ליאור בן שרית אלמוג בן שנהב תומר בן נורית נועם בן חוה איילון בן אירית אביהו בן ענת איילון בן חוה אלעד בן חנה אליסיה בת לודמילה יצחק אהרון בן ציפורה שניר בן אירית הראל בן מירי אליה בן חיה גילה אילנה בת ססיליה דוד בן יעל מאור בן אילה נתנאל בן אסתר מאיר צבי בן מרגלית  גולן גבריאל בן אנג´לה ניר בן ריטה אורי בן סיגלית שלמה בן אילנה אריאל בן אינה שמואל בן סגולה סיגלית אלעזר בן מזל יותם בן איריס אחיעד יעקב בן שמואל גדליה דויד בן אינסה נעם בן אביטל אלקנה בן רוחמה אריה מנחם משה בן דינה טובה אהרן בן לילך סולטנה דור בן אילנה שירה בת ליטל שלום משה בן עליזה נועם בן אילנית נבו בן חגית יעקב ישראל בן מירב עידן בן מאירה עמיחי ישראל בן יסכה עומר בן אורלי אלון בן גלית עידן דניאל בן קרן יחזקאל בן מזל מור בת מלכה איתמר בן חוה נועם בן נורית אוריאן דוד בן עדי יהונתן יאשיהו בן דבורה חנן בן תמר ליאור בן שרית אלמוג בן שנהב תומר בן נורית נועם בן חוה איילון בן אירית אביהו בן ענת איילון בן חוה אלעד בן חנה אליסיה בת לודמילה יצחק אהרון בן ציפורה שניר בן אירית הראל בן מירי אליה בן חיה גילה אילנה בת ססיליה דוד בן יעל מאור בן אילה נתנאל בן אסתר מאיר צבי בן מרגלית  גולן גבריאל בן אנג´לה ניר בן ריטה אורי בן סיגלית שלמה בן אילנה אריאל בן אינה שמואל בן סגולה סיגלית אלעזר בן מזל יותם בן איריס אחיעד יעקב בן שמואל גדליה דויד בן אינסה נעם בן אביטל אלקנה בן רוחמה אריה מנחם משה בן דינה טובה אהרן בן לילך סולטנה דור בן אילנה שירה בת ליטל שלום משה בן עליזה נועם בן אילנית נבו בן חגית יעקב ישראל בן מירב עידן בן מאירה עמיחי ישראל בן יסכה עומר בן אורלי אלון בן גלית עידן דניאל בן קרן יחזקאל בן מזל מור בת מלכה איתמר בן חוה נועם בן נורית אוריאן דוד בן עדי יהונתן יאשיהו בן דבורה חנן בן תמר
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
האם היום בו נולד האדם משפיע על אופיו?
ערכים
נשמת האדם לאחר פטירתו
זאב גרינוולד
המושג יצר הרע
שי הורוויץ
שם האדם ומשמעותו
זאב גרינוולד
קדושת התפילין
נח גוטמן
הרצאות דומות
לחזור עם תשובה - עונה 1 - ..
אהרן לוי
חטא אדם הראשון - פרק 1
..
ינון קלזאן
סוד הצדק העליון - פרק ..
אהרן לוי
דרך ה` - פרק 1
- ..
יעקב אסטרייכר
אפיקים של אמונה - פרק ..
צביאלי בן צור
מאמרים בנושא
מלחמת גוג ומגוג
ערכים
יראת שמים
ערכים
זכות אבות
יהודה רובן
ההתבוללות כגורם לשואה
ערכים
מהי ענוה אמיתית?
אהרן לוי
מאמרים נוספים
מדע ותופעת הנס
השאלה
16/01/2013
האמנם סותר המדע את תופעת הנס?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
למכלול התופעות הנקלטות על ידי חושינו קוראים אנו בשם "טבע". נסיון החיים של האנושות הביא להכללה הקרויה בפינו "חוק טבע". כאשר נוכחו אנשים לדעת כי חפץ פלוני נופל אל האדמה, וכמוהו עוד ועוד חפצים, הגיעו להכללה הקובעת כי כל הגופים נמשכים אל כדור הארץ, והרי לך חוק טבע. בעזרת ניסויים ניתן לקבוע "כללי התנהגות" כמותיים ולהעניק להם את השם: 'חוק המשיכה'. אין כל הוכחה מדעית לעובדה שקיימים חוקים אלה, ואין כל הסבר מדעי או הוכחה לכך שהם קבועים לעולם ועד. מדעי הטבע מתבססים על ההנחה המוקדמת, שחוקי טבע קיימים בכל זמן ובכל מקום.
עם זאת, הסיבה להתנהגות הטבע תהיה תמיד מחוץ לתחום חקירת המדע, בשל היותה עוסקת במהות ובתכלית ובשאלות פילוסופיות לא כמותיות. לא תתכן חקירה מדעית בדבר סיבת חוקי הטבע ומקורם. ובאם מחר לא תזרח השמש, לא נוכל לתבוע את הטבע על "הפרת חוזה".
המדע מגביל את עצמו מראש לעיסוק בתופעות כמותיות ובשאלות: כמה? ואיך? הוא אינו עוסק במציאות רוחנית ובשאלות: לשם מה? מדוע? המדע גם מגביל את עצמו מראש רק לתופעות שניתן לחזור עליהן בכל פעם שרוצים.
בשל הגבלות אלו, ניתן לראות באמצעות השקפת העולם של המדע רק תמונה חלקית ביותר של העולם. המסתפק בתמונה חלקית מעין זו דומה לאדם המאמין רק לחושיו, ולגביו לא קיימים כלל גלי רדיו, מכ"מ, קרינה קוסמית וכו', באשר הם אינם מורגשים בחושים.
מציאותם של "חוקי טבע" כלשהם, היא הכרח הגיוני לקיום חיים במובן המקובל עלינו. לו יצוייר עולם שאין בו כלל חוקיות ארעית כלשהי, לא היה שייך המושג: נסיון חיים, ולא היה מקום לבחירה חופשית, כיוון שהאדם אינו יכול לשער את תוצאות מעשיו. בדרך זו יכולים אנו להעיז ולקרב לשכלנו את האפשרויות לסיבה של בריאת החוקיות בטבע. אולם מצד שני, הטבע הוא בבחינת ניסיון לאדם, אם יטעה לחשוב שהקב"ה מסר כוחות לטבע לפעול באופן עצמאי. זהו הליך החשיבה הכפרני הסבור שהאדם יכול לנצל את החוקיות שבטבע ולהשיג הישגים דרך השליטה על הסיבות הגורמות לדברים. מתוך ראיית מהלך העולם בדרך טבעית של סיבה ומסובב, עלול האדם לטעות ולחשוב שיש ביכולתו לנהל את הסיבות כחפצו, ולהשתדל בכוחו ובכשרונו להביא לתוצאות הרצויות. מבחינה דתית, צורת חשיבה כזאת היא פסולה בתכלית, ובעטיה מתרחק האדם מכל רגשות רוחניים.
יש המצביעים על נסים תמידיים המתרחשים בטבע, כמפל הטמפרטורות ההפוך וחידת אי התפוצצות השמש, למרות תהליכי היתוך גרעיני המתרחשים בה, ולומדים מכך את נפלאות ההשגחה העליונה.
די להתבונן בפלא הקבוע של חיבור נשמה רוחנית לגוף, כדי להתפעל ולחוש את מציאות ה' ואת השגחתו התמידית. המדע אינו יכול להסביר את החיבור המופלא בין הנשמה לגוף (הבעיה הפסיכופיזית). אין למדע הסבר באיזו דרך מסוגל צער עמוק לגרום להפסקת פעולתה של המכונה הביוכימית פיזיקאלית הקרויה אדם! וכיצד יסביר המדע את העובדה כי הקיבה מכילה כימיקלים ואנזימים המסוגלים לעכל כל חומר חלבוני, אך היא עצמה אינה מתעכלת. ולמעלה מזה, עם מותו של האדם מתחילה מיד הקיבה לפעול על עצמה. מהו אותו דבר מסתורי, שאינו מתגלה על ידי המדע, אשר בעוזבו את הגוף, עם המיתה, גורם לשינוי הטבע. כל חיי האדם פועל כח הדואג לארגון ולשמירת הסדר המדהים בגוף. אולם עם המוות חוזר הטבע ופועל לפירוק ועיכול, כדרכו, של כל העצמים הנתונים לשליטתו.
ניתן בהחלט לקבוע, כי הבחינה העמוקה יותר להשגחת הקב"ה בעולמו היא דווקא הטבע, שהוא נס גדול ומתמיד. החיים עצמם והתמדתם מעידים כמאה עדים על יוצרם ועל השגחתו בתבל.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית