אידל בן שרה שי בן ורד יותם בן איריס שנהב בת רחל כפיר אלי בן חנה אלישבע לירון בן סימה אלירן בן איריס שניר בן ירדנה עמנואל (עמי) בן אביבה אלון בן חנה אורן בן יפה אייל בן דבורה נועה בת שרון אריאל בן מרלי אלון בן עדית טובה אורציון בן אוסנת שלומי בן רוזיטה נראה בן מרינה מרים דביר בן שלומית אופיר בן עדנה מרדכי בן רויטל רועי בן לימור ניב בן פנינה אמיר משה בן שרה יוסף חיים בן יעל נועם ומעיין בן אירית אבידן משה בן מינה רבקה מיכאל יחיאל בן תיתי מרגלית מיה בת טלי נאור בן לבנת דביר ביטון בן אירנה מתן יוסף בן ג´ינוס חנה אריאל בן ברכה ספיר בת אלי יונה בן לין אנדריי בן יבגניה אליהו מרדכי בן בתיה אליענה תום בן מיכל מטה דביר בן לאה בנימין בן עינב אילן שלמה בן מרים אופק בן רווית יהונתן יאשיהו בן דבורה סהר בן עירית נריה חיים בן תמר אביעד חיים בן נועה מייה בת קרן שלמה בן אילנה רביד אריה בן ירדנה מתן בן רחל אידל בן שרה שי בן ורד יותם בן איריס שנהב בת רחל כפיר אלי בן חנה אלישבע לירון בן סימה אלירן בן איריס שניר בן ירדנה עמנואל (עמי) בן אביבה אלון בן חנה אורן בן יפה אייל בן דבורה נועה בת שרון אריאל בן מרלי אלון בן עדית טובה אורציון בן אוסנת שלומי בן רוזיטה נראה בן מרינה מרים דביר בן שלומית אופיר בן עדנה מרדכי בן רויטל רועי בן לימור ניב בן פנינה אמיר משה בן שרה יוסף חיים בן יעל נועם ומעיין בן אירית אבידן משה בן מינה רבקה מיכאל יחיאל בן תיתי מרגלית מיה בת טלי נאור בן לבנת דביר ביטון בן אירנה מתן יוסף בן ג´ינוס חנה אריאל בן ברכה ספיר בת אלי יונה בן לין אנדריי בן יבגניה אליהו מרדכי בן בתיה אליענה תום בן מיכל מטה דביר בן לאה בנימין בן עינב אילן שלמה בן מרים אופק בן רווית יהונתן יאשיהו בן דבורה סהר בן עירית נריה חיים בן תמר אביעד חיים בן נועה מייה בת קרן שלמה בן אילנה רביד אריה בן ירדנה מתן בן רחל
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
האם היום בו נולד האדם משפיע על אופיו?
ערכים
נשמת האדם לאחר פטירתו
זאב גרינוולד
המושג יצר הרע
שי הורוויץ
שם האדם ומשמעותו
זאב גרינוולד
קדושת התפילין
נח גוטמן
הרצאות דומות
לחזור עם תשובה - עונה 1 - ..
אהרן לוי
חטא אדם הראשון - פרק 1
..
ינון קלזאן
סוד הצדק העליון - פרק ..
אהרן לוי
דרך ה` - פרק 1
- ..
יעקב אסטרייכר
אפיקים של אמונה - פרק ..
צביאלי בן צור
מאמרים בנושא
מלחמת גוג ומגוג
ערכים
יראת שמים
ערכים
זכות אבות
יהודה רובן
ההתבוללות כגורם לשואה
ערכים
מהי ענוה אמיתית?
אהרן לוי
מאמרים נוספים
העלאת נקודת הבחירה
השאלה
02/08/2017

כיצד ניתן להעלות את נקודת הבחירה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

כאשר האדם בוחר בטוב, הוא מגדיל את כח הבחירה שלו ומחשל אותו. מעשה של בחירה בטוב גורר מעשה טוב נוסף. ככל שהאדם עולה שלב נוסף בתחום זה, הוא משעבד את לבו אל שכלו ומוסיף כח וחיזוק למעלת הבחירה.

העליה במעלות הבחירה מתבטאת בשינוי רמת הבחירה. המאבק שהיה נטוש בעבר בין הטוב לרע, אינו נחשב כלל למאבק לגבי האדם במדרגתו החדשה. לדוגמה: בצעירותו נמשך האדם אחר ספרי מתח וסרטים דמיוניים וכדו'. באותה תקופה ברור שלא היה לו כח התנגדות לכך. כשגדל והתעלה מעט במדרגתו, התחולל בנפשו מאבק האם יש ביכולתו לעמוד בניסיון ולא לבטל את זמנו לריק, או להמשיך להיגרר אחר הבלי העולם. לעומת זאת, כאשר הוא גדל יותר והתבגר, כמעט ואין לו כל משיכה להתעסק בנושאים אלו, ודבר זה שוב אינו מהווה ניסיון לגביו. הוא התרומם במדרגתו עד שהוא מתקשה להבין את האנשים שדברים מעין אלו עדיין מהווים פיתוי עבורם. למעשה, אותו אדם יצא מתחום הבחירה הקודם והתרומם לתחום בחירה אחר, גבוה יותר.

כך עלולה להיות גם דרך הירידה במעלות הבחירה. האדם עלול לרדת ממדרגת הבחירה שהוא עומד בה, למדרגה נמוכה יותר.

עבודת האדם במשך כל ימי חייו היא להעלות את נקודת הבחירה שלו. נסיונות שהיו עד כה במאבק הבחירה, מוכרחים עתה לטוב, אולם לא מחמת נסיבות חיצוניות, אלא מחמת האדם עצמו שעלה במדרגתו ומיגר את משיכתו לרע. באופן זה מתעלה האדם מאד, ויש ביכולתו להגיע למדרגות רוחניות נשגבות לאורך כל שנות חייו.

האדם נברא כשבידו כח בחירה בין טוב לרע. אפילו מאדם הראשון, יציר כפיו של הקב"ה, לא נעדר סממן ייחודי זה של המין האנושי. שהרי לו לא היתה בידו בחירה חופשית, הוא לא היה מגיע כלל למצב של חטא ולא היה עובר על ציוויו של הקב"ה.

משל למה הדבר דומה? אם ישאלו אדם שפוי האם הוא מסוגל להכניס את ידו לאש, תשובתו הספונטנית תהיה שאינו מסוגל לכך. אין ספק שמבחינת האמת הצרופה יש ביכולתו לעשות זאת, אלא שלנוכח העובדה שעוצמת הכאב, הסיכון והנזק הינם כה ברורים ומיידיים, הוא חש שבפועל הוא "לא מסוגל" לבצע זאת. האפשרות להכאיב לעצמו היא עבורו אפשרות תיאורטית בלבד, אפשרות שאינה בת ביצוע.

העברת היד באש אינה אלא משל חיוור לחטא ולעונשו. אדם בר דעת מבין שהכאב הנורא של העונש והסיכון שבעבירה הופכים אותה למעשה שאינו ניתן לביצוע. על פי בחירתו החופשית מחליט האדם בכל עומק יישותו שהוא אינו מסוגל לבחור ברע. זו אמנם היתה דרגתו של אדם הראשון לפני החטא.

חשוב להבהיר, לטוב ולרע ניתנו כוחות שקולים. מלחמת איתנים מתנהלת תדיר בין שני צדדים אלו. כאשר שני כוחות שקולים נלחמים זה בזה, התוצאות הן בלתי צפויות, וכלל לא ידוע באיזו דרך יבחר האדם.

קיימת נקודה (למעשה, מספר רב של נקודות בתחומים שונים) שהיא קו החזית, קו שלאורכו נערכת המלחמה. היצר הרע מסית את האדם בעוצמה רבה, אולם מולו ניצב היצר הטוב, ולו עוצמה זהה. הכוחות השקולים הם המאפשרים את הבחירה החופשית.

נקודת הבחירה של כל אדם שונה מנקודת הבחירה של רעהו. לדוגמה, ילד שנולד במשפחה הגרה באיזור מצוקה שבו גואה הפשיעה, ועברות רכוש הינן דבר שבשגרה, תהיה נקודת הבחירה שלו נמוכה בהרבה מנקודת הבחירה של מי שנולד במשפחה מסודרת ומחנכת. כל אדם נבחן בהתאם לדרגתו, כל אחד יקבל שכר על בחירתו שלו בטוב הייחודי שלו, וייענש על שנכשל בנקודת המבחן המיוחדת שלו.

כאמור, נקודת הבחירה אינה קבועה בלב האדם. אם הוא בחר בטוב, הוא מתחזק ברוחניות ומתעלה וגם נקודת הבחירה שלו עולה. ואם חס וחלילה הוא נכשל – תרד נקודת הבחירה לשפל. לב האדם מצוי תמיד בקו החזית, וקו זה מתקדם או נסוג עם כל בחירה רוחנית שאנו בוחרים.

החזקת כוס ביד מעוררת בחירה אם להניחה על השולחן או לנפץ אותה ארצה. אם ברור לך שתניח אותה על השולחן, מובן שלא זוהי נקודת הבחירה שלך באותה שעה. לעומת זאת, אם תהיה, חלילה, מרוגז, ייתכן שהבחירה האם לנפץ את הכוס, תהיה שקולה לאפשרות השניה והיא הנחתה על השולחן מבלי לנפצה, ובזאת תיבחן!

הבחירה הנכונה הינה מעלה שעל האדם לרכוש אותה. התהליך נעשה באופן שבו האדם משעבד את לבו ואת שכלו לנשמתו, ואז הוא משתחרר אט אט מכבלי רצונו. בכל החלטה שיש עמה בחירה טובה הוא מגדיל בנפשו פנימה את כח הבחירה בטוב, משחרר את שכלו ואת לבו מכבלי הגוף ומקרבם יותר אל הנשמה. לעומת זאת, בחירה ברע מקטינה ומחלישה את כח הבחירה בטוב ומשעבדת את שכלו ואת לבו לרצונותיו.

השכל מושפע מהדמיון, מהרצונות שבלב, ולעתים אף משועבד להם.

הפחד מפני העתיד, שהינו פחד שהשכל מחייב אותו, אינו מונע את האדם מלחטוא, כי דמיונו מוליכו שולל. אדם הנתון ברשות לבו שבהתאם לרצונותיו ולתאוותיו, משעבד את שכלו כדי להתאימו לרצונות, גם אם הם נוגדים את ההיגיון. לעומת זאת, הצדיקים שולטים על לבם ועל רצונותיהם, והם משעבדים את ליבם להנהגת שכלם. הנהגת שכלם היא המתאמת והמכוונת את רצונות ליבם.

האדם אינו עומד לעולם במקום אחד. חייו גדושים בנסיונות, והוא עולה ויורד תדירות, נופל וקם. אשרי האדם המתעודד ומשפר את עמדתו למרות נפילותיו, כפי שנאמר (משלי כ"ד, ט"ז): "שבע יפול צדיק וקם". לולא זאת, אם אינך טוב היום יותר משהיית אתמול, למה לך המחר?

עבודת האדם במשך כל חייו היא להעלות את נקודת הבחירה שלו. נסיונות שהיו עד כה במאבק הבחירה, הופכים להיות מחוייבים לטוב לא מחמת נסיבות חיצוניות, אלא מחמת העובדה שהאדם עצמו עלה במדרגתו והעביר נקודת בחירה זו לצד הטוב. באופן זה מתעלה האדם מאד, וביכולתו להגיע למדרגות רוחניות נשגבות כתוצאה מכיבושים קטנים אלו.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית