן נועה יעקב ישראל בן מירב עומר בן טלי נתנאל בן אסתר חגי נפתלי בן אסתר אביגיל דקל בן חיה גאולה יותם בן איריס צחי יצחק בן שושי שושנה אנדריי בן יבגניה מתן בן אפרת עדן בת אילנה אופק בן אורלי שגיא בן נעמית יואב בן ידידה רותם בן אדווה מקסים בן טלה פלג בנימין בן סיגלית דניאל בן טניה תומר בן נורית אופק בן ענת מרגלית ברטה בת ליטה צוריאל שמחה בן אסתר אמיר יוסף בן חוה פדיה מנחם בן חוה רחל יוסף עמי נס בן מרים  שני בת רחל מיכל אליהו מיכאל בן רחל תמיר בן חרות ליאור בן נתנאל אלעד בן רונית איתן בן סול אסף בן יוכי יוכבד ניסים בן מזל שמעון פנחס בן רבקה יהושפט בן ציון רון בן חבצלת יהונתן בן שושנה משה בן ציפורה מרט בועז בן לודמילה ליעד אפלבוים בן אמה אליהו בן שושנה נווה בן עדי שי בת שרי עמוס בן אורית משה בן אסתר  רוני בן סבטלנה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
עול מצוות
ערכים
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
האור שבמצוות - פרק 1
- ..
שי מזרחי
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
פטר חמור
זאב גרינוולד
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מה משמעות הציטוט: ``עבירה מטמטמת לבו של אדם``?
השאלה

מה משמעות הציטוט: "עבירה מטמטמת לבו של אדם"?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

לצורך הסברת מאמר חז"ל זה יש להקדים מספר הקדמות. א. דברי חז"ל נכתבו ונוסחו לפני אלפיים שנה. הדברים נכתבו במלים מדוייקות לפי כללי לשון הקודש, השפה שנכתבה בה גם התורה. לשון זו עברה תנודות שונות עד שהגיעה לדורנו. השפה העברית, המדוברת כיום, אינה העתק מדוייק של לשון הקודש ההיסטורית. תחיית השפה העברית לפני קרוב למאה שנה חוללה בה שינויים שונים, המתבטאים בעיקר במינוח העדין ובהבנה המעמיקה של המלים ושל הביטויים. ב. בנוסף לכך, המובן המקובל של "מטומטם" כיום, הוא בבחינת 'סלנג', ביטוי שנוצר בשפת הרחוב, ואינו מקביל לביאור המדוייק של המלה. אין ספק שהגנאי והזלזול הכלולים במלה זו כיום, הינם "תוצרת מאוחרת", ואינם מצויים במקור. ג. מאמר חז"ל זה מקורו בתלמוד הבבלי במסכת יומא. הוא עוסק באדם האוכל מאכלים אסורים, כגון טרפות, נבלות וכדומה. המאמר קובע, שאכילה זו מחדירה לגופו של אדם מאכלים אסורים. הללו הופכים לחלק בלתי נפרד מגופו, ומחוללים בלבו מהפכה מסויימת. ד. כידוע, בלבו של כל יהודי קיימת נקודה פנימית, זיק יהודי שאינו כבה לעולם. ניתן להבחין בו בעתות פחד, מצוקה או שמחה פתאומית. בשעות עלו חש האדם לעתים קרובות תחושה של קשר בלתי אמצעי עם ה', עם אבינו שבשמים. סיפורים אין ספור סופרו על אירועים כאלו, שאירעו לאנשים שבחיי השגרה היו רחוקים מאוד מהיהדות. ה. טמטום בלשון הקודש משמעותו אטימה או טשטוש. מאכל אסור גורם לאטימה רוחנית של האדם. הנקודה היהודית מתכסה בכיסוי נוסף, והיא תתקשה יותר מבעבר להתגלות במלוא תפארתה. מחיצה נוספת הוקמה בין האדם לאביו שבשמים. לאותו אדם יהיה קשה יותר להתרגש לנוכח גילוי רוחני, להתפעל מרעיון תורני או לצעוד צעד כלשהו לכיוון היהדות. אכילת מאכלים אסורים מחדירה גם הרגשת טינה לליבות האוכלים כלפי מקיימי המצוות. שנאה רבה קיימת כיום אצל חלק מבני עמנו כלפי שומרי התורה. אחת מסיבותיה הוא תחום האכילה. ו. אנשים רבים, החפצים להתחיל בקיום מצוות, שואלים באיזו מצוה להתחיל. פעמים רבות עונים להם שיימנעו מאכילת טרפות. הסיבה לתשובה זו היא, שכל עוד האדם מפטם את עצמו במאכלים אסורים, לבו אטום, ומכשולים רבים עומדים בדרכו. ז. לסיכום, ה"טמטום" שנתקלת בו, איזו זהה למושג המוכר לנו מהשפה היום יומית. אוסיף, שמבחינה רוחנית ייתכן שהוא חמור ממנו, שהרי אדם חסר דעה אין מאשימים. לעומת זאת, בתחום הרוחני, אדם שמסוגל להגיע לשלב גבוה יותר, ונעצר אי שם בתחתית הסולם, הינו אחראי למעשיו, ומוטל עליו להתגבר על המכשולים הניצבים בדרכו.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
    שבת
  • טעמי המצוות
  • אקטואליה יהודית
  • פרקי אבות
  • סיפור לשבת
  • מושגים ביהדות
  • תהילים
  • ארכיאולוגיה
  • כשרות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה