בן צמח בן נעמה עודד בן מיכל שלמה חיים בן מרסל מיכאל בן בת שבע עומר בן רבקה אלחנן בן מרים איתיה בן אפרת איתמר ניסים בן מלכה דינה יהונתן בן אופיר אלכסנדר בן אוקסנה מעיין בת גלי שגיא בן נעמית רחמים ישי בן אורית יעל לייבושור בת גילי שי בן רבקה אביטל איון בן ילנה עידו יעקב בן טירנה אהרון יהושע בן חיה שושנה עדן בת עליזה שגב בן הילה שלב בן הילה עמירם בן שרה אפיק בן לימור רונן בן מרים דוד בן איינעלם פלג פנחס בן יפה יאיר זכריה בן אורלי יובל בן בתיה סהר בן תמר עידו בן עדנה עמית בן יפה שמואל בן סגולה סיגלית אבישי בן חנה זעליג לייב בן ברכה לאה עידו בן כוכבה דניאל בן שמרית שירי בת תמר טל בן נטע אביאל בן עפרה רוזה שושנה בת זויה דניאל בן יפעת אפרת משה בן אינה אמנון סאן בן שרה אביתר בן גליה נריה בן ציונה נעם בן להבה אוראל בן חדוה ציפורה שרגא אוריאל בן אסתר טוביה ראובן עזרא בן לנה דורון בת אפרת בן צמח בן נעמה עודד בן מיכל שלמה חיים בן מרסל מיכאל בן בת שבע עומר בן רבקה אלחנן בן מרים איתיה בן אפרת איתמר ניסים בן מלכה דינה יהונתן בן אופיר אלכסנדר בן אוקסנה מעיין בת גלי שגיא בן נעמית רחמים ישי בן אורית יעל לייבושור בת גילי שי בן רבקה אביטל איון בן ילנה עידו יעקב בן טירנה אהרון יהושע בן חיה שושנה עדן בת עליזה שגב בן הילה שלב בן הילה עמירם בן שרה אפיק בן לימור רונן בן מרים דוד בן איינעלם פלג פנחס בן יפה יאיר זכריה בן אורלי יובל בן בתיה סהר בן תמר עידו בן עדנה עמית בן יפה שמואל בן סגולה סיגלית אבישי בן חנה זעליג לייב בן ברכה לאה עידו בן כוכבה דניאל בן שמרית שירי בת תמר טל בן נטע אביאל בן עפרה רוזה שושנה בת זויה דניאל בן יפעת אפרת משה בן אינה אמנון סאן בן שרה אביתר בן גליה נריה בן ציונה נעם בן להבה אוראל בן חדוה ציפורה שרגא אוריאל בן אסתר טוביה ראובן עזרא בן לנה דורון בת אפרת
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
 
סמינר רווקות 23.1.25
  ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
האם היום בו נולד האדם משפיע על אופיו?
ערכים
נשמת האדם לאחר פטירתו
זאב גרינוולד
המושג יצר הרע
שי הורוויץ
שם האדם ומשמעותו
זאב גרינוולד
קדושת התפילין
נח גוטמן
הרצאות דומות
לחזור עם תשובה - עונה 1 - ..
אהרן לוי
חטא אדם הראשון - פרק 1
..
ינון קלזאן
סוד הצדק העליון - פרק ..
אהרן לוי
דרך ה` - פרק 1
- ..
יעקב אסטרייכר
אפיקים של אמונה - פרק ..
צביאלי בן צור
מאמרים בנושא
מלחמת גוג ומגוג
ערכים
יראת שמים
ערכים
זכות אבות
יהודה רובן
ההתבוללות כגורם לשואה
ערכים
מהי ענוה אמיתית?
אהרן לוי
מאמרים נוספים
הבדל בין נס לטבע
השאלה
16/01/2013
מהו ההבדל בין נס לטבע, הרי שניהם נעשים על ידי הקב"ה?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
הטבע הוא חוק שחוקק הקב"ה בבריאה, ועל פיו היא נוהגת בדרך של סיבה ומסובב באופן תמידי. רק לעתים, בעקבות כורח גדול, ולמי שיש בידו זכויות מיוחדות, הקב"ה יוצא מגדרה של מציאות זו, ומחולל נסים גלויים שאינם מוסברים על פי המהלך הטבעי. ואכן כך התרחשו כל הנסים שבמקרא.
ניתן להבין את מושגי סיבה ומסובב על פי הדוגמה הבאה: מה מסובב את התהוות התבואה וצמיחתה? התשובה הנראית לעין היא, מכיוון שהכינו את האדמה, חרשו אותה, וזרעו בה זרעים והשקו אותה במים, מובנות כל הסיבות הטבעיות לגידול התבואה.
כשנדייק יותר וננסה להתעמק בעניין, תעמוד שוב השאלה לפנינו: הרי למעשה איננו מכירים את המהלך שהוא הסיבה המסובבת את המסובב, רק יודעים אנו שכך מתרחש התהליך באופן תמידי. ואם כן, שוב נשאלת השאלה: האם אין תהליך זה בגדר של נס תדיר, אלא שהורגלנו אליו? נצייר לנגד עינינו את ההתרחשות הבאה: אילו ראינו קבר אשר המת נקבר בו לפני זמן רב וכבר נאכל כל בשרו, והנה, אט אט מעומק הקבר מתחיל לצמוח גוף אדם, והוא עולה על פני הקרקע. הקבר נפתח ועולה ממנו אדם חי ככל בני האדם החיים. מה היינו אומרים? האין זה הנס הגדול של תחיית המתים? מדוע אם כן, לא נבחין בנס זה גם בתבואה הנזרעת בארץ, שלאחר ריקבונו של הזרע מתחילה לצמוח מתוך הריקבון תבואה חדשה. האין זה נס של תחיית המתים?
ההבדל היחיד הוא, שלתחיית המתים של אנשים לא הורגלנו, ולתחיית המתים של התבואה הורגלנו. אילו אך היינו רגילים להיפך, היינו מכנים את תחיית המתים המתרחשת בבית הקברות - טבע, ואת תחיית המתים המתרחשת בזרעים - נס.
אולם האמת היא, שאין בין נס לטבע מאומה - הכל נס הוא; בכל העולם כולו לא קיימת סיבה לבריאה זולת רצונו של ה', רצון המתבטא במעשיו ובהנהגתו. כל אשר ברצונו מתהווה מאליו. אנו קוראים נס לרצון ה' שמתהווה בענין שלא הורגלנו אליו, והחידוש פועל ומשפיע עלינו כדי שנתעורר ונראה את יד ה'. לעומת זאת, אנו קוראים טבע למקרים בהם רצונו של ה' הוא שתתמיד בהם הנהגה שאנו רגילים אליה.
זאת ועוד, על האדם להתפעל מגדלותו של הקב"ה תוך כדי התבוננות בכל פרט הקיים בבריאה - בחוקי הטבע ובהשגחה הפרטית החופפת על הנבראים. דוד המלך מבטא זאת באמרו (תהלים יט, ב-ד): "השמים מספרים כבוד א-ל ומעשה ידיו מגיד הרקיע, אין אומר ואין דברים בלי נשמע קולם...". זריחת השמש ושקיעתה מדי יום ביומו, הינן תופעות המעידות כמאה עדים על כבוד ה'. באין אומר ובאין דברים מהדהדת עדות זו בעוצמה אדירה בחלל העולם.
על פי השקפת היהדות אין הבדל מהותי בין תופעת המן שירד לישראל במדבר סיני בצורה נסית מדי בוקר לבין פירות העץ והאדמה הצומחים באופן תמידי לצורך מחייתנו. אדם המצליח להתעלות מעל המבט השגרתי, מוצא גם בסדרי הטבע את טביעת אצבעותיו של הקב"ה.
חכמתו העליונה של ה' גזרה, שבדרך כלל יתנהל הטבע במסלול קבוע, ורק לעתים רחוקות מאד הוא ישנה את מסלולו וינהג בצורה שאנו רואים אותה כבלתי טבעית. העובדה שבני אדם אינם מתפעלים ממעשיו של הקב"ה, נובעת מתוך בערות ומתוך חוסר שימת לב. אולם למרות כל זאת, התופעה מהווה פלא עצום: כיצד יתכן שבני אדם ינהגו כסומים עד שלא יבחינו במעשי ה' המתחוללים לנגד עיניהם?
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית