אסף אברהם בן מיכל אלקנה בן מרים רינה דולב בן יעל יהושפט בן ציון אריאל לביא בן אליאן מתן בן סילביה ינון בן אפרת ברק בן ענבל שמואל בן חוה אברהם חננאל בן יפה דניאל בן גאולה מיה בת מירית דפנה בת מעיין נתנאל בן נאוה רז בן מיכל רועי בן מיכל מנחם בן זהבה דניאל בת רבקה אופיר בן עדנה עומרי בן ניבה ישראל מאיר בן יעל שרה יוסף איתמר בן אורלי אביב בת מירה שמואל חנוך בן חנה זלדה ארז בן הדס איתמר אדרי איליה בן ילנה רן בן טלי רפאל בן שולה אביבה אדריאן בת ג`ולייט אלון בן אילה עירד בן אדווה אילון בן נחמה איתן בן שרה שוהם בן אילנה אלינה בת אולגה יהונתן בן אופיר שלמה בן רות ריטה אלון בן אורה דניאל חיים בן שרה עידו בן אסתר רבקה בת ענת חנה גיא בן איילה יעקב יוחנן בן ברכה שיינדל שלמה חיים בן מרסל נחום אמנון שלמה בן לאה נחמה עילַי בן שלומית אביב בן סאנה ימין שי נחמן בן אהרון וגולי מתניה רחמים בן שרה אסף אברהם בן מיכל אלקנה בן מרים רינה דולב בן יעל יהושפט בן ציון אריאל לביא בן אליאן מתן בן סילביה ינון בן אפרת ברק בן ענבל שמואל בן חוה אברהם חננאל בן יפה דניאל בן גאולה מיה בת מירית דפנה בת מעיין נתנאל בן נאוה רז בן מיכל רועי בן מיכל מנחם בן זהבה דניאל בת רבקה אופיר בן עדנה עומרי בן ניבה ישראל מאיר בן יעל שרה יוסף איתמר בן אורלי אביב בת מירה שמואל חנוך בן חנה זלדה ארז בן הדס איתמר אדרי איליה בן ילנה רן בן טלי רפאל בן שולה אביבה אדריאן בת ג`ולייט אלון בן אילה עירד בן אדווה אילון בן נחמה איתן בן שרה שוהם בן אילנה אלינה בת אולגה יהונתן בן אופיר שלמה בן רות ריטה אלון בן אורה דניאל חיים בן שרה עידו בן אסתר רבקה בת ענת חנה גיא בן איילה יעקב יוחנן בן ברכה שיינדל שלמה חיים בן מרסל נחום אמנון שלמה בן לאה נחמה עילַי בן שלומית אביב בן סאנה ימין שי נחמן בן אהרון וגולי מתניה רחמים בן שרה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
עול מצוות
ערכים
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
האור שבמצוות - פרק 1
- ..
שי מזרחי
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
פטר חמור
זאב גרינוולד
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
חול המועד
השאלה

מה זה חול המועד?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

הימים שבין יום טוב הראשון ליום טוב האחרון של חג הפסח ושל חג הסוכות, הם ימי חול המועד. ימים אלו כשמם כן הם, ימים שיש בהם הלכות הן של מועד והן של ימי חול.

מצוה לשמוח בימי חול המועד ולכבד ימים אלו בבגדים נאים ובסעודות חגיגיות, אף על פי שאין חיוב לאכול פת בחול המועד (שלא כביום טוב שחייבים לקבוע בו שתי סעודות). ימי חול המועד מיועדים ללימוד תורה ולהתעלות רוחנית.

יש מלאכות שאסור לעשותן ביום טוב ומותר לעשותן בחול המועד, ויש מלאכות שהן אסורות בעשיה גם בחול המועד. חכמינו הדגישו את איסור עשיית מלאכה בחול המועד (אבות ג', ט"ו): "המבזה את המועדות, אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא". אדם המבזה את המועדים מעורערת בליבו האמונה ביציאת מצרים, במעמד הר סיני, בענני הכבוד ובשאר המופתים שעשה הבורא לעמו ובכל מה שהמועדים מסמלים, ולכן כה חמור הוא חילול המועד.

זאת ועוד, התורה נתנה כח לחכמי הסנהדרין לקבוע את התאריכים שבהם יחולו המועדים ולקדש ראשי חודשים על ידי קידוש החודש ועיבור השנה. היהודי המאמין מכיר בכוחם של חכמי התורה להורות את דרך הקיום המדוייקת של התורה, ואינו סוטה מדבריהם ימין ושמאל. המבזה את המועדות חטאו חמור כי הוא מזלזל בכוחם של החכמים שהם מוסרי התורה מאז מתן תורה בהר סיני.

נציין מספר כללים בהקשר לעשיית מלאכה בימי חול המועד, מובן שכללים אלו אינם כוללים את כל ההלכות:

מלאכות שהן לצורך "אוכל נפש", כלומר, לצורך הכנת מאכלים שיאכלום במועד, מותרות.

מותר לעשות גם מלאכת "דבר האבד", כלומר, מלאכה שאם לא יעשוה בחול המועד יגרם הפסד ממון. הכוונה היא להפסד ממשי, ולא למניעת רווח בלבד.

הכתיבה אסורה בחול המועד, אך מותר לכתוב דברים שיש חשש שאם לא יכתבום ישכחו אותם, והם בבחינת "דבר האבד".

מותרות בעשיה גם מלאכות שאינן מעשה אומן, כלומר, שאינן נעשות על ידי עבודה מקצועית של בעל מלאכה. הן מותרות רק בתנאי שהאדם עושה אותן לצורך שימוש בחג עבור עצמו או עבור אחרים וללא קבלת שכר.

מותר לטפל בצרכי גוף האדם, כרחיצה וכדומה. אך התספורת והגילוח אסורים. גם הכיבוס אסור בחול המועד, מכבסים רק בגדי תינוקות וילדים קטנים שמתלכלכים תדיר.

אין לעסוק במסחר (בקניה או במכירה) בחול המועד. מותר לקנות או לסחור רק בדברים שהם לצורך המועד.

כוונת ה' בנתינת המועדים לעמו ישראל היא כדי שהם יתקרבו ליראתו של ה' ולאהבתו ויעסקו בתורתו. ואמנם ימים אלו משמשים כמבחן עבור האדם. מצויים אנשים החייבים לעסוק לאורך השנה בעניני הפרנסה, ולכן ממעטים בלימוד תורה. ימי חול המועד הפנויים ללימוד, משמשים כמבחן, אם אכן רק טרדות הפרנסה הן הסיבה למיעוט עיסוקם בתורה במשך השנה.

רבים מחלקים את ימי חול המועד לשני חלקים. חלק אחד מיועד לאכילה, לשתיה ולעונג והחלק השני מיועד להתעלות רוחנית: ללימוד ולשמיעת שיעורי קודש. באופן זה מקויימים כל חלקי היום באופן נאות, והאדם ממלא את חובתו בעולמו.

השמחה, ההודיה לה' והעיסוק ברוחניות מסוגלים להפוך ימים אלו לימי התעלות מיוחדים.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
    שבת
  • טעמי המצוות
  • אקטואליה יהודית
  • פרקי אבות
  • סיפור לשבת
  • מושגים ביהדות
  • תהילים
  • ארכיאולוגיה
  • כשרות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  חרבות ברזל |  שידוכים |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    השקפה ואמונה  |  נשים  |  חגים ומועדים  |  פרשת השבוע |  פיתוח האישיות |  כללי |  זוגיות ומשפחה |  הטיפ היומי  |  שבת |  שאלות כלליות  |  פעילות ערכים |  חרבות ברזל |  תורה ויהדות |  בריאות |  הסידור הדיגיטלי |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: