שלום וברכה, בנושא הזה של ביאת המשיח, כדאי מאד לראות את שני הפרקים האחרונים ברמב"ם הלכות מלכים. הרמב"ם סיכם ופירט את הדברים בצורה שלא תמצאי בשום מקום אחר, וכל זה בלשונו המדויקת והמזוקקת, כדרכו בקודש. העקרון המרכזי של דברי הרמב"ם הוא, שלאחר ביאת המשיח לא ישתנה שום דבר מטבעו של עולם, וכל דברי הנביאים על "וגר זאב עם כבש" הם משלים, לומר שהצדק, האהבה והאחוה ישררו בכל העולם. מה שכן יקרה, שהמשיח ישלוט על כל אומות העולם, ולא יהיו עוד מלחמות, וכולם ירצו רק לעבוד את השם, והוא יבנה את בית המקדש, ויחזיר את כל משפטי התורה למקומם. אם כי יש להעיר, שהרמב"ם מדבר רק על התקופה שלאחר ביאת המשיח, ולא על עצם ביאתו. כשיבוא המשיח, כתוב בגמרא שיהיו ניסים יותר גדולים מאשר ביציאת מצרים. עוד מוסיף הרמב"ם שני עניינים חשובים - א - אף אחד מחכמי ישראל אינו יודע בדיוק מה יהיה בביאת המשיח. ב - אסור להתעסק ולחטט יותר מדי בדברים הללו. כל מה שכתבתי איננו יותר מנסיון חלש מאד לסכם את דבריו המאירים של הרמב"ם. מי שרוצה לראות יותר, אין תחליף ללימוד דברי הרמב"ם בפנים. חשוב מאד לזכור את אזהרת הרמב"ם שלא לחטט יותר מדי בנושאים אלו. המציאות והנסיון ההיסטורי של עם ישראל מראה בדיוק למה. כל המקרים שבהם אנשים התחילו לחטט יותר מדי בנושא, הסתיימו לא טוב, ואינני רוצה להאריך ולפרט את הדוגמאות. בברכה, נח.
|