שמואל בן חיה פאשע שילה בן תמי נורלין (נטלי) עידן דניאל בן קרן שוהם בת רחל אלעד דוד בן מוריה אורי בן רוני ישראל בן שרה ברק בן מרגלית ינון בן גאולה משה בן עדנה נעם בן שרון מאיר צבי בן מרגלית  אלקנה בן רוחמה עמוס בן אירית יחיעם ישראל בן צביה אברהם בן אסתר אנדריי בן יבגניה אורי בן סיגלית אירינה טטי נאור בן אלוירה אלמוג בן אורית ראובן בן חנה יובל בן אביבה יורה יונתן בן מזל נתנאל יהודה בן שולמית אביתר בן יפית אליהו יעקב בן אבידע ירין חיון בן קרן יובל בן בתיה עומר בן לימור איתן בן רות אדית איתי בן שלומית אוריאל בן נעמי יעקב אביחי בן מרים אלעזר בן מזל אלחנן בן מזל ספיר בת זיוה מתן בן דבורה אופק בן אתי אליהו בן איבי עדן בן רונית טל בן חן זיו בן יפית טל בת רחל עודד בן מינו ואליהו עומר יוסף יצחק בן מילאן (ל´ בסגול) שגיא בן אורנה איתמר ניסים בן מלכה דינה שרון בת רות שמואל בן חיה פאשע שילה בן תמי נורלין (נטלי) עידן דניאל בן קרן שוהם בת רחל אלעד דוד בן מוריה אורי בן רוני ישראל בן שרה ברק בן מרגלית ינון בן גאולה משה בן עדנה נעם בן שרון מאיר צבי בן מרגלית  אלקנה בן רוחמה עמוס בן אירית יחיעם ישראל בן צביה אברהם בן אסתר אנדריי בן יבגניה אורי בן סיגלית אירינה טטי נאור בן אלוירה אלמוג בן אורית ראובן בן חנה יובל בן אביבה יורה יונתן בן מזל נתנאל יהודה בן שולמית אביתר בן יפית אליהו יעקב בן אבידע ירין חיון בן קרן יובל בן בתיה עומר בן לימור איתן בן רות אדית איתי בן שלומית אוריאל בן נעמי יעקב אביחי בן מרים אלעזר בן מזל אלחנן בן מזל ספיר בת זיוה מתן בן דבורה אופק בן אתי אליהו בן איבי עדן בן רונית טל בן חן זיו בן יפית טל בת רחל עודד בן מינו ואליהו עומר יוסף יצחק בן מילאן (ל´ בסגול) שגיא בן אורנה איתמר ניסים בן מלכה דינה שרון בת רות
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הכסא של שלמה המלך
זאב גרינוולד
בין פורים ליום הכיפורים
זאב גרינוולד
הצלת המלך אחשורוש ע"י מרדכי היהודי
זאב גרינוולד
"לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה..."
זאב גרינוולד
להרבות שמחה בפורים
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
מרדכי ואסתר
יהודה רובן
מנהג התחפושות
יהודה רובן
שמחת חודש אדר
יהודה רובן
``משנכנס אדר מרבים בשמחה``
יהודה רובן
האויב מספר אחד
יהודה רובן
מאמרים נוספים
הסעודה שעשתה אסתר המלכה
השאלה
10/02/2016

מדוע הזמינה אסתר המלכה את המן לסעודה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

אסתר ידעה שאין לה לכאורה, אפילו סיכוי קל לבצע את המשימה של הצלת עם ישראל מיד צר. המלך אינו טיפש והוא לא יתפתה לשנות את תוכניתו. גם המן היה עדיין השליט המוחלט ממלכה, שליט שאיש לא המרה את פיו. בידו היתה נתונה טבעת המלך. החוק הפרסי מנע כל אפשרות של שינוי בכתב החתום בטבעת זו, וכפי שנאמר (אסתר ח', ח'): "כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתום בטבעת המלך, אין להשיב".

את כל זאת הבינה אסתר, ולכן, בתור מוצא אחרון לתכניתה חסרת סיכוי, היא הזמינה את המן למשתה. מטרתה היתה שעם ישראל יחשוב שהמן הוא ידיד שלה, ויגיע למסקנה שעליה אי אפשר לסמוך. הם ייווכחו כי אין דרך מילוט מהגזירה הנוראה בדרך הטבע, ולכן, הם יקראו לה' ויתחזקו מאד בתפילה. הם יכירו כי רק בה' תלוי הכל. התפילה של עם ישראל, תפילה מעומק לב של מי שחייו תלויים על בלימה, היא זו שהיתה נצרכת באותה שעה קשה.

התנאים מביאים טעמים רבים להזמנת המן לאותו משתה:

רבי אלעזר אומר: פחים טמנה לו ללוכדו. כלומר, היא קיוותה שבמשתה תיווצר הזדמנות כלשהי להכשילו ולהעלות עליו את חמת המלך. לאסתר לא היתה כל תכנית, אך היא ציפתה לחסדי ה'.

רבי יהושע אומר: מבית אביה למדה, שנאמר: "אם רעב שונאך האכילהו לחם, ואם צמא השקהו מים, כי גחלים אתה חותה על ראשו" (משלי כ"ה, כ"א-כ"ב). האכלת לחם לשונא הינה דרך לנסות לסכל את מזימותיו. יש בכך צעד סגולי המסוגל להציל את העם.

רבי מאיר אומר: כדי שלא יטול עצה וימרוד. כלומר, אסתר חפצה להרדים את עירנותו של המן כדי שלא ייוועץ בידידיו, ואלה ייעצו לו למרוד במלך המתכונן לבטל את גזירותיו ואולי גם להורידו מגדלותו.

רבי יהודה אומר: כדי שלא יכירו בה שהיא יהודיה. שהרי אם היא שייכת לעם היהודי, היא לא היתה מזמינה את המן. אסתר עשתה זאת כדי שיקל עליה להשפיע על המלך ברגע הקריטי. באותה שעה היא אמנם גילתה את יהדותה, אולם התנאים באותה שעה בשלו לכך.

רבי נחמיה אומר: כדי שלא יאמרו ישראל אחות יש לנו בבית המלך, ויסיחו דעתם מן הרחמים. זוהי הדעה שהובאה בראש המאמר. היא רצתה שהעם יתפלל תפילה שֹגיאה ומלאת רחמים.

רבי יוסי אומר: כדי שיהיה מצוי לה בכל עת. אסתר קיוותה שאם המן יהיה בטווח ראייתה היא תוכל להכשיל אותו בבית המלך, המלך יהרוג אותו והגזרות תתבטלנה. אם המן באותה שעה יהיה בריחוק מקום, יהיה לו זמן לחבל תחבולות שונות כדי להנצל.

רבי שמעון בן מנסיא אומר: אסתר חשבה שאולי ירגיש ה' בצרתה ויעשה לה נס. כלומר, אם יראה הקב"ה כי אסתר צריכה להחניף לרשע זה ולהזמין אותו, הוא ירחם עליה ויציל את עמו. ההזמנה לוותה בהרגשת צער גדול של אסתר, וגם את ההרגשה הזו היא גייסה לצורך ביטול גזירת המן.

רבי יהושע בן קרחה אומר: הסבירה לו פנים, כדי שיהרג הוא והיא. אסתר רצתה להראות למלך שהיא אוהבת את המן, כדי שיתקנא בו המלך. אסתר היתה מוכנה להקריב את חייה למען עם ישראל, כדי שעל ידי כך ייהרג גם המן ותתבטל הגזירה.

המדרש מסיים: רבא בר שילא פגש את אליהו הנביא ושאל אותו: לפי איזה שיקול, מתוך כל הדעות המובאות לעיל, פעלה אסתר כאשר הזמינה את המן?

השיב לו אליהו: במחשבתה של אסתר, שהחליטה להזמין את המן, היו כלולים כל השיקולים יחד. כל האפשרויות הכלולות בדברי התנאים היו כלולות גם במחשבתה של אסתר, שפעלה במסירות ובנחישות מעומק ליבה למען עמה. מכוחה של מסירות זו היא העמיקה מאד במחשבתה, בחפשה מוצא מהמצב המסוכן מאד, ולכן, הרבה טעמים היו לצעדיה אלו, צעדים מצילי חיים לעם שלם.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה