ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הכסא של שלמה המלך
זאב גרינוולד
בין פורים ליום הכיפורים
זאב גרינוולד
הצלת המלך אחשורוש ע"י מרדכי היהודי
זאב גרינוולד
"לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה..."
זאב גרינוולד
להרבות שמחה בפורים
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
נוסח מגילת אסתר
ערכים
מרדכי ואסתר
יהודה רובן
מנהג התחפושות
יהודה רובן
שמחת חודש אדר
יהודה רובן
``משנכנס אדר מרבים בשמחה``
יהודה רובן
מאמרים נוספים
"פורים" מבטא את מהות היום
השאלה
מדוע השם "פורים" מבטא את מהותו של היום?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
השם "פורים" נקבע על שם הפסוק: "הפיל פור הוא הגורל לפני המן" (אסתר ג', ז'). גם בהמשך המגילה נאמר: "על כן קראו לימים האלה פורים על שם הפור" (אסתר ט', כ"ו).

לכאורה, הפור שהפיל המן - ונהפך לפורנו - הוא רק פרט אחד שנגע לקביעת התאריך של ביצוע הגזרה על היהודים. המן לא רצה לקבוע בעצמו את התאריך שבו התכוון להרוג את היהודים, ולכן ערך גורל. לכאורה, היה הגורל רק פרט שולי ממאורעות הימים ההם. מדוע, אם כן, נקבע שמו של היום דווקא על שם פרט זה?

למעשה, הגורל שהטיל המן הוא "כותרת" החג, והוא מקפל בתוכו עניין מהותי. מטרת החג היא לזכור וללמד לדורות את נס ההצלה. התוכן הפנימי של פורים הוא ההתייחסות של האדם אל מקרה, מזל וגורל.

"מקרה" בשפתנו הינו מאורע שאירע ללא הכוונה וללא הזמנה מראש. למעשה, משמעותו האמיתית היא מאורע שאינו פרי בחירה רצונית, אלא תוצאה של גורם עליון שאינו תלוי באדם. הוא השגחה עליונה המכוונת את כל הנעשה עלי אדמות.

המבט הכפרני מכיר במזל כגורם עליון שאינו בתחום שליטתו, אך אין הוא רואה בו גילוי של רצון אלוקי. הוא מנהל את חייו על פי רצונותיו האישיים; לשם כך הוא מנסה להיעזר במזל או לחילופין להתגבר עליו. כאשר המזל לצדו, הוא רותם אותו לצרכיו, וכאשר המזל מפריע לו, הוא נחשב כאויב.
המאמין בה' מקבל את המזל כמתנת ההשגחה האלוקית, בין לטוב ובין למוטב. תפקידו בעולם לעבוד את בוראו על פי המצב שבו הוא נתון. מזלו נקבע משמים בהתאם לכוחותיו הנפשיים, כדי שינצל את מלוא כוחותיו במסגרת מזלו שלו.

לכאורה, אין דבר טבעי יותר מגורל, שהרי תמיד יצא פתק אחד מתוך הקלפי. ואם כן, ניתן לטעות ולטעון כי אך "במקרה" הוא יצא. אולם מכמה דוגמאות בתורה ובנביאים אנו רואים כי הגורל הוא ביטוי לפעולתו של הקב"ה. אנו סמוכים ובטוחים כי תוצאות אותם גורלות אינן מקריות, אלא נחתכו במרום.

כאמור, המן שמסר את ההכרעה לביצוע הגזירה לגורל, לא עשה זאת מתוך היותו מאמין, אלא כוונתו היתה שהמקרה הוא שיכריע. הוא ראה בכל מאורע רק מקרה, כי כפר בהשגחת ה'. וכך נאמר: "ויספר המן לזרש אשתו ולכל אוהביו את כל אשר קרהו" (אסתר ו', י"ג) - קרה מקרה, הוא לא התפעל מגילוי השגחה פרטית.

המן שמח שנפל הפור על חודש אדר שמזלו דגים. אמר: כשם שהדגים בולעים, כך אני בולע אותם. אמר לו הקב"ה: דגים פעמים נבלעים ופעמים בולעים. ונהפך פור המן לפורנו, וכפי שנאמר: "ביום אשר שברו אויבי היהודים לשלוט בהם, ונהפוך הוא, אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם" (אסתר ט', א').

מצידו של מרדכי היתה כאן עבודה רוחנית כבירה. מרדכי ראה בניסיון ההשתחוויה להמן את חלקו המיוחד בעבודת ה'. "ומרדכי לא יכרע ולא ישתחוה" (אסתר ג', ב'). "אמרו לו: הווי יודע שאתה מפילנו בחרב. אמר: אני יהודי. אמרו לו: והרי אבותיך השתחוו לאבותיו (לעשיו), שנאמר (בראשית ל"ג, ג'): 'וישתחוו ארצה שבע פעמים'. אמר להם: בנימין אבי, במעי אמו היה ולא השתחוה, ואני בן בנו, שנאמר: "איש ימיני" (אסתר ב', ה'), כשם שלא כרע אבי, כך גם אני אינני כורע ולא משתחוה".

המעשים שלנו מתבצעים לפי התכלית שזומנה לנו מראש, כל אחד ותפקידו האישי בבריאה. האדם צריך להתאים את עצמו לתפקידו. הבחירה שלו מתבטאת בכך שהוא מנצל כראוי את הכלים לתפקידים שיועדו לו מראש.

מה ערך ל"פור" אשר הטיל המן בכל מערכת הניסים הגדולה, עד כי שם היום נקבע על שמו ולזכרו של אותו פור?

בקביעת שם זה מורים לנו אנשי כנסת הגדולה יסוד עיקרי, שיש ד' בקרבנו, שהוא אבינו הנושא אותנו והוא הרב את ריבנו. כל ההשתדלויות ותחבולות אנוש אינן אלא כמעשה ה"פור" וכדמות ה"גורל", אשר התוצאה שלו נעלמת מעין האדם. אין לאדם שליטה על מצבים אלו, כי כולם נתונים לחסדו של אדון כל.

דווקא פור זה שהפיל המן כדי ללכוד בו את היהודים, נהיה לו לפח ולמוקש. במקום שדימה בנפשו לשלוט ביהודים, נשלט הוא על ידיהם. דווקא אותו עץ אשר הכין למרדכי, עמד לו לרועץ, והיה לרעתו. וכמוה, השתדלותו לבוא אל חצר המלך ולגלות לו את תכניתו לתליית מרדכי, היא שהסבה את מפלתו ורוממה את כסאו של מרדכי. כי כל פרט שנעשה לאורך המגילה היווה חוליה בשרשרת הניסים והנפלאות אשר עשה ד' לעמו.

אנשי כנסת הגדולה קבעו את שם החג על שם הפור, כדי ללמד לאנוש בינה כי כל דרכי ההשתדלות אין ערכן אלא כערך ה"פור", שתוצאתו נעלמת מעיני כל חי, ומסורה כולה רק בידי הקב"ה משדד המערכות.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
קורונה
  • העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • אקטואליה יהודית
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  קורונה |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: