יונתן בן מרים אריאל חנן בן ורדה רות עומר יוסף יצחק בן מילאן (ל´ בסגול) אהרון בן מרים אופיר בן עדנה ישראל רפאל חננאל בן אביגיל בת אל מרים בת אורלי רותם חוני בן מזל משה בן אסתר  אוראל בן אורית דניאל בן גאולה דניל בן אידה אריאל בן שירי דוד בן דינה שלומי בן שמחה קיריל בן ויקטור וארנה רוזה שושנה בת זויה אייל בן שולמית עילם בן אפרת דניאל בן טניה תהילה בת רות יובל בן יהודית יונה בן לין שירי בת תמר אוהד בן שרון דרור בן אלה נתנאל יהודה בן שולמית אושר שמחה בת תקווה משה בן סנדרה אופק בן רווית קהלת בן טליה עידן בן מאירה אלעד בן סימה נתנאל משה בן יוכבד אלכסיי בן אליאנה אילנה איתי בן אסתר דוד אבידור בן יהודית נתנאל בן פאני רז בן מרים אמנון סאן בן שרה יעל בת גילי נתנאל בן קרן שגיא בן יעל אופק בן לבנת אילן שלמה בן מרים רז בן סיגל ראובן בן חנה אביב בן תלמה יואב בן יפעה בנימין בן פשה יונתן בן מרים אריאל חנן בן ורדה רות עומר יוסף יצחק בן מילאן (ל´ בסגול) אהרון בן מרים אופיר בן עדנה ישראל רפאל חננאל בן אביגיל בת אל מרים בת אורלי רותם חוני בן מזל משה בן אסתר  אוראל בן אורית דניאל בן גאולה דניל בן אידה אריאל בן שירי דוד בן דינה שלומי בן שמחה קיריל בן ויקטור וארנה רוזה שושנה בת זויה אייל בן שולמית עילם בן אפרת דניאל בן טניה תהילה בת רות יובל בן יהודית יונה בן לין שירי בת תמר אוהד בן שרון דרור בן אלה נתנאל יהודה בן שולמית אושר שמחה בת תקווה משה בן סנדרה אופק בן רווית קהלת בן טליה עידן בן מאירה אלעד בן סימה נתנאל משה בן יוכבד אלכסיי בן אליאנה אילנה איתי בן אסתר דוד אבידור בן יהודית נתנאל בן פאני רז בן מרים אמנון סאן בן שרה יעל בת גילי נתנאל בן קרן שגיא בן יעל אופק בן לבנת אילן שלמה בן מרים רז בן סיגל ראובן בן חנה אביב בן תלמה יואב בן יפעה בנימין בן פשה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הכסא של שלמה המלך
זאב גרינוולד
בין פורים ליום הכיפורים
זאב גרינוולד
הצלת המלך אחשורוש ע"י מרדכי היהודי
זאב גרינוולד
"לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה..."
זאב גרינוולד
להרבות שמחה בפורים
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
מרדכי ואסתר
יהודה רובן
מנהג התחפושות
יהודה רובן
``משנכנס אדר מרבים בשמחה``
יהודה רובן
שמחת חודש אדר
יהודה רובן
האויב מספר אחד
יהודה רובן
מאמרים נוספים
סעודת המלך אחשורוש
השאלה

מדוע המלך אחשורוש הזמין את היהודים לסעודה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

המלך אחשורוש תכנן לקרב אליו את היהודים באמצעות אותה סעודה, ועל ידי כך להרחיק אותם מעבודת האלוקים.

בעיצומה של הסעודה הוא רצה להציג להם את כלי המקדש בהם השתמש לראשונה ולהופיע בפניהם לבוש בבגדי כהונה. הוא תכנן שעל ידי האוכל וההנאה מהסעודה הם ידרדרו רוחנית, ובהמשך הסעודה, כטוב ליבם ביין יתערבו הגברים עם הנשים  ועל ידי כך הקב"ה יכעס על עם ישראל וכל זכויותיהם שוב לא תחשבנה.

ואכן, עם ישראל התחייב באותו דור כליה, מפני שנהנה מאותו סעודה (מגילה י"ב, א'). מרדכי ציווה את היהודים שלא ילכו לסעודה, והיו שטענו נגדו שאסור לסרב להזמנת המלך.

מרדכי ידע שאחשוורוש שונא את עם ישראל, ורוצה להורגו, לביצוע החלטתו ישנן שתי דרכים: האחת להשמיד ולהרוג ולאבד, והשניה – כמו אצל עשיו: "ויחבק וינשק לו" (בראשית כ"ט, י"ג). כלומר, שהם יתערבו עמו ויהיו לעם אחד. ואז לא יישאר מעם ישראל זכר.

בשיר השירים נאמר (ח', ז'): "מים רבים לא יכלו לכבות את האהבה" הגויים נמשלו למים רבים ואהבת ה' לעם ישראל נמשלה לאש. המציאות מוכיחה שמים רבים מכבים אש, ואם כן, לא מובן הפסוק. מדוע אמנם הגויים אינם מסוגלים לכבות את אש הקודש.

התשובה היא שאומנם מים רבים מכבים את האש. אולם כאשר המים נמצאים בסיר באופן נפרד מהאש הם לא מכבים אותו. כאשר עם ישראל נפרד מהגויים, הם אמנם לא מצליחים לכבות את האש.

בני ישראל נענשו על שהשתתפו בסעודת אחשורוש ואכלו מתבשיל גויים.

ונשאלת השאלה – הרי על אכילת מאכלי טרפה לא מתחייבים כליה?

אלא הם נענשו על עצם זה שבאו לסעודה שבה נתנו כעין הסכמה שבשתיקה למעשה החמור של השימוש בכלי המקדש וביזויָם.

המדרש אומר (אסתר רבה פרק ז') שכבר בסעודה זו אמר המן לאחשוורוש: שעם ישראל משונה משאר העמים וראוי לאבדם. ענה לו אחשוורוש: שידוע שכל מי שעשה רע לעם ישראל נענש. אמר לו המן: ידוע שאלוקיהם שונא זימה, עשה להם משתה ויתערבבו עם נשים וכך מיד אלוקיהם יכעס עליהם ואז תעשה כרצונך.

המלך אחשוורוש קיבל את דברי המן. וציווה על האופים והמשקים למלא את רצונו של כל אחד ואחד. שהכל יהיה כשר, כדין תורה. כדי שלא יהיה פיתחון פה לחכמי ישראל. ומרדכי ראה את הסכנה הטמונה בסעודה והכריז שלא ללכת.

אך למרות אזהרותיו של מרדכי אלפים מבני ישראל הלכו ושתו ואכלו ונכשלו.  ואחשוורוש והמן התמוגגו ושמחו על הצלחתם ובשמים קטרג השטן על עם ישראל.

ואכן אחשוורוש הצליח להכשיל את בני ישראל בסעודתו. 


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה