מתנאל בן פריבה יאיר בן איריס ענבר היימן בת יפעת אופליה אדית בת רוסינטה שאול יוסף לורן בן אביבה אלחנן בן יעל מישאל בן תשועה אדם בן מיכל מטה אליהו בנימין בן לוסיאן לידור בן גיטה אדיר בן כוכבה שרון בת יעל הלל אליעזר בן איבי דוד מיכאל בן חנה מרדכי בנימין בן חיה פייגא ניר בן ריטה משה בן שושנה אהרון בן יקירה אהרונה דוד בן יעל עומרי בן נועה דניאל בן מיה דוד בן יוליה עומר בן לימור ארז בן הדס עדי בן גלית דור בן אילנה שלמה בן אילנה אביתר בן נטלי ספיר, אורי, סיימן בן סרגייולינה רועי בן ניצה עמיחי בן יהודית יאיר בן מירה נועם בת הדס משה בן תרצה ישראל בן רות דימה דוד בן פולינה ליאל בת שירה רועי בן לימור יובל בן יהודית רועי בן חסינה יפה שגיא אשר בן טובה נוגה בת שירי דוד רחמים בן רבקה הלל בן יעל ברוך לוי בן דינה יוסף חיים בן זיוה רועי יעקוב בן ויקטוריה הראל תקוה בת רוחלה רחל נריה דניאל בן הדסה עומר בן רבקה מתנאל בן פריבה יאיר בן איריס ענבר היימן בת יפעת אופליה אדית בת רוסינטה שאול יוסף לורן בן אביבה אלחנן בן יעל מישאל בן תשועה אדם בן מיכל מטה אליהו בנימין בן לוסיאן לידור בן גיטה אדיר בן כוכבה שרון בת יעל הלל אליעזר בן איבי דוד מיכאל בן חנה מרדכי בנימין בן חיה פייגא ניר בן ריטה משה בן שושנה אהרון בן יקירה אהרונה דוד בן יעל עומרי בן נועה דניאל בן מיה דוד בן יוליה עומר בן לימור ארז בן הדס עדי בן גלית דור בן אילנה שלמה בן אילנה אביתר בן נטלי ספיר, אורי, סיימן בן סרגייולינה רועי בן ניצה עמיחי בן יהודית יאיר בן מירה נועם בת הדס משה בן תרצה ישראל בן רות דימה דוד בן פולינה ליאל בת שירה רועי בן לימור יובל בן יהודית רועי בן חסינה יפה שגיא אשר בן טובה נוגה בת שירי דוד רחמים בן רבקה הלל בן יעל ברוך לוי בן דינה יוסף חיים בן זיוה רועי יעקוב בן ויקטוריה הראל תקוה בת רוחלה רחל נריה דניאל בן הדסה עומר בן רבקה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הכסא של שלמה המלך
זאב גרינוולד
בין פורים ליום הכיפורים
זאב גרינוולד
הצלת המלך אחשורוש ע"י מרדכי היהודי
זאב גרינוולד
"לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה..."
זאב גרינוולד
להרבות שמחה בפורים
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
מרדכי ואסתר
יהודה רובן
מנהג התחפושות
יהודה רובן
``משנכנס אדר מרבים בשמחה``
יהודה רובן
שמחת חודש אדר
יהודה רובן
האויב מספר אחד
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מפלתו של המן
השאלה
כיצד התרחשה מפלתו של המן?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
מרדכי הציל את אחשורוש ממזימת מוות, שרקמו נגדו שני שומרי הסף, בגתן ותרש. הם זממו להטיל ארס לכוס המלכותית אשר ממנה שתה אחשורוש.

ומה היה שכרו של האיש אשר הציל את המלך ממיתה?

היינו מצפים כי המלך ינהג עמו לפחות כפי שהיה נוהג אדם מן השורה אשר נחלץ ממיתה, אך תגובת המלך היתה צוננת ומאכזבת: "ויכתב בספר דברי הימים לפני המלך" (אסתר ב', כ"ג). דומה, שבעצם כתיבת הדברים בספר והכנסתו לגנזך המלכותי יש משום כפיות טובה. דרכו של אחשורוש לא אצה לו. הוא מסתפק ברישום הדברים...

אך הדברים מכוונים ממרום! אילו היה אחשורוש נותן למרדכי את שכרו מייד, לא היתה צומחת מכך תשועה לישראל. עתה, כששאל לאחר כמה שנים: "מה נעשה יקר וגדולה למרדכי על זה?" ענו לו נערי המלך: "לא נעשו עמו דבר". תשובתם הביאה את המלך לשאול את המן, אשר נכנס בדיוק באותו רגע: "מה נעשה באיש אשר המלך חפץ ביקרו?"

זו היתה תחילת מפלתו של המן. הוא חשב כי הכבוד נועד לו, על כן יעץ למלך כי ירכיבו את האיש על סוסו של המלך, ויקראו לפניו בפומבי ברחובות העיר: "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו". לבסוף הוא עצמו היה הכרוז אשר קרא כך לפני מרדכי היהודי.
אחשורוש חלם בשנתו שהמן מבקש להתנכל לו ולהדיחו מכיסאו. עתה, כשהזכיר המן כי יביאו סוס אשר רכב עליו המלך, השתנו פניו של אחשורוש לרעה, שכן חשב כי המן מבטא את שראה הוא בחלומו.

נמצא, שהעובדה שמרדכי לא בא על שכרו, היתה היסוד לגדלותו של מרדכי בדיוק ברגע הנכון.

אילו היה המן מקדים את כניסתו לארמון המלוכה בדקה אחת, היה לבטח שומע כי מדובר במרדכי. ואילו היה מאחר בדקה אחת, היה המלך מציג את שאלתו לאחד מעבדיו, והיה נמנע מהמן הביזיון האיום.

ואולם, כמו לפי תכנית מדוייקת ומחושבת עד להפליא, הופיע המן בחדרו של אחשורוש בדיוק לאחר שנענה על ידי משרתיו, כי לא שילם שכר למרדכי על שהציל את כס המלוכה.

עצם ביאתו של המן לארמון המלך בשעת בוקר כה מוקדמת היא בלתי מובנת. וכי לא יכול היה לדחות את פגישתו עם המלך לשעה סבירה יותר??
מאת ה' היתה זאת! הוא בא בזמן לא מקובל, אך נכנס אל חדרו של המלך בדיוק ברגע הנכון. מיד לאחר שנכנס אל אחשורוש, נשאל, כהמשך לשיחה שערך אחשורוש עם עבדיו, כיצד לנהוג באיש אשר המלך חפץ ביקרו.

עתה היה הרווח כפול. המן נדרש לתת את התשובה לשאלה זו מחד גיסא, ומאידך גיסא, היה בטוח כי לכבודו דואג המלך. ולכן ענה את מה שענה, אך לבסוף נגזר עליו כי הוא יוביל את מרדכי ברחובות העיר ויקרא לפניו את הקריאה המגדילה את ערכו של מרדכי.
כאמור, בעת משתה אסתר, לאחר שכלתה אל המן הרעה מעם המלך, הגיע חרבונה וסיפר למלך (אסתר ז', ט'): "גם הנה העץ אשר עשה המן למרדכי, אשר דיבר טוב על המלך, עומד בבית המן, גבוה חמישים אמה".

ידיעה זו פגעה במלך, והוא מיהר לומר לעבדיו כי יתלו את המן על אותו עץ אשר הכין המן למרדכי. רק לאחר שנתלו המן ועשרת בניו על אותו עץ, הבינו הכול מדוע היה העץ גבוה, חמישים אמה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה