אליה בן מירב נתנאל בן פאני שמואל בן שרה אוריה בת חני גל בן חדווה איליה בן נטלי אהרון יהושוע בן חנה שושנה ישראל בן רוני רום בן תמר אהרן בן איריס רחל יונתן יצחק בן איילת אלרואי חיים בן חנה יובל בן רונית יצחק בן דבורה סילבי משה יהודה בן שפרה יהודה ידידיה בן יעל מלכה אופיר בן שרון אורי בן יוכבד יוסף יצחק בן רחל שמואל אהרון בן איילה תומר בן אלקה אביעד חיים בן נועה אליהו יעקב בן אבידע ליאל בן יונית אמנון סאן בן שרה חבר ימין בן רחל בריינה עלמה בת יונת נבו בן דנה אריאל חנן בן ורדה רות עידו בן מיכל שלמה חיים בן מרסל קרינה בת סוניה תלמי ידותון בן רחל בריינה אמיליה בת דניאל יקיר בן אוסנת קית` שמואל בן גלאדיס בתא-ל דניאלה בת עדנה אופק בן לבנת עידן בן דנה אוהד בן גליה בתיה נוי שאבי בת נעמי דניאל בן ליז רבקה דוד בן איינעלם נועה בת עדי שגיא בן נעמית רועי בן מיכל נתנאל בן שושנה עידו בן אסתר גלעד בן יפה יוסף חיים בן זיוה אליה בן מירב נתנאל בן פאני שמואל בן שרה אוריה בת חני גל בן חדווה איליה בן נטלי אהרון יהושוע בן חנה שושנה ישראל בן רוני רום בן תמר אהרן בן איריס רחל יונתן יצחק בן איילת אלרואי חיים בן חנה יובל בן רונית יצחק בן דבורה סילבי משה יהודה בן שפרה יהודה ידידיה בן יעל מלכה אופיר בן שרון אורי בן יוכבד יוסף יצחק בן רחל שמואל אהרון בן איילה תומר בן אלקה אביעד חיים בן נועה אליהו יעקב בן אבידע ליאל בן יונית אמנון סאן בן שרה חבר ימין בן רחל בריינה עלמה בת יונת נבו בן דנה אריאל חנן בן ורדה רות עידו בן מיכל שלמה חיים בן מרסל קרינה בת סוניה תלמי ידותון בן רחל בריינה אמיליה בת דניאל יקיר בן אוסנת קית` שמואל בן גלאדיס בתא-ל דניאלה בת עדנה אופק בן לבנת עידן בן דנה אוהד בן גליה בתיה נוי שאבי בת נעמי דניאל בן ליז רבקה דוד בן איינעלם נועה בת עדי שגיא בן נעמית רועי בן מיכל נתנאל בן שושנה עידו בן אסתר גלעד בן יפה יוסף חיים בן זיוה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מזל מאזנים - חודש תשרי
זאב גרינוולד
מאה יבבות כנגד מאה תקיעות שופר
זאב גרינוולד
ייחודם של "הימים הנוראים"
זאב גרינוולד
בין ראש השנה לשאר החגים
זאב גרינוולד
ראש השנה- יום הדין
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
ראש השנה – יום בריאת האדם
יהודה רובן
בין יומן ללוח שנה
דוד ברוורמן
האירועים המרכזיים שארעו בראש השנה
יהודה רובן
גוונים של תפילה
יהודה רובן
לשמוע קול שופר
יהודה רובן
מאמרים נוספים
תפוח בדבש
השאלה

מדוע אוכלים בראש השנה תפוח בדבש?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

כדי לעמוד על סוד התפוח, הבה נעיין בנוסח של חכמינו, שבו אנו רגילים לברך ולהתברך בשלהי השנה: "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה".

מאילו "קללות" של אשתקד אנו מבקשים להיפטר? אילו ברכות אנו מבקשים שתחולנה על ראשנו מעתה?

כדי להמחיש זאת, ניטול לדוגמה את סיפורו של ר' זליג, בשנת ה' אלפים תש"ב.

ר' זליג שהה בסיביר, הועסק בעבודות כפייה בשבי הרוסי. כרת עצים בטייגה האינסופית וקפא בקור המצמית. שנה חדשה מתחדשת עליו ועל חבריו, כך מבשר "הלוח" המועתק בכתב יד, שהוברח אליו על ידי אסיר יהודי  אחר במסירות נפש.

בחירוף נפש ובקושי רב הם חגגו את יום הדין. השכם בבוקר, לפני צאתם לעבודות הכפייה, תקעו בשופר בתוך הצריף הנעול והתפללו מספר קטעי תפילה שזכרו בעל פה. לְמה היו נשואות עיניו של ר' זליג באותו ראש השנה? מה ביקש בליבו כשהגה בלי קול את המילים: "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה"?

מסתבר שחשב: "ריבונו של עולם, חמול נא, שבשנה הבאה יהיה לנו לחם לשובע, שיהיו לנו נעליים שלמות וחולצה שלמה. מי מדבר על כפפות חמות שהן גן העדן העליון!"

הלב נכמר למשמע תפילותיו. מה שימח אז אותם יהודים אומללים, מה עמד בפסגת מאווייהם, מה היו השגותיהם באושר העולם הזה...

והנה, עזר הקב"ה וזרחה השמש על ר' זליג וחבריו. הסתיימה המלחמה, והם יצאו מאפלה  לאורה, משעבוד  לגאולה.

עתה יש לחם לשבוע וחולצה שלמה ונעליים טובות, ואפילו מעיל וכפפות. אך איה הרגשת הגן עדן? איה השיר והשבח, ההלל והזמרה?

ראה נא בעוניינו, אב הרחמן, כזה מעיל פשוט, ורק אחד. אנא, תכלה שנה וקללותיה, שנמלא את הארון ואת מגירת הנעליים, כי מי שיש לו מנה - רוצה מאתיים...

בציור מחייו של ר' זליג קל להבחין, כיצד הברכות של אשתקד הופכות לקללות של השנה. מה שהיה משמח ומספק, מאשיר ומעשיר - אשתקד, מפאת המחסור והמצוקה, נראה עתה דל ופשוט.

מה נאמר אנחנו, שגדושים ומלאים אנו כל טוב, יושבים בדירה מסודרת, מוקפים במשפחה, ויש לכולנו ברוך השם לחם לאכול והרבה יותר מכך.

העיניים נשואות ליותר, רשימת המשאלות שלנו ארוכה, והחסכים נראים לנו רבים מול ה"יש". לְמה אנחנו קוראים "קללות"?!

טוב ורצוי לתעל את השאפתנות לערוצים רוחניים, לשאוף להישגים אמיתיים. אבל גם אם נסכים שאין להתכחש לציפיות מובנות בהטבת תנאי החומר, כיצד ניתן לאבד פרופורציות, כיצד אפשר לכנות את הקיים "קללות"?!

ולפני הכל, כיצד שכחנו להודות, כאשר ביקשנו להוסיף עוד ועוד לשנה המתחדשת?! כיצד היינו כפויי טובה?!

"התפוח" עצמו הוא כה מתוק ועסיסי - האם זכרנו להודות עליו לפני שביקשנו להוסיף לו דבש?! בשלהי השנה, לקראת חתימת התקופה, נסקור את כל ה"יש" שקיבלנו. לפני שנבוא בבקשות, נתרגל להודות.

נודה על השנה שעברה, ועל כל השנים עד כה.

נודה על החיים ועל הבריאות, נודה על הלחם ועל הבגד, נודה על המשפחה ועל החברה. ונייחל שיתמידו חסדיו של הבורא עימנו.

מה נתכוון השנה באמירת ה"יהי רצון"? תודה לך, ריבונו של עולם, שנתת לנו עד כה את השנה וברכותיה, ברכות כה רבות, טובות, גדולות ועצומות. ומתוך השקפה זו, נעז לבקש: תכלה שנה וקללותיה. שהחסר יתמלא.

תודה על התפוח כשלעצמו, אך אנא, הוסף נא לנו גם מעט דבש.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה