ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
אכילת חזיר
אהרן לוי
עול מצוות
ערכים
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
קבלת עול מלכות שמים
זאב גרינוולד
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
מבט מאוזן על הכנסת אורחים
דוד ברוורמן
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
פטר חמור
זאב גרינוולד
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
חשיבות קיום המצוות לגוף ולנשמה
השאלה

מה תורמות מצוות התורה לאדם?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

באדם פועלים שני כוחות מנוגדים: כוחות הנשמה – היוצרים שאיפה לרוחניות ומושכים אותו לקשר עם הבורא ולדביקות בו, וכוחות הגוף - המולידים באדם את הרצונות הטבעיים היצריים המושכים אותו לעבר החומר. שני כוחות אלו יוצרים רצונות מנוגדים, והאדם מוצא את עצמו במאבק יומיומי בין רוחניות לגשמיות.

האדם חייב להגיע לאיזון מלא בין הגוף והנשמה. הפרת האיזון מותירה את האדם במצב של חוסר יציבות נפשי וקיומי.

במצב של איזון נכון קובעת הנשמה מהי תכלית האדם ומנתבת אותו לעבר תכלית זו, שהיא התעלות רוחנית. במצב זה מקבל הגוף את כל צרכיו הקיומיים, קיומיים אך לא יצריים! הנשמה אינה יכולה לפעול באמצעות גוף שאינו מהווה כלי קיבול תקין, ולכן חשוב לנשמה לספק לגוף את המגיע לו. במצב של איזון נכון, ענייני החומר הם בבחינת אמצעים, וענייני הרוחניות הם המטרה.

ההיסטוריה האנושית מגלה מבוכה רבה בהקשר לאיזון הנכון שצריך להיווצר בין הרוחניות לגשמיות. מגוון תפיסות עולם חברתיות ותרבותיות, תאוריות פילוסופיות ושיטות פסיכולוגיות שונות צצו לאורך כל הדורות. בני האדם לא הצליחו להציג מערכת קיומית שיש בה איזון נכון ויחסי גומלין מתאימים בין הנשמה לגוף, מערכת אשר תביא את האדם לסיפוק פנימי ולשלווה נפשית וקיומית.

רק הבורא המכיר את כל כוחותיו הפיסיים והרוחניים של האדם, מסוגל להעניק לו מערכת נכונה של איזון.

למרות התקדמות המחקר בתחומי הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה, לוטה עדיין בערפל ההבנה בנפש האדם ובכוחותיו הנפשיים, והסתום רב על הגלוי. אין בידי האנושות ידע וכלים שביכולתם לעצב ולבנות מערכת קיומית עם כללי התנהגות ברורים, שתביא אותו לאושר, לשלווה ולשמחה. רק איזון מתאים יביא את האדם ליציבות קיומית, לסיפוק פנימי ולשקט נפשי.

מצוות "לא תעשה" - תכליתן לגדור את האדם ולשמור אותו ממשיכה יתרה לעבר החומריות ומהתרחקות מהבורא.

מצוות "עשה" - תכליתן לקדם את האדם מבחינה רוחנית ולבנות בקרבו מדרגות רוחניות.

בכוח המצוות מסוגל האדם להגיע לשלמות. המצוות הן פעולות אלוקיות הארוגות בסדר אלוקי. גם מצוות הקשורות לעשייה גשמית מסוגלות להגביה את האדם 'טפח מעל פני הקרקע' ולהוליד בלבו תוצאה רוחנית. כאשר האדם משתמש בחומר בכוונה נכונה, הופך העיסוק החומרי עצמו לפעולה רוחנית המולידה באדם דרגה רוחנית.

מהלך זה של קידוש החומר הוא גורם מהפכני בחשיבה האנושית וסוד גדול בקיומו של האדם בעולם.

אומות העולם המציאו תענוגים הקשורים למערכת הדמיון. בעת ההנאה האדם נמשך אחר דמיונו, אך המילוי הנפשי אינו מתבצע, להפך - כח המשיכה לתאוות מתחזק והולך. הנאה גופנית מקנה לאדם סיפוק רגעי בלבד, מייד מתעוררת בו תשוקה להנאה הבאה. דומה הדבר לשתיית מים מלוחים שמגבירים את הצמאון, ואינם מרווים את הגוף.

כאן טמון ההבדל בין מצווה לעברה. במצווה קיים תענוג ממשי הנמשך מן הנשמה. מי שטעם ממנו, נמשך אחריו. לעומת זאת, אין למצווה כוח משיכה מצד הדמיון. הקב"ה הפקיע מן המצוות כח משיכה זה כדי לשמור על הבחירה החופשית. מצד שני לעברה יש כח משיכה לעוד, אבל תענוג ממשי, תענוג אמיתי, אין בה.

מפאת דברים אלו קיים כאן קושי גדול. מי שאמנם כבר טעם את טעמה של הקדושה, נמשך אחריה, אך לפני שטעם אין לו משיכה 'מגנטית' אל הקדושה. אי לכך, כיצד ישקול האדם במה יבחר? ברובד הגשמי - הרע מושך, והטוב אינו מושך, ואילו את התענוג שבמצווה, שהוא תענוג אמיתי, עדיין לא טעם אותו אדם מימיו. לפי איזה שיקול יבחר? מה יסייע לו לבצע הבחנה נכונה? התשובה היא - השכל הישר! השכל הישר מסוגל להבחין בין אמת לשקר. השכל הישר מכיר את האמת שבמצווה.

האדם נדרש להתבוננות ולבחינה מתמדת של הכוחות הפועלים בנפשו. עליו "לצלול" למעמקי הנפש ולזהות שם את שורשם ואת מקורם של הרצונות והתשוקות. ספרי המוסר הרבים שחיברו גדולי ישראל במהלך הדורות מיימנים אותנו בירידה לשורשם של דברים אלו. בסופו של התהליך יוכל האדם לשלוט על המערכת האנושית המורכבת ולכוונה לעבר תכליתה, להתקדמות רוחנית ולדבקות בבורא.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
קורונה
  • העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • אקטואליה יהודית
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  קורונה |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: