יניב בן עדנה ליאורי מוריה אמיני  צחי יצחק בן שושי שושנה דיצה בת לאה אברהם מרדכי בן שרה אוהד בן דבורה דבי אלעאי בן איילה אורית פמלה דפנה בת לורן ססיליה נאור בן לבנת בועז בן שרה דניאלה בת אורלי אהרון בן בת שבע תהילה בת רות משה בן תרצה דוד אבידור בן יהודית ג`ודית לין בת מרילין דרור ישראל בן רות אריאל חנן בן ורדה רות רז סופר בן רונית יעקב מרדכי בן ברכה  אורי משה בן חנה חיה ינון אפרים בן איריס בת שבע שלום בן גליה אפרת דוד בן שושנה אמיר יוסף בן חוה ינון נתנאל בן כרמלה מיה ויאלבו פולו בת גלית הדר בת גליה איגור בן אינה נראה בן מרינה מרים מאיה בת פנינה מתנאל בן פריבה לירון בן אורית ירדן בת אורית בת אל מרים בת אורלי אליה בן סיגי עילם בן אפרת דרור מנשה בן חנה אלישבע ניר בן שירלי שקד שמעון בן אורנה שירה בת עדנה בניהו בן סיון דביר בן דניאלה מיכאל בן רבקה איתן בן שרה עידו בן מיכל נועם יוסף בן חנה ענת רועי בן לימור אליהו בנימין בן לוסיאן אייל בן דגנית יניב בן עדנה ליאורי מוריה אמיני  צחי יצחק בן שושי שושנה דיצה בת לאה אברהם מרדכי בן שרה אוהד בן דבורה דבי אלעאי בן איילה אורית פמלה דפנה בת לורן ססיליה נאור בן לבנת בועז בן שרה דניאלה בת אורלי אהרון בן בת שבע תהילה בת רות משה בן תרצה דוד אבידור בן יהודית ג`ודית לין בת מרילין דרור ישראל בן רות אריאל חנן בן ורדה רות רז סופר בן רונית יעקב מרדכי בן ברכה  אורי משה בן חנה חיה ינון אפרים בן איריס בת שבע שלום בן גליה אפרת דוד בן שושנה אמיר יוסף בן חוה ינון נתנאל בן כרמלה מיה ויאלבו פולו בת גלית הדר בת גליה איגור בן אינה נראה בן מרינה מרים מאיה בת פנינה מתנאל בן פריבה לירון בן אורית ירדן בת אורית בת אל מרים בת אורלי אליה בן סיגי עילם בן אפרת דרור מנשה בן חנה אלישבע ניר בן שירלי שקד שמעון בן אורנה שירה בת עדנה בניהו בן סיון דביר בן דניאלה מיכאל בן רבקה איתן בן שרה עידו בן מיכל נועם יוסף בן חנה ענת רועי בן לימור אליהו בנימין בן לוסיאן אייל בן דגנית
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
האם היום בו נולד האדם משפיע על אופיו?
ערכים
נשמת האדם לאחר פטירתו
זאב גרינוולד
המושג יצר הרע
שי הורוויץ
שם האדם ומשמעותו
זאב גרינוולד
קדושת התפילין
נח גוטמן
הרצאות דומות
לחזור עם תשובה - עונה 1 - ..
אהרן לוי
חטא אדם הראשון - פרק 1
..
ינון קלזאן
סוד הצדק העליון - פרק ..
אהרן לוי
דרך ה` - פרק 1
- ..
יעקב אסטרייכר
אפיקים של אמונה - פרק ..
צביאלי בן צור
מאמרים בנושא
מלחמת גוג ומגוג
ערכים
יראת שמים
ערכים
זכות אבות
יהודה רובן
ההתבוללות כגורם לשואה
ערכים
מהי ענוה אמיתית?
אהרן לוי
מאמרים נוספים
סימני ראש השנה
השאלה

מה הם הסימנים לראש השנה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

בראש השנה עושים סימנים, שנזכה בדין ושתתחדש עלינו שנה טובה. כדברי חז"ל: "סימנא – מילתא היא", כלומר, סימנים – הינם דבר משמעותי. על כן פותחים אנו את הסעודה הראשונה של השנה בשילוב של מנהגים אחדים, שנועדו לסמל ולסמן את משאלות הלב, הממלאות אותנו בשעות אלו.

בקהילות ישראל לעדותיהן השונות נפוצו מנהגים שונים, הקשורים בסימנים ובסמלים המתלווים למאכלים. נציין אחדים מהם, משום היותם מקובלים ביותר בבתי ישראל:

לאחר ה"קידוש" נוטלים ידיים לסעודה, בוצעים את החלות ומטבילים את הפרוסה בדבש, כדי לסמל את שאיפתנו לשנה ערבה, נעימה ומתוקה. יש הטובלים את הפרוסה בסוכר. לאחר מכן נוטלים פלח של תפוח מתוק, טובלים אותו בדבש, מברכים עליו ברכת "בורא פרי העץ", נוגסים ממנו, ומאחלים: "יהי רצון, שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה".

נוהגים גם לאכול מפרי הרימון, שגרגריו רבים, ואומרים: "יהי רצון, שירבו זכויותינו כרימון".

בקהילות אשכנז, דוברות האידיש, נהגו לאכול גזר (באידיש: "מעהרן", ופירושו גם – להתרבות), ומאחלים: "יהי רצון, שירבו זכויותינו".

יש גם האוכלים תמרים ומפטירים אז "יהי רצון, שייתמו משטיננו ומקטרגנו".

אוכלים גם ירקות שבשמותיהם יש רמז לטובה, כגון: סילקא, כרתי, רוביא וקרא. בשעת אכילת כל ירק אומר "יהי רצון" מענין הרמז שיש בו. כשאוכל סילקא אומר: "שיסתלקו שונאינו", וכשאוכל כרתי אומר: "שיכרתו שונאינו", כשאוכל רוביא אומר: "שירבו זכויותינו". בכל מדינה ומדינה אוכלים מין מאכל מסוים, הנקרא באותה מדינה ובשפה ההיא בשם שמשמעותו ריבוי, כמו כן נוהגים לאכול ראש כבש או ראש דג ואומרים: "יהי רצון מלפניך שנהיה לראש ולא לזנב". וכל זה הוא סימן להזכיר לאדם שהוא עומד בדין ויתעורר לתשובה.

מנהג נוסף הוא לאפות חלות עגולות, כי דבר עגול הוא סימן לכך שאין לו קץ, והוא סימן לאריכות ימים בלי קץ ובלי סוף.

סימנים אלה נוהגים בשעת סעודה בלילה הראשון של ראש השנה, ויש נוהגים גם בלילה השני.

אין אוכלים בראש השנה אגוזים וכיוצא בהם כי הם עלולים להפריע בתפלתו. ועוד, ש"אגוז" בגימטריה "חטא", ואין מזכירין חטא בראש השנה.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית